Park kulturowy w Zakopanem. Czy z Krupówek znikną...

    Park kulturowy w Zakopanem. Czy z Krupówek znikną przebierańcy?

    Łukasz Bobek

    Gazeta Krakowska

    Gazeta Krakowska

    Tego typu maskotki, "atrakcje" zakopiańskich Krupówek, mają zniknąć do końca czerwca 2016 roku.
    1/2
    przejdź do galerii

    Tego typu maskotki, "atrakcje" zakopiańskich Krupówek, mają zniknąć do końca czerwca 2016 roku. ©Tomasz Mateusiak

    Po 4 latach walki rada miasta przyjęła uchwałę o nowym prawie na deptaku. Ma ono "wysprzątać" Krupówki z wielkich reklam, dzikiego handlu, przebierańców.
    Zakopane wprowadziło park kulturowy na obszarze Krupówek. Nowe prawo ma przede wszystkim uporządkować główny deptak miasta pod względem estetycznym. Właściciele kamienic i prowadzący na Krupówkach działalność gospodarczą mają czas na dostosowanie się (np. wymianę reklam i szyldów) do nowego prawa do lipca 2016 roku.

    To milowy krok

    Zwolennicy parku od czterech lat walczyli o utworzenie parku kulturowego.
    - W końcu możemy powiedzieć, że wykonaliśmy pierwszy krok w kierunku uporządkowania Krupówek. Cieszę się bardzo, że to się udało - mówi Agata Wojtowicz z Tatrzańskiej Izby Gospodarczej, która była inicjatorem wprowadzenia parku kulturowego. - Teraz tylko czekamy na skuteczne egzekwowanie tego prawa.

    Znikną brzydkie reklamy
    Według nowych zapisów, z deptaka mają zniknąć wielkopowierzchniowe reklamy - m.in. billboardy czy telebimy. Znikną także wszelkiego rodzaju automaty do gier, czy maszyny spożywcze jak czy maszyny do lodów. - Wszelkie takie urządzenia będą musiały znajdować się w lokalach gastronomicznych - mówi Tomasz Filar z wydziału gospodarki gruntami Urzędu Miasta. Zabronione będzie także wystawianie towaru handlowego przed sklepem, czy na fasadach kamienic (ale także straganów). Na terenie parku kulturowego zabroniona będzie tzw. sprzedaż "z ręki".

    Wylatują "maskotki"
    Według zapisów nowego prawa, na zakopiańskim deptaku nie będą mogli pracować przebierańcy - misie, świstaki, czy inne stwory - którzy do tej pory pozowali za opłatą do zdjęć z turystami. - Pozostaną jedynie stoiska z oscypkami, jak również portreciści - mówi Leszek Dorula, burmistrz Zakopanego.

    Nowe przepisy zaczną obowiązywać od lipca 2016 roku. W międzyczasie urząd ma opracować plan ochrony parku, w którym znajdą się wytyczne dot. m.in. reklam.

    Czytaj treści premium w Gazecie Krakowskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Polecamy

    Wybieramy OSOBOWOŚCI ROKU w Małopolsce

    Wybieramy OSOBOWOŚCI ROKU w Małopolsce

    Wybieramy MISTRZÓW URODY w Małopolsce - GŁOSOWANIE

    Wybieramy MISTRZÓW URODY w Małopolsce - GŁOSOWANIE

    Hakerzy kradną dane ze smartfonów, zabezpiecz je.

    Hakerzy kradną dane ze smartfonów, zabezpiecz je.

    Ustawa tytoniowa: To jest wojna o ludzkie życie

    Ustawa tytoniowa: To jest wojna o ludzkie życie