Obecnie budowany fragment ekspresowej zakopianki to odcinek pomiędzy Lubniem (dokąd dociera już ekspresowa S7 biegnąca z Myślenic) a Rabką Zdrój. Ta przeszło 17-kilometrowa szosa została podzielona na trzy fragmenty. Pierwszy (od Lubnia do Naprawy) buduje polsko - ukraińskie konsorcjum. Drugi to 2-kilometrowy tunel, który wraz z drogami dojazdowymi stawia włoska firma Astaldi. Trzeci to trasa ze Skomielnej Białej do Rabki, który wykonuje włoska firma Salini Impregilo.
Tym samym dwa z trzech kawałków tej ważnej drogi budują firmy z Półwyspu Apenińskiego. Po tym jak już od jesieni wiemy, że firma Astaldi ma problemy (zdaje się jednak z nich wychodzić - przyp. red.) teraz pojawiły się głosy, że nad zerwaniem kontraktu mają myśleć też właściciele Salini. Firma, która pracuje też na drogach w innych częściach Polski, miała rzekomo zażądać od polskiego rządu dodatkowych milionów złotych, bo inaczej porzuci roboty. Włosi mają tłumaczyć swoje roszczenia wzrostem cen materiałów budowlanych w Polsce. Te ich zdaniem w ciągu 12 miesięcy poszły do góry o ok. 30 procent.
Okazuje się jednak, że formalnie żaden taki wniosek do krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (to ta instytucja finansuje budowę zakopianki) nigdy nie wpłynął.
- Obecnie na placu budowy zakopianki trwa przerwa zimowa, która zakończy się 15 marca - mówi Iwona Mikrut, rzecznik prasowy krakowskiego GDDKiA. - W jej trakcie zgodnie z prawem mogłyby ustać wszelkie prace. Tak się jednak nie stało i roboty były prowadzone cały czas. Nikt też nie zwrócił się do GDDKiA Oddziału w Krakowie o renegocjację umowy na budowę odcinka S7 Skomielna Biała-Rabka Zdrój, ani z roszczeniem o zmianę warunków płacowych. Firma Salini nie zwracała się też do nas w sprawie przerwania prac.
Iwona Mikrut przypomina, że GDDKiA już raz pokazała, że w uzasadnionych przypadkach zgodziła się na renegocjacje kontraktu i dopłacenie Salini dodatkowych pieniędzy.
- 3 kwietnia 2018 r. podpisany został aneks do umowy z firmą Salini, budującą odcinek S7 Skomielna Biała-Rabka Zdrój, przedłużający termin ukończenia budowy o 194 dni - przypomina kobieta. - Zanim do podpisania aneksu doszło, wykonawca złożył roszczenia dotyczące, m.in. nieprzewidywalnych warunków fizycznych i zmiany posadowienia wiaduktu WD-22, co zostało uznane przez GDDKiA, ponieważ badania geotechniczne i zmiany w projekcie oraz wykonaniu wiaduktu zostały zrobione i były konieczne.
Wizualizacje nowych odcinków zakopianki
Teraz jednak absolutnie nie ma mowy o renegocjacji kontraktu. Salini pracuje zupełnie normalnie i nic nie wskazuje, by przedsiębiorstwo miało porzucić swój kontrakt na zakopiance.
Na budowie odcinka III S7 (Skomielna Biała-Rabka Zdrój) pracowało dziś (piątek 1 marca) 200 pracowników. Wykonywali prace wykończenie. Zaawansowanie prac mostowych na tym odcinku to już 100 proc. Wykonanych podpór ustrojów nośnych wiaduktów, mostów i estakad = 99,94 proc; Wykonano też 40 proc. prac wykończeniowych na tych obiektach.
Zaawansowanie prac drogowych: wykonano 100% wykopów i 54,25% nasypów drogowych. Warstwy nawierzchni wykonano:
Ponad 30 procent całego III odcinka, który planuje się oddać do użytku kierowcom w połowie tego roku ma też już asfalt.
POLECAMY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:
FLESZ: PIT 2019 - rozliczenie będzie jeszcze prostsze
