MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nocne prace na zakopiance - położenie przęseł kładki dla pieszych w Mogilanach. Ruch był całkowicie zamknięty

Marcin Banasik
Marcin Banasik
Gotowa kładka została dostarczona na plac budowy w czwartek ok. północy.
Gotowa kładka została dostarczona na plac budowy w czwartek ok. północy. GDDKiA
W nocy z czwartku na piątek w Mogilanach drogowcy położyli przęsła kładki dla pieszych na przygotowanych wcześniej podporach. Operacja trwała 40 minut i wymagała całkowitego zamknięcia ruchu na zakopiance w okolicy budowy. Przęsła o wadze 16 ton, długości 40 m i szerokości 2,3 m, podnosił dźwig o maksymalnym udźwigu 80 ton. Przenoszenie i ułożenie przęseł poszło sprawnie, o godz. 2:20 ponownie otworzono ruch na zakopiance.

Konstrukcja

Gotowa kładka została dostarczona na plac budowy w czwartek ok. północy.

- Późnym wieczorem zwęziliśmy obie jezdnie zakopianki do jednego pasa ruchu w każdym kierunku i zaczęliśmy prace związane z montażem deskowania. Następnie o godz. 1.40 zamknęliśmy całkowicie ruch na drodze krajowej nr 7 i rozpoczęliśmy operację przenoszenia dwóch połączonych przęseł na zbudowane w ostatnich miesiącach podpory - mówi Kacper Michna, rzecznik krakowskiego odziały GDDKiA.

Kładka w Mogilanach

Nowe przejście dla pieszych nad zakopianką budowane jest w południowej części Mogilan, w okolicy przystanku autobusowego Włosań.

- Łączymy ul. Żary i św. Rity i zapewnimy bezpieczną komunikację między dwiema stronami DK7, dzięki czemu będziemy mogli zlikwidować funkcjonującą dziś w tym miejscu „zebrę” - dodaje Kacper Michna.

Przez ten odcinek Zakopianki każdego dnia przejeżdża ponad 52 tysiące samochodów, kładka zdecydowanie wpłynie więc na poprawę bezpieczeństwa pieszych. Od 2017 roku były w tym miejscu trzy wypadki z udziałem pieszych.

Kiedy koniec prac?

Kładka jest na trzech podporach – dwie będą po obu stronach Zakopianki, a trzecia w środku, między jezdniami. Konstrukcja ma 3,4 m szerokości i 40 m długości i biegnie 6 m nad DK7. Wejście na kładkę będzie dostępne za pomocą schodów i wind.

Koszt inwestycji to 6 mln zł. Zakończenie prac planowane jest w listopadzie tego roku.

Bezkolizyjne przejścia nad (i pod) Zakopianką

Kładka w Mogilanach to jedna z kilku tego rodzaju inwestycji, które realizujemy dla pieszych przechodzących przez Zakopiankę. Bliżej Krakowa, w Libertowie, w najbliższych latach powstaną trzy kładki:

  • koło skrzyżowania DK7 z ul. Świetlistą;
  • koło przystanku autobusowego Góra Libertowska;
  • przy skrzyżowaniu z ul. Rumianą i ul. Przylesie.

Te obiekty powstaną w ramach przebudowy Zakopianki w Libertowie. Inwestycja już się rozpoczęła i będzie realizowana do 2027 roku.

Kładka w Głogoczowie

Niespełna 1,5 km na południe od przejścia w Mogilanach powstaje kolejna kładka, w Głogoczowie. Jej budowę planujemy rozpocząć na wiosnę. Trwają wstępne prace na budowie węzła drogowego w Krzyszkowicach – częścią tej inwestycji jest budowa tunelu pod DK7, który będzie służył również pieszym i pozwoli im na bezpieczne przejście na drugą stronę drogi.

Ostatnia kładka powstanie w Myślenicach, w pobliżu przystanku autobusowego Tarnówka i dawnego Cmentarza Żydowskiego. Ten obiekt budujemy w ramach większej inwestycji, jaką jest węzeł Myślenice. Oba węzły planujemy zrealizować do końca 2025 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

STUDIO EURO PO HOLANDII

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska