Nowy Targ: Nowy węzeł ważniejszy niż galeria handlowa? Burmistrz liczy na mądre pomysły projektantów zakopianki

Tomasz Mateusiak
Tomasz Mateusiak
Plac budowy węzła Nowy Targ Południe
Plac budowy węzła Nowy Targ Południe GDDKiA
Niecierpliwie czekamy na to aż projektant przyszłej Południowej Obwodnicy Nowego Targu (PONT) pokaże nam pierwsze koncepcje poprowadzenia tej drogi oraz dołączenia jej do już istniejących i budowanych szos – mówi Grzegorz Watycha, burmistrz Nowego Targu. Samorządowiec przekonuje, że będzie wywierał na architektów presję by opracowana prze nich droga była w pełni użyteczna i pozwoliła raz a dobrze zlikwidować korki w centrum miasta.

W okolicach Nowego Targu trwa właśnie wielka inwestycja drogowa. Od czerwca ubiegłego roku GDDKiA buduje nową, dwupasmową zakopiankę na odcinku Rdzawka – Nowy Targ. Szosa będzie miał po dwa pasy ruchu, wszystkie bezkolizyjne skrzyżowania i choć nie będzie „ekspresówką” to jednak będzie parametrami do niej zbliżona. Nowa zakopianka będzie też omijać miasto od zachodu i włączać się do „starej” - obecnej - DK 47 w rejonie marketu budowlanego Castorama.

By było to możliwe powstaje tu węzeł „Nowy Targ południe”. Niestety, na dziś wydaje się, że węzeł ten będzie nie w pełni funkcjonalny. Gdy kilka lat temu projektowano nową zakopiankę „coś poszło nie tak” i zapomniano o przeprowadzeniu nad trasą jednego wiaduktu. Skutkiem tego gdy trasa będzie ukończona nie pozwoli ona kierowcom jadącym od strony Zakopanego, na skręt w kierunku wschodnim czyli na Nowy Sącz czy Białkę Tatrzańską. Analogicznie, osoby jadące od Nowego Sącza czy Białki nie skręcą na Zakopane.

To fatalna wiadomość dla Nowego Targu. Oznacza bowiem, że nawet po wydaniu 880 mln zł (tyle kosztuje budowa nowej zakopianki na odcinku Rdzawka – Nowy Targ) część ruchu tranzytowego na linii wschód - południe będzie musiała odbywać się przez sam środek Nowego Targu, czyli Alejami Tysiąclecia. Te już dziś toną w korkach i smogu.

Jest jednak rozwiązanie, które pozwoli tego uniknąć. GDDKiA projektuje już bowiem także tz. „Południową obwodnicę Nowego Targu (PONT)” czyli około 5 km odcinek nowej drogi. Rozpocznie się ona na węźle Nowy Targ Południe a zakończy na drodze krajowej nr 49. Stąd kierowcy na rondzie będą mogli kontynuować jazdę w kierunku Nowego Sącza lub Białki czy przejścia granicznego ze Słowacją w Jurgowie.

Umowę na opracowanie PONT drogowcy z GDDKiA podpisali 16 października. Zadaniem tym zajmie się firma Multiconsult Polska, która zarobi za to zadanie ponad 2,9 mln zł. - Zadaniem wykonawcy jest zaproponowanie rozwiązań drogowych zapewniających możliwość ruchu we wszystkich kierunkach, z jednoczesnym dowiązaniem się do obecnie budowanego węzła - mówi Iwona Mikrut rzecznik prasowy krakowskiego oddziału GDDKiA. W praktyce chodzi więc o to, że węzeł Nowy Targ Południe, który ma być gotowy w 2023 roku jeszcze szybko przeprojektować i ostatecznie wybudować od razu w pełnym kształcie.

- I my cały czas czekamy na to by projektant PONT nam swoje szkice przedstawił – mówi burmistrz Nowego Targu Grzegorz Watycha. - Jesteśmy na to umówieni, że będzie on z nami konsultował swoje pomysły. Bardzo liczymy, że uda mu się tak wszystko opracować że by obwodnicę wpiąć do powstającego już węzła i by dawała ona możliwość skrętu w każdym kierunku. Będziemy na to naciskać wszystkimi dostępnymi nam sposobami. Mamy obecnie w mieście epokowy skok jeśli chodzi o drogi i jeśli teraz tego nie zrobimy to później już nikt nam nie da pieniędzy na poprawę tych rozwiązań.

Inna sprawa, że zdaniem wielu osób na rozbudowę węzła nie ma już zbytnio miejsca w terenie bo obok jest (od pewnego czasu porzucona) budowa handlowej Galerii Podhalańskiej. Tu burmistrz nie chce jednoznacznie stwierdzić czy to stanowi problem.

- Nie my jesteśmy inwestorem tych dróg tylko GDDKiA – mówi. - W dobie specustawy wszystko da się zbudować nawet burząc inne obiekty. Pytanie tylko czy inwestor zakopianki będzie chciał na taki krok się zdecydować. My będziemy go do tego namawiać by stworzył jak najlepsze rozwiązanie dla kierowców.

DK 47. Budowa nowej zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu z l...

Wychodzi więc na to, że w Nowym Targu istnieje porozumienie ponad podziałami politycznymi jeśli chodzi o zakopiankę. Kilka tygodni temu deklarację walki o rozbudowę węzła Nowy Targ Południe składali też miejscy radni, którzy na jednej z najbliższych sesji chcą napisać w tej sprawie oficjalny apel.

- I bardzo dobrze, że w tym temacie mówi się u nas jednym głosem – mówi marek Piekarczyk, nowotarski taksówkarz. - Drogi wokół miasta skoro są już budowane za ciężkie miliony złotych to muszą być zrobione raz a dobrze. Ważniejsze jest wyeliminowanie korków z centrum miasta niż nawet najfajniejsza galeria handlowa. Tym bardziej, że przecież niewiele dalej budowana jest inna galeria (Color Park) z tym, że ona zakopiance nie przeszkadza.

Wsparcie emocjonalne przyszłych rodziców, czyli kim jest doula?

Wideo

Komentarze 54

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Droga bezapelacyjnie!

G
Gość

bez jaj, zakończcie temat tych korków!

G
Gość

Zadamy budowy drogi!

G
Gość

zburzyć to widmo!! wieszak na reklamy

G
Gość

Inwestujecie miliony to porządnie a nie byle jak... to nasze podatki!

O
ONA

Warto się zaangażować w budowę drogi bo podhalańska i tak nigdy nie powstanie a droga jest potrzebna każdemu

G
Gość

Droga to priorytet!!

J
Justyna

skoro wydają miliony to niech to robią z głową! najrozsądniej będzie wykonać już pełny węzeł skoro i tak prace będą trwały jeszcze dwa lata

G
Gość

wystarczy Color Park przynajmniej nikomu nie wadzi więc niech go kończą i zrobią drogę, która rozwiąże problem korków

G
Gość

Niech budują i nie kombinują!

G
Gość
30 stycznia, 13:14, Gość:

K**** nad czym oni się zastanawiają?

gdzie by można jeszcze coś na lewo zarobić chyba, to dla nich ważniejsze niż rozwiązanie problemu korków, wszędzie korupcja

G
Gość

Czekamy na Happy End w postaci drogi

G
Gość
30 stycznia, 19:21, Pablo:

TAK, nowy węzeł ważniejszy niż galeria handlowa !!

to nie galeria, a betonowa porzucona konstrukcja, niech budują drogę!

G
Gość

dobre stwierdzenie, nikt później nie da kasy na poprawki, niech robią drogę nawet kosztem tej "budowli"

G
Gość
30 stycznia, 17:32, Gość:

słabo burmistrz wywiera tą presję, decyzja może być tylko jedna -DROGA

dokładnie, sprawa ciągnie się już dobre kilka miesięcy, czas na decyzje czas na rozwiązanie problemu korków

Dodaj ogłoszenie