https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowy Targ. Zakończył się remont dworca kolejowego. Nowy dworzec robi wrażenie

Łukasz Bobek
Odnowiony dworzec kolejowy w Nowym Targu
Odnowiony dworzec kolejowy w Nowym Targu Łukasz Bobek
Nowy Targ doczekał się w końcu dworca kolejowego z prawdziwego zdarzenia. Zakończył się właśnie gruntowny remont startego, zabytkowego budynku. Inwestycja pochłonęła ponad 3,6 mln zł. Dzięki temu znalazło się godne miejsce dla podróżujących koleją, ale także na organizowanie wystaw i spotkań. Cześć bowiem dworca została przeznaczona na cele Miejskiego Ośrodka Kultury w Nowym Targu.

FLESZ - Abonament RTV nie będzie ściągany od dłużników?

od 16 lat

Nowotarski dworzec już od dawna prosił się o remont. Stary zabytkowy budynek był przez lata w większości nieczynne. Sprawy ruszyły do przodu dopiero, gdy miastu udało się skomunalizować dworzec. Nowy Targ pozyskał dofinansowania ponad 2,6 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na modernizację budynku dworca. Z własnej kasy dołożył nieco ponad milion zł. Roboty remontowe ruszyły we wrześniu 2018 roku. 8 lipca 2020 odnowiony dworzec został ostatecznie otwarty.

- W ramach prac remontowych odnowiony został właściwie cały budynek, łącznie z dachem, stolarką okienną, ale i cały wnętrzem – mówi Grzegorz Watycha, burmistrz Nowego Targu.

W budynku znalazły się miejsca dla podróżnych. Są toalety, poczekalnia. Nie ma jednak tradycyjnych kas, ale biletomat. Na wyższych kondygnacjach znalazły się miejsca dla Miejskiego Ośrodka Kultury – sale wystawiennicze, sala spotkań. Już przygotowana jest ekspozycja poświęcona historii kolei w Nowym Targu. Docelowo mają wkrótce pojawić się inne ekspozycje. Swoje miejsce w dworcu będzie miało także nowotarskie koło przewodników PTTK.

Tarnowski dworzec kolejowy - kiedyś "zapluty", teraz najpięk...

Docelowo jednak ma się tam znaleźć także wypożyczalnia rowerowa i serwis rowerowy. Obok dworca powstanie parking typu „park & ride”.

Swoje inwestycje zrobiło także PKP. Odnowiony został peron drugi – środkowy, a także kładka dla podróżnych nad torami, którą można z dworca bezpiecznie dostać się na peron. Na peronie powstały nowe wiaty przystankowe dla podróżnych, a także powstała winda dla podróżnych poruszających się na wózkach inwalidzkich, czy dla rodziców z dziećmi w wózkach.

Niestety, peron nr 1 – ten bezpośrednio przylegający do budynku dworca nadal pozostawia wiele do życzenia. - Peron nr 2 został wyremontowany, bo jest najważniejszy dla ruchu kolejowego. Rozmawiamy jednak z PKP, by również peron nr 1 został wyremontowany. Jest duża przychylność PKP i czekamy na ostateczną decyzję – mówi Grzegorz Watycha.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Karol

Ten poczęstunek to dla budowniczych czy polityków ?

Z jakiego funduszu organizowany jest taki szwedzki stół ? Niech sobie te nieroby na ciasteczko idą do cukierni, chyba ich stać na to, a nie żeby tuczyć się na koszt podatnika. Co robi tam ten kiecman, i ile kosztuje jego wizyta i odprawienie czarów ? Z jakiej racji ten ksiądz przecina wstęgę? Musi być , że Nowym Targiem rządzi proboszcz przy udziale PiS. Dlaczego nie wylano dywanika asfaltowego na całej długości starego peronu przy dworcu ? ta asfaltowa łata wygląda tragicznie.

Remonty i utrzymanie starych dworców są bardzo kosztowne.Ten budynek jest niefunkcjonalny w obecnych czasach. Lepiej go było wyburzyć.

Dzisiaj dworce nie spełniają już takiej funkcji jak kiedyś. Olbrzymia powierzchnia poczekalni i tylko trzy ławki. Kpina .Nie ma bufetów, kas biletowych, ogólnie dostępnych toalet, świetlic dla młodzieży dojeżdżajacej do szkół, rozkładów jazdy na głównej ścianie, a nawet dyżurnego ruchu w czerwonej czapce z lizakiem.

Teraz, jeżeli szybko dworca nie przejmie jakaś instytucja użytku publicznego, to budynek ulegnie dewastacji, a wykorzystywany będzie przez kloszardów. Zapewne , znajac życie nie ma wokół dworca monitoringu chroniącego budynek przed złymi ludźmi.

Kiedyś pociąg stawał przy peronie obok budynku dworca. Wystarczyło obniżyć grunt pod torami, dostosować peron do obecnych standardów i wtedy zapewne ten przybytek byłby wykorzystywany. Spójrzcie jaka jest odległość miedzy dworcem a peronem do którego trzeba się dostać kładką, a nie podziemnym przejściem. To już nie dworzec, ale przystanek kolejowy Nowy Targ.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska