AKTUALIZACJA, piątek godz. 18.30
Choć S5 otwarto, po południu były pewne kłopoty z przejazdem pod Trzebnicą. Na wysokości tej miejscowości jezdnia z dwóch stron była zwężona, a na prawym pasie trwały intensywne prace służb drogowych. Jak tłumaczą przedstawiciele GDDKiA na jezdni pojawił się rozsypany żwir. Trzeba było chwilowo wyłączyć część jezdni i czym prędzej uprzątnąć drogę. Teraz jeździmy tam już bez utrudnień.
Choć oficjalnie prace przy budowie 30 km fragmentu trasy łączącej węzeł Krościna za Trzebnicą i Wrocław-Północ (przy ulicy Żmigrodzkiej) zakończyły się 10 i 12 grudnia, termin otwarcia przed świątecznym weekendem do ostatniej chwili nie był pewny. Jeszcze wczoraj trwały odbiory techniczne. W końcu inspektorzy z Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego wydali pozwolenie na użytkowanie drogi.
Dzisiaj na węźle Krościna w okolicach Prusic zorganizowano oficjalną uroczystość otwarcia ostatniego dolnośląskiego fragmentu nowej trasy, który połączył Wrocław z działającym już od listopada 20 km odcinkiem do Korzeńska. Dokładnie o godzinie 14.48 dyrektor wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Lidia Markowska, dała sygnał do otwarcia drogi. Nową trasą ruszyły pierwsze samochody.
Kilka minut wcześniej urzędnicy i oficjele, m.in. wojewoda dolnośląski Paweł Hreniak, starosta Trzebnicy Waldemar Wysocki, burmistrz Trzebnicy Marek Długozima oraz dyrektorka wrocławskiego oddziału GDDKiA Lidia Markowska przecięli wstęgę. Chwilę po tym na uroczystość dotarła spóźniona minister Andżelika Możdżanowska. Na uroczystości nie pojawił się zaproszony minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Jak tłumaczyła przybyłym gościom i dziennikarzom Andżelika Możdżanowska, wszystko przez poważny wypadek, który wydarzył się pod Warszawą i mocno utrudnił ruch.
Dolnośląski odcinek S5 ma 50 km. Składa się on miedzy innymi z 46 obiektów mostowych oraz z siedmiu węzłów drogowych: Żmigródek, Żmigród, Krościna, Prusice, Trzebnica, Kryniczno i Widawa. Do dyspozycji będą cztery Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP): Morzęcino Zachód II i Wschód III oraz Wisznia Mała Zachód III i Wschód II.
Umowę z wykonawcami podpisano w trzecim kwartale 2014 roku. Inwestycja kosztowała blisko 1,9 mld zł.z czego ponad 900 mln złotych to środki unijne.