Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy Targ: Nowy węzeł ważniejszy niż galeria handlowa? Burmistrz liczy na mądre pomysły projektantów zakopianki

Tomasz Mateusiak
Tomasz Mateusiak
Plac budowy węzła Nowy Targ Południe
Plac budowy węzła Nowy Targ Południe GDDKiA
Niecierpliwie czekamy na to aż projektant przyszłej Południowej Obwodnicy Nowego Targu (PONT) pokaże nam pierwsze koncepcje poprowadzenia tej drogi oraz dołączenia jej do już istniejących i budowanych szos – mówi Grzegorz Watycha, burmistrz Nowego Targu. Samorządowiec przekonuje, że będzie wywierał na architektów presję by opracowana prze nich droga była w pełni użyteczna i pozwoliła raz a dobrze zlikwidować korki w centrum miasta.

W okolicach Nowego Targu trwa właśnie wielka inwestycja drogowa. Od czerwca ubiegłego roku GDDKiA buduje nową, dwupasmową zakopiankę na odcinku Rdzawka – Nowy Targ. Szosa będzie miał po dwa pasy ruchu, wszystkie bezkolizyjne skrzyżowania i choć nie będzie „ekspresówką” to jednak będzie parametrami do niej zbliżona. Nowa zakopianka będzie też omijać miasto od zachodu i włączać się do „starej” - obecnej - DK 47 w rejonie marketu budowlanego Castorama.

By było to możliwe powstaje tu węzeł „Nowy Targ południe”. Niestety, na dziś wydaje się, że węzeł ten będzie nie w pełni funkcjonalny. Gdy kilka lat temu projektowano nową zakopiankę „coś poszło nie tak” i zapomniano o przeprowadzeniu nad trasą jednego wiaduktu. Skutkiem tego gdy trasa będzie ukończona nie pozwoli ona kierowcom jadącym od strony Zakopanego, na skręt w kierunku wschodnim czyli na Nowy Sącz czy Białkę Tatrzańską. Analogicznie, osoby jadące od Nowego Sącza czy Białki nie skręcą na Zakopane.

To fatalna wiadomość dla Nowego Targu. Oznacza bowiem, że nawet po wydaniu 880 mln zł (tyle kosztuje budowa nowej zakopianki na odcinku Rdzawka – Nowy Targ) część ruchu tranzytowego na linii wschód - południe będzie musiała odbywać się przez sam środek Nowego Targu, czyli Alejami Tysiąclecia. Te już dziś toną w korkach i smogu.

Jest jednak rozwiązanie, które pozwoli tego uniknąć. GDDKiA projektuje już bowiem także tz. „Południową obwodnicę Nowego Targu (PONT)” czyli około 5 km odcinek nowej drogi. Rozpocznie się ona na węźle Nowy Targ Południe a zakończy na drodze krajowej nr 49. Stąd kierowcy na rondzie będą mogli kontynuować jazdę w kierunku Nowego Sącza lub Białki czy przejścia granicznego ze Słowacją w Jurgowie.

Umowę na opracowanie PONT drogowcy z GDDKiA podpisali 16 października. Zadaniem tym zajmie się firma Multiconsult Polska, która zarobi za to zadanie ponad 2,9 mln zł. - Zadaniem wykonawcy jest zaproponowanie rozwiązań drogowych zapewniających możliwość ruchu we wszystkich kierunkach, z jednoczesnym dowiązaniem się do obecnie budowanego węzła - mówi Iwona Mikrut rzecznik prasowy krakowskiego oddziału GDDKiA. W praktyce chodzi więc o to, że węzeł Nowy Targ Południe, który ma być gotowy w 2023 roku jeszcze szybko przeprojektować i ostatecznie wybudować od razu w pełnym kształcie.

- I my cały czas czekamy na to by projektant PONT nam swoje szkice przedstawił – mówi burmistrz Nowego Targu Grzegorz Watycha. - Jesteśmy na to umówieni, że będzie on z nami konsultował swoje pomysły. Bardzo liczymy, że uda mu się tak wszystko opracować że by obwodnicę wpiąć do powstającego już węzła i by dawała ona możliwość skrętu w każdym kierunku. Będziemy na to naciskać wszystkimi dostępnymi nam sposobami. Mamy obecnie w mieście epokowy skok jeśli chodzi o drogi i jeśli teraz tego nie zrobimy to później już nikt nam nie da pieniędzy na poprawę tych rozwiązań.

Inna sprawa, że zdaniem wielu osób na rozbudowę węzła nie ma już zbytnio miejsca w terenie bo obok jest (od pewnego czasu porzucona) budowa handlowej Galerii Podhalańskiej. Tu burmistrz nie chce jednoznacznie stwierdzić czy to stanowi problem.

- Nie my jesteśmy inwestorem tych dróg tylko GDDKiA – mówi. - W dobie specustawy wszystko da się zbudować nawet burząc inne obiekty. Pytanie tylko czy inwestor zakopianki będzie chciał na taki krok się zdecydować. My będziemy go do tego namawiać by stworzył jak najlepsze rozwiązanie dla kierowców.

Nowe zdjęcia z budowy zakopianki do Nowego Targu

DK 47. Budowa nowej zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu z l...

Wychodzi więc na to, że w Nowym Targu istnieje porozumienie ponad podziałami politycznymi jeśli chodzi o zakopiankę. Kilka tygodni temu deklarację walki o rozbudowę węzła Nowy Targ Południe składali też miejscy radni, którzy na jednej z najbliższych sesji chcą napisać w tej sprawie oficjalny apel.

- I bardzo dobrze, że w tym temacie mówi się u nas jednym głosem – mówi marek Piekarczyk, nowotarski taksówkarz. - Drogi wokół miasta skoro są już budowane za ciężkie miliony złotych to muszą być zrobione raz a dobrze. Ważniejsze jest wyeliminowanie korków z centrum miasta niż nawet najfajniejsza galeria handlowa. Tym bardziej, że przecież niewiele dalej budowana jest inna galeria (Color Park) z tym, że ona zakopiance nie przeszkadza.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska