Nawiązując do swego oświadczenie z 9 marca 2022 r., Philip Morris International (PMI) ogłasza konkretne działania, które podjął już w celu wygaszenia planowanych inwestycji i ograniczenia produkcji w Rosji. W ciągu ostatnich dwóch tygodni firma:
- Zaprzestała produkcji szeregu wyrobów tytoniowych oferowanych na rynku rosyjskim i równolegle ograniczyła swoją działalność produkcyjną;
- Zrezygnowała z planowanych na ten rok premier wszystkich swoich produktów w Rosji;
- Anulowała wprowadzenie na rynek rosyjski sztandarowego produktu firmy: systemu podgrzewania tytoniu IQOS ILUMA, pierwotnie zaplanowane na marzec 2022 r.;
- Anulowała plany produkcji ponad 20 mld sztuk wkładów tytoniowych TEREA (przeznaczonych do IQOS ILUMA) i związanej z nią inwestycji w Rosji o wartości 150 mln dolarów;
- Zawiesiła działalności marketingowe na rosyjskim rynku.
Teraz Rada Nadzorcza Philip Morris International, w porozumieniu z zespołem zarządzającym, przygotowuje scenariusze wyjścia z rosyjskiego rynku, „uwzględniając złożoność i dynamicznie zmieniającą się specyfikę otoczenia regulacyjnego i biznesowego".
- Od miesiąca wszystkie nasze wysiłki skupiają się na zapewnieniu bezpieczeństwa naszym kolegom z Ukrainy. Wyrażamy solidarność z cierpiącymi, niewinnymi dziećmi, kobietami i mężczyznami
– podkreśla Jacek Olczak, od zeszłego roku prezes Philip Morris International, pierwszy w historii Polak na czele tak wielkiej globalnej korporacji. Firma zobowiązała się przekazać pierwszą transzę wsparcia finansowego w wysokości blisko 43 mln zł (10 mln dolarów). PMI uruchomił też specjalny fundusz humanitarny dla Ukrainy, w ramach globalnej inicjatywy „Projects with a Heart”. Firma wyrównuje wsparcie swoich pracowników donacją o tej samej wysokości. Przekazuje też darowizny organizacjom humanitarnym, niosącym pomoc Ukrainie: firma wspiera kilkanaście takich instytucji, działających w Ukrainie, Polsce, Mołdawii, Rumunii, Słowacji i Węgrzech.
Koordynacją globalnych działań humanitarnych zajmuje się obecnie spółka Philip Morris Polska i Kraje Bałtyckie. Robi to w porozumieniu z organizacjami pozarządowymi, a także oferując bezpośrednie wsparcie dla uchodźców przybywających do Polski.
Szef PMI wyjaśnia, że w Rosji amerykański gigant zatrudnia ponad 3200 pracowników. - Nadal będziemy ich wspierać i wypłacać pensje. Naszym priorytetem jest zapewnienie im ochrony i w oparciu o to będziemy podejmować dalsze decyzje – deklaruje Jacek Olczak.
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami przekazywanymi przez PMI, w 2021 r. na rynek rosyjski trafiło blisko 10 proc. całkowitego wolumenu produktów firmy. Rosja odpowiada za około 6 proc. przychodów netto PMI. W związku z toczącą się w Ukrainie wojną firma planuje przedstawić aktualizację swoich prognoz finansowych na 2022 r. Zrobi to 21 kwietnia 2022 r., wraz z ogłoszeniem wyników finansowych za I kwartał.
Prezydent Ukrainy, Wołodymyr Zełenski, niemal od początku rosyjskiej inwazji apeluje do globalnych koncernów, by wycofały się z rynku rosyjskiego. Podkreśla, że zarabianie pieniędzy w kraju, który codziennie dokonuje zbrodni na niewinnych cywilach, zabijając ukraińskie dzieci i kobiety, jest niemoralne i wyraźnie osłabia nałożone na putinowski reżim zachodnie sankcje. Również środowiska konsumentów na całym świecie starają się wywierać presję na wciąż obecne w Rosji korporacje. Dramatyczne apele Zełenskiego oraz owocujące konsumenckimi bojkotami "listy wstydu" upowszechniane w mediach społecznościowych powoli odnoszą skutek: zamiar ograniczenia aktywności lub całkowitego wycofania z Rosji ogłaszają kolejne koncerny. Dotyczy to m.in. Nestle, Raiffeisena oraz PMI, które Zełenski wymienił podczas spotkania online z premierem Wielkiej Brytanii Borisem Johnsonem i członkami Joint Expeditionary Force (UK JEF) – kierowanego przez Brytyjczyków sojuszu wojskowego.
Rynek tytoniowy w Rosji: wielka dominacja globalnych koncernów. Philip Morris największym zagranicznym podatnikiem. Jego ewentualne wyjście będzie silnym ciosem w budżet reżimu
W Rosji papierosy pali 28,3 proc. dorosłej populacji (40,9 proc. mężczyzn i 15,7 proc. kobiet), czyli 34 mln osób. Wedle danych Euromonitora, w 2020 r. sprzedano tam ok. 206 mld sztuk papierosów. To czwarty największy rynek papierosowy na świecie. Dominują na nim zagraniczne koncerny, przy czym PMI zajmuje drugie miejsce, z udziałem ok. 26 proc. Wyprzedza go tylko Japan Tobacco International (38 proc.), a zbliżony do PMI udział ma British American Tobacco. Czwarte miejsce zajmuje brytyjski Imperial Brands (8 proc.).
Udział lokalnych producentów oscyluje wokół... 3 procent, więc wycofanie się amerykańskiego giganta i ewentualne pójście jego śladem innych zachodnich potentatów zmusiłoby Rosjan do uruchomienia alternatywnej produkcji. Przemyt do Rosji jest kompletnie nieopłacalny, z uwagi na gigantyczne różnice cenowe (w Rosji papierosy są bardzo tanie, w Europie coraz droższe). Ponadto PMI jest liderem rosyjskiego rynku podgrzewanych wyrobów tytoniowych (blisko 10 proc. całkowitego wolumenu dostaw papierosów i podgrzewanych wyrobów tytoniowych PMI trafiało na rynek rosyjski), a zarazem największym zagranicznym płatnikiem podatków w Rosji.
W 2020 roku poszczególne koncerny oddały do budżetu Federacji Rosyjskiej:
Philip Morris International - 4,75 mld dolarów
Japan Tobacco International - 3,58 mld dolarów
Imperial Tobacco Brands - 0,84 mld dolarów
British American Tobacco - 0,37 mld dolarów
Przychody osiągane przez zagraniczne koncerny na rynku rosyjskim rynku (w mld rubli, 2019 r.)
1.Auchan - 327,7 mld rubli
2.Toyota Motor – 313,2 mld rubli
3.Japan Tobacco International – 303,4 mld rubli
4.Philip Morris International – 296,5 mld rubli
12.British American Tobacco – 184,6 mld rubli
48.Imperial Tobacco Group – 50,9 mld rubli.
