https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pasażerowie 522: Coraz trudniej dostać się z Bieżanowa do centrum

Katarzyna Janiszewska
Mieszkańcy najpierw stracili autobus 502, potem 163. Teraz boją się o linię 522...
Mieszkańcy najpierw stracili autobus 502, potem 163. Teraz boją się o linię 522... Michał Sikora
Mieszkańcy Bieżanowa, Rżąki, Prokocimia nie kryją złości i niezadowolenia. Trasa ich najpopularniejszego autobusu 522, którym wygodnie dojeżdżali do szkół, pracy i do domów, została niekorzystnie zmieniona. Są przekonani, że to pierwszy krok do jej likwidacji.

Czytaj także:

- Od pewnego czasu konsekwentnie tracimy kolejne autobusy - denerwuje się Marek Barski z Prokocimia. - Zamieszkały przez 60 tys. ludzi teren najpierw został pozbawiony linii 502, potem 163. Teraz urzędnicy zaczęli majstrować przy linii 522. Jeszcze chwila, a zostaniemy kompletnie odcięci od świata - mówi.

Czy w ten sposób próbuje się przekonać, aby przesiadali się z samochodów do komunikacji miejskiej? - pytają ironicznie ludzie na przystankach. Linia nr 522 zmieniła swoją trasę w związku z remontem mostu Piłsudskiego. Urzędnicy nie kryją jednak, że rozważają jej utrzymanie. Do tej pory 522 jeździła ul. Wielicką, Limanowskiego, przez plac Wolnica, Bagatelę, do Nowej Huty. Teraz jeździ ul. Kamińskiego, rondo Matecznego, most Grunwaldzki i do placu Centralnego.

- Czyli wszystkie autobusy jeżdżą teraz przez wiecznie zakorkowane Aleje Trzech Wieszczów - denerwuje się Danut Szcześniak z Bieżanowa. -Tracimy czas w tych korkach. Najpierw zabrali nam 163, a teraz to. Na domiar złego 522 jeździ rzadko. A do tramwaju muszę iść dobre 15 minut. Jest coraz gorzej!

Niezadowolenia nie kryją też inni mieszkańcy. - Traktują nas jak zero, nikt się z nami nie liczy - mówi Elżbieta Wierciak z Rżąki. - Tyle osób jeździ do Nowej Huty, do urzędu pracy. I jesteśmy zdani tylko na tramwaj. A jak jeden stanie, to wszystko stoi. Mamy wyjść na ulicę i zaprotestować, żeby w końcu ktoś nas zauważył? Chcemy, aby autobus wrócił na starą trasę - dodaje poirytowana.
Piotr Hamarnik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu przyznaje, że możliwość pozostawienia 522 na zmienionej trasie jest rozważana.

- Na przełomie lipca i sierpnia odbyło się spotkanie w radzie dzielnicy - przypomina. - Byli na nim mieszkańcy. To była ich propozycja, aby autobus 522 jeździł ul. Kamińskiego. - Przecież to jakieś bzdury, jedno wielkie nieporozumienie - mówi Władysław Piwowarczyk. - Chcemy nie tylko, aby 522 wróciło po remoncie mostu na starą trasę, ale aby jeździło częściej. Od dawna coś kombinują z tym autobusem Najpierw na linii 502 jeździł autobus przegubowy, wycofano go, a na trasie pojawił się później krótki pojazd. Jeszcze później go zlikwidowali. Oddali 522, ale już z okrojonymi kursami.

Postulaty mieszkańców wspierają dzielnicowi radni.- ZIKiT ciągle mówił o nierentowności tej linii, że od przystanku w Płaszowie jeździ pusta, że nie ma racji bytu - opowiada Zbigniew Kożuch, przewodniczący dzielnicy XII. - Puścili 522 Alejami w zamian za zlikwidowaną linię 103. Zgodziliśmy się na zmianę trasy, ale tylko na czas remontu mostu Piłsudskiego - twierdzi.

W dzielnicy XII mieszka 60 tys. osób. - To mieszkańcy korzystają z autobusów i tramwajów, i to oni najlepiej wiedzą, którędy powinny jeździć - zauważa radna Grażyna Fijałkowska. - Należy ułatwiać im życie, a nie utrudniać.

Jacek Bartlewicz, rzecznik ZIKiT twierdzi, że nic nie jest jeszcze przesądzone.Każdy scenariusz jest możliwy, bo od przyszłego roku będzie obowiązywała nowa siatka połączeń. - Naukowcy z Politechniki Krakowskiej i robią teraz analizy funkcjonowania komunikacji miejskiej - mówi Bartlewicz. - Pod koniec września będą pierwsze wnioski - dodaje.

Skracają linie w całym mieście
W ciągu ostatnich sześciu miesięcy urzędnicy skrócili trasy już kilkunastu autobusów.
Po krótszych trasach jeżdżą m.in. linie: 207, 217, 227, 237, 247, 297. 137 i 287. Nie dojeżdżają już jak wcześniej w rejon Nowego Kleparza. Trasę kończą kilka przystanków wcześniej - na pętli w Krowodrzy Górce. Obcięte zostały również trasy autobusów ,108, 127, 158, 163, 185.
Dodatkowo po wakacjach całkowicie zlikwidowane zostały autobusy nr 103, 104 i 136.

Serwis Wybory 2011: Najświeższe informacje wyborcze z Małopolski!

Weź udział w akcji Chcemy Taniego Paliwa! **Podpisz petycję do rządu**

Mieszkania Kraków. Zobacz nowy serwis

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pasażer
Proste. Skrócenie linii powoduje konieczność przesiadek, więcej kasowania biletów i kasy dla miasta. Myślę, że celem jest zakańczanie biegu linii w centrum i likwidowanie linii biegnacych z jednego końca miasta na drugi.
d
danusia
Na osiedle wjeżdża tylko jeden autobus ! Aby dostać się do tramwaju pieszo, to trzeba pokonać dwa przystanki autobusowe.Mnie nawet 15 minut na to nie wystarczy, bo nie jestem już nastolatką.
Obecnie aby dostać się do Urzędu Pracy na Wąwozowej to trzeba jechać z tego osiedla aż czterama liniami. Licząc czas przejazdu i czas oczekiwania przy przesiadkach to zajmuje ta podróż 2 godziny!
P
Pesymista
Oczywiście , że zbyt wielu ich tam mieszka.. Przecież najlepszy tabor obsługuje ten rewir. w ponad 90% niskopodłogowe tramwaje i jaka częstotliwośc kursowania.. , a choćby Nowa Huta jeśli chodzi o tabor tramwajowy , to mam wrażenie że czas się tam zatrzymał..Strasznie sie boję tej "nowej siatki połączeń" , Zapewne będzie kilka przesiadek aby dotrzeć do centrum miasta
m
motoman
Dług który ekipa p.Majchrowskiego jest winna MPK zaczyna być taki że zachwile pół linii tramwajowych wytną,a zamiast autobusów będą jeżdzić busiarze,ale rekordowa ilość ludzi zatrudnionych przy prezydencie nie jeżdzi komunikacją
H
Hania
deptakiem ma ok. 900 metrów. Młody szybkim krokiem przejdzie ten dystans w 7-10 minut. A straszy? Taki co ma 50-60-70 lat?
K
Krakowianin
Ten artykuł jest żałosny. Trasa 522 powinna zostać (przynajmniej takie były ustalenia z zebrania) skierowana ul. Kamieńskiego i Kalwaryjską, natomiast 304 zostałaby na obecnej trasie objazdowej. Również byłaby zwiększona częstotliwość 522 w zamian za linię 103.

Co do Kurdwanowa, linia 184 powinna być skrócona do trasy Prądnik Czerwony - Rondo Grunwaldzkie, natomiast 174 skierowana przez Malborską. I byłoby sprawiedliwie.
j
jb
Ale głupi artukuł. 15 minut do tramwaju to chyba ci ludzie z Wieliczki chodzą do 522. Biedne osiedle odcięte od świata...z tramwajem co dwie minuty do centrum. Ludzie sami nie wiedzą czego chcą, trudno dziwić się że trasy są zmieniane, skoro mieszkańcy takie głupoty opowiadają. Najlepiej żeby autobus podjeżdżał aż do dużego pokoju.
p
pieszy
to teraz cierp ciało...
g
gość
najpierw żąda się więcej za bilety, a teraz dodatkowo skraca się trasy przejazdów i zawiesza linie? Coś tu chyba jest nie tak?
P
Pieszy
i tylko szanowni radni miejscy z PO czy PiSu, prezydent, urzędnicy miejscy, czy zasiadający w sejmiku będą mieli prawo poruszania się samochodem w Krakowie...
- nie będzie korków,
- nie będzie problemów z parkowaniem,
- nie będzie ścisku w komunikacji miejskiej
- Kraków postawi na zdrowie mieszkańców
ot wizja przyszłości pod rządami obecnych radnych z PiS i PO i od prezydenta Majchrowskiego...
k
ktoś z autobusu
Od początku miesiąca nie można się wcisnąć do 201. Rano pełno uczniów, dodatkowo ludzie do pracy, a oni MPK puszcza autobus 3/4!!! Może w październiku jak będzie więcej pasażerów o studentów to puszczą 1/2 autobusu??
Kto to wymyślił i co za idioci tam siedzą??
Zablokować wjazd do Krakowa samochodom osobowym to zobaczymy jak będą urzędnicy się w takich autobusach ściskać razem z nami!!!
F
FARSA=ZIKiT
Wszystkie tam jeżdżą zapełnione aż do ostatniejgo przystanku? Czy może zbyt wielu radnych włączne z rodziną pseudo-profesorka mieszka w tamtej okolicy?
F
FARSA=ZIKiT
Wszystkie tam jeżdżą zapełnione aż do ostatniejgo przystanku? Czy może zbyt wielu radnych włączne z rodziną pseudo-profesorka mieszka w tamtej okolicy?
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska