To chyba nieprawda, że osoby z innych państw pracujące w Polsce też mogą starać się o świadczenie z Programu Rodzina 500 plus … Przecież celem tego Programu jest poprawa sytuacji demograficznej Polski, a nie sytuacji demograficznej innych państw i narodów…
- napisała na Twitterze oburzona posłanka PiS.
PRZECZYTAJ TAKŻE: 60 Sekund Biznesu: Susza niszczy plony. Brak pracowników. To sprawia, że podrożeje wszystko
Wszystko wskazuje jednak na to, że wypłacenie cudzoziemcom rodzinnego dodatku nie poprawi w znaczący sposób „sytuacji demograficznej innych krajów”. Jak dowiedziała się Agencja Informacyjna Polska Press, z danych przekazywanych przez gminy do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wynika, iż w I kwartale 2018 r. świadczenia wychowawcze wypłacono w sumie na 3,7 mln dzieci. Dzieci cudzoziemskie, które skorzystały z programu, to zaledwie 0,19 proc. ogółu – było ich 7187.
Kto może dostać dodatek w wysokości 500 zł reguluje ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci.
Głosi ona, m.in., że prawo do świadczenia wychowawczego przysługuje cudzoziemcom, będącym obywatelami państw Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) i Szwajcarii, jeżeli zamieszkują na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres, w jakim mają otrzymywać świadczenie wychowawcze i nie ma do nich ani członków ich rodzin, zastosowania ustawodawstwo innego państwa członkowskiego.
Ukraińcy chcą pracować w Polsce, ale na zachodzie jeszcze bardziej
Z kolei to prawo do świadczenia wychowawczego dla cudzoziemców, będących obywatelami państw Unii Europejskiej, EOG i Szwajcarii, jest efektem przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, do przestrzegania których Polska jest zobowiązana w związku z członkostwem w Unii Europejskiej.
Natomiast obywatele państw trzecich (innych niż państwa UE, EOG i Szwajcaria), mają, co do zasady, prawo do świadczeń z Programu „Rodzina 500 plus” gdy posiadają prawo do pracy na terytorium RP. Powyższe rozwiązanie stanowi realizację przepisów unijnych dyrektyw:
- dyrektywy Rady 2009/50/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie warunków wjazdu i pobytu obywateli państwa trzecich w celu odjęcia pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji,
- dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/98/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie procedury jednego wniosku o jedno zezwolenie dla obywateli państw trzecich na pobyt i pracę na terytorium państwa członkowskiego oraz w sprawie wspólnego zbioru praw dla pracowników z państw trzecich przebywających legalnie w państwie członkowskim,
- dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/66/UE z dnia 24 maja 2014 r. w sprawie warunków wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa.
Co więcej w świetle art. 1 ust. 2 pkt c), d) i e) ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, prawo do świadczenia wychowawczego przysługuje cudzoziemcom, będącym obywatelami państwa trzecich, jeżeli zamieszkują na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wraz z członkami rodzin. To oznacza, że dziecko, na które przysługuje 500 Plus, musi przebywać na stałe w Polsce.
Biorąc pod uwagę, że cudzoziemcy ci zamieszkując wraz z rodzinami na terytorium Polski, funkcjonują i integrują się z polskim społeczeństwem, pracują tutaj, ponoszą ciężary publiczne takie jak podatki, a ich dzieci uczęszczają do polskich szkół, za uzasadnione należy uznać umożliwienie im korzystania z Programu „Rodzina 500 plus
- głosi treść pisma, które MRPiPS przesłało do AIP.
Obejrzyj wideo:
60 Sekund Biznesu: Andrzej Duda: Wydatki na obronność powinniśmy podnieść do 2,5 proc. PKB do 2024 roku