MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ogródki działkowe w Balinie uda się uratować? Burmistrz Chrzanowa ma plan. GDDKiA może postawić weto. Zobacz zdjęcia i wideo

Sławomir Bromboszcz
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Burmistrz Chrzanowa Robert Maciaszek spotkał się z właścicielami rodzinnych ogródków działkowych "Komunalnik" w Balinie ws. budowy drogi dojazdowej do planowanej strefy inwestycyjnej. Budowa drogi wiązać się będzie z koniecznością likwidacji kilku działek. Burmistrz zaprezentował alternatywny przebieg trasy, która pozwoliłaby uniknąć wywłaszczeń na terenie ROD. Jest jednak jeden, duży problem.

Ogródki działkowe w Balinie uda się uratować? Burmistrz Chrzanowa ma plan. GDDKiA może postawić weto

Gmina Chrzanów pozyskała 15 mln zł z Polskiego Ładu na budowę drogi, która połączy węzeł autostrady A4 Chrzanów-Balin z planowaną strefą inwestycyjną oraz ul. Wodzińską. Nowa droga ma rozpoczynać się przy ul. Chrzanowskiej w Balinie, w okolicy węzła autostrady A4. W tę ulicę wpinać się będzie łukiem przechodząc przez narożnik ogródków działkowych. Ślad tej drogi został zaprojektowany w 2020 roku, gdy powiat chrzanowski przygotowywał koncepcję budowy nowego połączenie do rafinerii.

Wyłoniony został już wykonawca nowej drogi, która wykona ją w systemie zaprojektuj i wybuduj. Obecnie inwestycja znajduje się na etapie projektowania. Nowa droga musi zmieścić się w granicach pasa wytyczonego w planie. Warto zwrócić uwagę, że droga faktycznie będzie węższa niż to, co pokazuje plan. Wywłaszczenia właścicieli działek są jednak nieuniknione.

Droga została zaplanowana w tym miejscu z dwóch powodów. Po pierwsze nie chcemy wywłaszczać mieszkańców domu znajdującego się przy ogródkach działkowych, po drugie nie było możliwości poprowadzenia drogi bliżej węza autostradowego, gdyż w tym miejscu GDDKiA rozważa budowę obwodnicy Chrzanowa i Trzebini - tłumaczy Robert Maciaszek, burmistrz Chrzanowa.

Warianty przebiegu obwodnicy Chrzanowa i Trzebini
Warianty przebiegu obwodnicy Chrzanowa i Trzebini GDDKiA

Przypomnijmy, że projektanci na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad prowadzą prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym dla trzech wariantów obwodnicy Chrzanowa i Trzebini. Każdy z wariantów obwodnicy zaczyna się na DK 79 w Dulowej i kończy połączeniem z "krajówką" na węźle autostradowym w Byczynie. Najkrótszy wariant W4 (niebieski) to łącznik DK 79 z autostradą A4 w okolicy Bolęcina. Inwestycja ta polegałaby na rozbudowie na tym odcinku autostrady o trzeci pas. Kontrowersje budzi jednak realizacja inwestycji na terenie Puszczy Dulowskiej.

Wariant W1 (fioletowy) przecina Puszczę Dulowską i biegnie wzdłuż linii kolejowej przez tereny strefy przemysłowej w Trzebini i Chrzanowie. To droga równoległa do autostrady, co zdaniem wielu mija się z celem. Wariant W5A (zielony) przebiega z kolei przez Puszczę Dulowską, Piłę Kościelecką oraz osiedla Kościelec i Młodości w Chrzanowie. To najdłuższy i z wielu względów korzystny wariant, jednak kosztowny i trudny do realizacji.

Burmistrz Chrzanowa zaproponował GDDKiA budowę dużego ronda w okolicy węzła autostrady A4 Chrzanów-Balin, które w przyszłości mogłoby się stać częścią obwodnicy, w przypadku gdyby wybrany zostały wariant W1 (fioletowy). Wybór wariantu powinien nastąpić w 2026 roku. Wcześniej, bo już w wakacje 2025 roku powinna rozpocząć się budowa drogi do planowanej strefy inwestycyjnej.

Przedstawiłem propozycję GDDKiA. Za takim rozwiązaniem przemawiają względy społeczne, brak konieczności wywłaszczeń właścicieli ogródków działkowych. Budowa tak dużego ronda byłaby przyszłościową inwestycją. Rondo stanowiłaby połącznie z planowaną obwodnicą Balina, choć droga do jej realizacji jest jeszcze daleka - podkreśla Robert Maciaszek.

Burmistrz Chrzanowa Robert Maciaszek spotkał się z właścicielami rodzinnych ogródków działkowych "Komunalnik" w Balinie ws. budowy
Burmistrz Chrzanowa Robert Maciaszek spotkał się z właścicielami rodzinnych ogródków działkowych "Komunalnik" w Balinie ws. budowy drogi dojazdowej do planowanej strefy inwestycyjnej Sławomir Bromboszcz

Burmistrz Chrzanowa ma nadzieję, że uda się do tego pomysłu przekonać władze GDDKiA, które na razie w tym temacie nie wykazują zbyt dużego optymizmu. Choć temat ewentualnych wywłaszczeń dotyczyć może zaledwie kilku spośród 180 działek, to ich właściciele solidarnie bronią ROD. Osoby, które stracą działki będą mogły liczyć na odszkodowanie, podobnie jak zarządca ogródków. Niejasności budzi natomiast kwestia, czy inwestor ma obowiązek zapewnić działkowcom w miejsce utraconych działek nowe tereny, by mogli je odbudować. Zdaniem burmistrz Chrzanowa taki obowiązek ma miejsce tylko w przypadku likwidacji całości ROD.

W naszej opinii i gminna powinna zapewnić działkowiczom nowe tereny pod ogródki. Być może udałoby się pozyskać na ten cel teren przylegający do ROD "Komunalnik" z innej strony. Mamy jednak nadzieję, że nie będzie to potrzebne. Liczymy, że pomysł burmistrza dotyczący zmiany przebiegu drogi zostanie zaakceptowany i nie będzie konieczności wywłaszczeń - mówi Dawid Kostkowski, Inspektor ds. Inwestycji okręgu małopolskiego Polskiego Związku Działkowców

Ogródki działkowe w Balinie uda się uratować? Burmistrz Chrzanowa ma plan. GDDKiA może postawić weto. Zobacz zdjęcia i wideo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska