![Ogórki, Nysy i Ikarusy, czyli komunikacja miejska w Krakowie w PRL [ZDJĘCIA]](https://d-art.ppstatic.pl/kadry/k/r/1/f6/fb/5d67c62676e69_o_large.jpg)

JELCZ 272 MEX - popularny "ogórek" (eksploatowany w latach 1963-1985).
Pojazdy dalekobieżne z otwieranymi na klamkę drzwiami i miejskie z drzwiami automatycznymi to chyba najpopularniejsze autobusy komunikacji publicznej w Polsce, popularnie nazywanymi „ogórkami”.
W Krakowie pierwsze pojazdy tego typu pojawiły się już w 1959 roku jeszcze jako Karosa a od 1963 już jako Jelcze. Eksploatowane były do 1985 roku.
Ogórek miał dwoje drzwi, jego długość wynosiła niespełna 11 metrów, szerokość 2,5 metra. Posiadał raptem 28 miejsc siedzących, a zmieściło się w nim 81 osób (przynajmniej w teorii).

Jelcz 021 (przegubowy nr 549) - eksploatowany w latach 1975- 78, słowem przedłużony "ogórek".
Miał już troje drzwi i prawie 16 metrów długości. Miejsc siedzących było już 40.

IKARUS 280 (eksploatowany w latach 1981-2007)
Przegubowe autobusy marki Ikarus pojawiły się na ulicach Krakowa w 1981 roku. W 1990 roku krakowskie autobusy Ikarus jako pierwsze w Polsce dostarczone zostały do Krakowa w innej niż czerwonej barwie.
Była to równocześnie ostatnia dostawa tych autobusów do Krakowa. Niebieskie autobusy coraz liczniej pojawiały się na ulicach, by ostatecznie w 1997 wyprzeć czerwone pojazdy.
Pojazd był 4-drzwiowy, miał 16,5 m długości.