https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Paraliż Krowodrzy. A będzie tylko gorzej. Dojdzie do kumulacji remontów [ZDJĘCIA]

Arkadiusz Maciejowski
Prawdziwy horror przeżyli w poniedziałek kierowcy i pasażerowie MPK w Krowodrzy. W związku z przebudową ul. Królewskiej, Bronowickiej i Podchorążych, urzędnicy zamknęli m.in. kolejne ważne skrzyżowanie, i tak zmienili organizację ruchu, że doszło komunikacyjnego paraliżu.

Pracownicy Zarządu Transportu Publicznego winę za korki i opóźnione o dziesiątki minut autobusy zrzucają na... zwykłych kierowców, którzy ich zdaniem jeżdżą na pamięć, nie stosując się do znaków. Urzędnicy wzywają więc na pomoc policję, która dziś ma kierować ruchem w Krowodrzy. Wprowadzonej organizacji ruchu nie zamierzają na razie zmieniać. Obecnie 11 z 13 przejazdów przez Królewską i Podchorążych jest zamkniętych.

Tymczasem już za kilka dni sytuacja komunikacyjna w mieście jeszcze bardziej się skomplikuje. Dojdzie do kumulacji remontów, a kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej czekają kolejne utrudnienia.

W najbliższą sobotę rozpocznie się bowiem przebudowa ul. Krakowskiej. I właśnie od 23 marca nie będą mogły przejeżdżać nią tramwaje oraz samochody. Cała inwestycja potrwa dziesięć miesięcy.

Gdyby tego było mało, również na sobotę krakowscy urzędnicy zaplanowali początek remontu szyn na skrzyżowaniu ul. Brożka z Zakopiańską, przez co na tydzień zostanie wyłączony ruch tramwajowy na odcinku Łagiewniki - Borek Fałęcki. Niedawno tłumaczyli, że nie przeprowadzili tych prac wcześniej bo... musieli długo czekać na dostawę nowych elementów torowiska.

Nadchodzi kumulacja remontów

Przypomnijmy, w ubiegłą sobotę wyłączony z ruchu został fragment Królewskiej (na odcinku od al. Mickiewicza do ulicy Pomorskiej) oraz skrzyżowanie ulic Królewskiej, Podchorążych, Kazimierza Wielkiego i Smoluchowskiego, co spotęgowało ruch na skrzyżowaniu ul. Królewskiej z al. Kijowską. Zmienione zostały też trasy autobusów m.in. 704 i 713, które - w zamian za tramwaje - dowożą pasażerów od Teatru Bagatela do Bronowic.

Efekt był taki, że w poniedziałek rano w Krowodrzy doszło do komunikacyjnego paraliżu. Platforma Komunikacyjna Krakowa opublikowała na facebooku zdjęcie tkwiących w wiekim zatorze autobusów MPK na al. Słowackiego. Od samego rana do naszej redakcji dzwonili czytelnicy oburzeni tą sytuacją. „Duże utrudnienia w kursowaniu autobusów 704 i 713 jeżdżących do Bronowic i Bronowic Małych. Z powodu korków m.in. na ul. Krowoderskiej i Kazimierza Wielkiego autobusy są opóźnione o kilkadziesiąt minut” - informowało z kolei MPK.

W poniedziałek popołudniu urzędnicy z Zarządu Transportu Publicznego zorganizowali konferencję prasową. Bronili ustalonej organizacji ruchu, zrzucając winę... na kierowców, którzy ich zdaniem jeżdżą na pamięć, a nawet pod prąd i parkują w miejscach, gdzie jest to już zakazane.

- Najgorsze dwa miejsca to skrzyżowanie Kazimierza Wielkiego z al. Kijowską i al. Kijowskiej z ul. Lea. Dziś pojawią się tam policjanci, którzy mają kierować ruchem i pomagać przede wszystkim autobusom - podkreślał Łukasz Franek, dyrektor ZTP.

Urzędnicy przyznają, że teraz jest najtrudniejszy okres, bo 11 z 13 przejazdów przez Królewską i Podchorążych jest zamkniętych. Obecne utrudnienia potrwają ok. dwóch tygodni, do czasu, gdy zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Piastowskiej z Głowackiego.

Tymczasem już od soboty kierowców i pasażerów czekać będą kolejne utrudnienia. Do wspomnianych prac na trasie do Bronowic (zakończą się we wrześniu) dojdzie remont w Łagiewnikach i przebudowa ul. Krakowskiej, która ma potrwać 10 miesięcy. Od 23 marca Krakowska zostanie całkowicie wyłączona z ruchu tramwajowego i samochodowego.

Jednocześnie zamknięty zostanie m.in. przejazd przez most Piłsudskiego (zostanie tu wymieniona nawierzchnia i pojawi się nowe oświetlenie) oraz przez skrzyżowanie ul. Rollego, Legionów Piłsudskiego i Przy Moście. - Właśnie od mostu rozpoczniemy zrywanie starej nawierzchni jezdni oraz torowiska. Będziemy sukcesywnie przesuwać się w kierunku skrzyżowania ul. Krakowskiej z Dietla - tłumaczy Krzysztof Dziobek z firmy Trakcja PRKiI, która jest wykonawcą całej, wartej ok. 94 mln zł inwestycji.

Krzysztof Dziobek przekonuje, że ul. Krakowska musi zostać od razu w całości wyłączona z ruchu, bo demontowana będzie sieć trakcyjna. - Ze względów bezpieczeństwa te prace będą wykonywane przy wyłączonym ruchu - przekonują w Trakcji PRKiI.

W związku zamknięciem torowiska na ul. Krakowskiej i moście Piłsudskiego część tramwajów przestanie kursować, a część zostanie skierowana na trasy objazdowe, głównie przez ul. Starowiślną. I tak:

  • linia 6 – zostanie zawieszona;
  • linie 4, 8, 13, 17 i 20 – w dalszym ciągu są zawieszone;
  • linie 5 i 19 – zostaną przywrócone na stałe trasy (Uwaga! W dniach 23-29.03.2019 r. linia 19 będzie kursować na trasie skróconej do pętli Łagiewniki);
  • linie 22 i 24 – w dalszym ciągu kursują po obecnych trasach czasowo zmienionych (Uwaga! W dniach 23-29.03.2019 r. linia 22 będzie kursować na trasie skróconej do pętli Łagiewniki);
  • linie 77 i 79 – zostaną zlikwidowane (po zakończeniu prac w węźle „Łagiewniki” linia 77 zostanie ponownie uruchomiona na nowej trasie – szczegółowe informacje poniżej);
  • linia 1 – będzie kursować po stałej trasie. Częstotliwość kursowania w dni powszednie zostanie zmniejszona do 15 minut (w zamian będzie kursować linia czasowa 71);
  • linia 10 – będzie kursować po dotychczasowej trasie czasowo zmienionej (tak jak podczas zamknięcia ul. Lubicz): Pleszów - … - Mogilska – al. Powstania Warszawskiego – Grzegórzecka – Dietla – Starowiślna – Na Zjeździe – Limanowskiego – Kalwaryjska – Łagiewniki. Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;
  • linia 14 – będzie kursować po poprzedniej trasie czasowo zmienionej jak przed wyłączeniem ul. Lubicz: Mistrzejowice - … - al. Pokoju – al. Powstania Warszawskiego – Lubicz – Basztowa - Dunajewskiego – Podwale – Piłsudskiego – al. 3 Maja – Cichy Kącik. Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;
  • linia 18 – będzie kursować po trasie czasowo zmienionej: Czerwone Maki P+R - … - Dietla – Starowiślna – Poczta Główna – Dominikańska - … - Krowodrza Górka. Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;
  • linia 44 – zostanie przywrócona i będzie kursować po trasie czasowo zmienionej: Kopiec Wandy - … - Dunajewskiego – Podwale – Straszewskiego – Zwierzyniecka – Salwator. Linia kursować będzie tylko w dni powszednie w godzinach szczytu z częstotliwością co 15 minut;
  • linia 52 – zostanie przywrócona na stałą trasę. Zostanie utrzymana częstotliwość kursowania co 7,5 minuty w dni powszednie;
  • linia 71 – nowa linia czasowa kursująca na trasie: Wzgórza Krzesławickie – Kocmyrzowska – Bieńczycka – al. Pokoju – al. Powstania Warszawskiego – Lubicz – Westerplatte – Dominikańska – Zwierzyniecka – Kościuszki – Salwator. Linia kursować będzie tylko w dni powszednie w godzinach 6:00 – 20:00;
  • linia 73 – będzie kursować po nowej trasie: Wzgórza Krzesławickie - … - Mogilska – Lubicz – Basztowa - Podwale - Dominikańska – Poczta Główna – Starowiślna – Na Zjeździe – Wielicka - … - Nowy Bieżanów P+R. Częstotliwość kursowania w dni powszednie zostanie zmniejszona do 15 minut przez cały dzień. Zostaną zlikwidowane kursy wariantowe realizowane na trasie do Kopca Wandy;
  • linia 76 – nowa linia czasowa kursująca na trasie: Czerwone Maki P+R – Bobrzyńskiego – Brożka – Wadowicka – Kalwaryjska – Limanowskiego – Wielicka – Nowosądecka – Kurdwanów P+R. Linia kursować będzie tylko w dni powszednie w godzinach 6:00 – 19:00;
  • linia 77:

od dnia 23.03.2019 r. (sobota) dotychczasowa linia 77 kursująca na trasie Czerwone Maki P+R - Cmentarz Rakowicki zostanie zlikwidowana;
od dnia 30.03.2019 r. (sobota) zostanie uruchomiona nowa linia czasowa 77 kursująca po następującej trasie: Łagiewniki – Wadowicka – Kalwaryjska – Limanowskiego – Wielicka – Teligi – Nowy Bieżanów P+R. Linia kursować będzie tylko w dni powszednie w godzinach szczytu z częstotliwością co 15 minut;

  • linia 78 - będzie kursować po nowej trasie: Mały Płaszów - … - Lubicz – Basztowa – Podwale - Dominikańska – Poczta Główna – Starowiślna – Na Zjeździe – Limanowskiego – Kalwaryjska - … - Borek Fałęcki. Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian. Uwaga! W dniach 23-29.03.2019 r. linia będzie kursować na trasie skróconej do pętli Łagiewniki;
  • linia 904 – będzie kursować po trasie czasowo zmienionej: Wieliczka Kampus - … - Kalwaryjska – Limanowskiego – Na Zjeździe – Starowiślna – Dietla – Wielopole (powrót: Starowiślna) – Westerplatte - … - Prądnik Biały. Przystanek „Korona” w kierunku Wieliczki Kampus zostanie przeniesiony na ul. Kalwaryjską (od strony Rynku Podgórskiego). Na zmienionym odcinku trasy linia zatrzymywać się będzie na przystankach: „Plac Bohaterów Getta”, „Św. Wawrzyńca” i „Miodowa” zlokalizowanych jak dla linii 669, z wyjątkiem przystanku „Plac Bohaterów Getta” w kierunku Wieliczki Kampus, który będzie funkcjonował na jezdni dla ruchu ogólnego, w istniejącej zatoce. Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian.

Tramwaje mają ponownie kursować ul. Krakowską po 8 miesiącach. Choć trzeba pamiętać, że gdy rozpoczynały się prace przy przebudowie trasy do Bronowic, urzędnicy zapowiadali, że tramwaje wrócą na nią na początku wakacji. A kilka dni temu przyznali, że stanie się to dopiero w sierpniu.

Na duże zmiany muszą przygotować się też kierowcy. Wprowadzony zostanie ruch dwukierunkowy na ul. Augustiańskiej, Skawińskiej i Wietora. Będzie to objazd dla remontowanej Krakowskiej. Na skrzyżowaniu ul. Rybaki, Krakowskiej i Podgórskiej zostanie utrzymany przejazd na wprost.

W związku z wprowadzeniem ruchu dwukierunkowego na części ulic, zmniejszy się liczba miejsc parkingowych. Dlatego dla okolicznych mieszkańców zorganizowany zostanie parking na pl. Wolnica dla ok. 100 aut.

Aby zwiększyć liczbę miejsc parkingowych urzędnicy już kilka dni temu zmienili organizację ruchu na długim odcinku ul. Dietla. Kierowcom pozostało po jednym pasie ruchu w obu kierunkach, a na pasach od strony kamienic stworzono parking. Dlatego tworzą się wielkie korki. Radni Dzielnicy I wnioskują do władz miasta, by autobusy MPK poruszały się wzdłuż całej ul. Dietla po torowisku.

Oprócz prac na ul. Krakowskiej, w sobotę rozpocznie się też naprawa torowiska na skrzyżowaniu ul. Brożka z ul. Zakopiańską. Na tydzień zostanie wyłączony ruch tramwajowy od Łagiewnik do Borku Fałęckiego. 22 marca zakończyć ma się natomiast remont szyn na rondzie Mogilskim.

POLECAMY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:

WIDEO: Trzy Szybkie - odcinek 2. Po co nam 3,5 tysiąca kamer? Rozmowa z Łukaszem Wantuchem

Komentarze 22

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
miasta we Włoszech wprowadzily ograniczenie ruchu poprzez wprowadzenie możliwości ruchu tylko parzyste i nieparzyste końcówki nr rejestracyjnych. w parzyste dni miesiaca jezdza auta z parzysta koncowka nr rejestracyjnego
k
korek
Chyba przegapiłem. Może wyjasnicie, dlaczego któryś z geniuszy krakowskich zarządców dróg zdecydował o zrobieniu jednokierunkowej ul. Krowoderskiej od Alei Słowackiego do Teresy ? Debilne zapory przeciwsamochodowe na przejściach dla pieszych zostały już na szczęście na Krowoderskiej zdemontowane, a tu pojawił się nowy genialny patent blokujący i tak już makabryczny przejazd by wydostać się ze ścisłego centrum. Czyżby jakiś idiota chciał powiększyć także korki w tamtym miejscu miasta ?
K
Krokus
Widac ze wiekszosc z Was dzieci nie ma ... Ja dwójkę odwoze bo 4 i 2 latka sory nie puszcze samego tak potem np na wysokosci Wroclawskiej juz jade sama bo nie mam gdzie pod przedszkolem zostawić auta i isc na MPK a o PR zapomnij wiec jak ktos stoi na przystanku i sie nudzi ... I liczy ludzi w autach bede jako 1 jak to prosto oceniamy ludzi ...zalosne i powiem tak zrobcie obwodnice PR gdzie beda wezly przesiadkowe na MPK a nie zapieprzanie 20 min do najblizszego przystanku o przesiadkach nie wspomnę to ludzie przestana wjezdzac do Krakowa... A dwa jest mnóstwo samochodów sluzbowych taka prawda ....
A
Aga
Z Lea na Rydla można iść pieszo ale nie o 6.20 z 6 latkiem do przedszkola znajdującego się daleko od domu. No chyba, że ktoś ma siłę i może nieść zaspane dziecko :)
G
Gość
Bardzo dobra uwaga. Wracając do wczesniejszego komentarza - z Lea na Rydla powinno się iść, a nie jechać autem. Właśnie przez osoby jeżdżące autem na tak krótkich trasach tworzą się korki. A potem pretensje, ze są korki.
p
paranoik
Stałem na przystanku autobusowym na Czarnowiejskiej w kierunku miasteczka studenckiego. Zanim nadjechał autobus naliczyłem z nudów 28 osobówek. W dwudziestu był tylko kierowca, w trzech dwie osoby, w dwóch trzy osoby, w trzech po cztery osoby. To tak gdyby ktoś nie wiedział skąd korki.
g
grzeg
Czy ktokolwiek nad tym panuje?
G
Gość
Przestawcie się kto może na rowery:)
G
Gość
a wystarczyło dbać o torowisko po remoncie w 97' !! wytrzymalo by ze 2 -3 lata dłużej to skończony był by remont linii kolejowej z mydlnik i przystanek kolejki przy armii krajowej / bronowickeij - 10 minut do dworca głównego. pół widoku i azorów by się przesiadło i otwarte były by przejazdy przez rydla itd...
Z
Zero czyli nic
Kłania się brak metra w Krakowie, była szansa na budowę w latach 2007 -13, ale pan prezydent i część PK twierdzi że jest niepotrzebne.
m
mieszkaniec krowodrzy
Za to co zrobili w Krakowie dyrektor powinien zostać wywalony na zbity pysk.
e
ecik
Urzędnicy niech się zastanowią nad sobą stawiając idiotyczne zakazy. Aby dojechać do garażu muszę wjechać w Urzędniczą od strony Kazimierza. Jadąc z zachodu nie mogę wjechać w Kazimierza z Kijowskiej. Zamiast przejechać 200 metrów i zjechać z Kazimierza muszę zrobić pętlę i wjechać w Kazimierza od strony Alei robiąc niepotrzebny tłok. To na pewno pomaga w płynności ruchu :-)
Z
Zrobmy awaryjne rowerostra
Od kwietnia bedzie cieplo mozna na rower wrocic wystarczy zeby tylko pasy dla rowerow wydzielili na ulicach i sie wszystko rozwiaze. Auta i tak sie krokuja ale pare rowerostrad np na alejach czy krowodrzy by rozwiazalo na wiosne problem
K
Krowodrzanin
A moze by puscic ul. Szymanowskiego w drugim kierunku???? Pomyslcie troche!!! Polowa aut by uciekla w strone czarniwiejskiej a nie stala az do pl. Axentowicza. Ratujcie!!! Albo zrobcie przejazd na wprost ul. Lea w strone ulei tym szerokim chodnikiem obok parku!!! Ludzie maja obok chodniki i zrozumieja bo to tez dla nich.
J
Jak
To są ignoranci ludzi mają w dupie, ile lat jest robiony wiadukt przy tandecie przy wielickiej to jakaś kpina .Jak tak można codziennie pustki na budowie nic się nie dzieje jak za komuny
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska