https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Planują linię kolejową z Krakowa do Myślenic. Jest propozycja budowy obok niej ścieżki rowerowej

Piotr Tymczak
PKP Polskie Linie Kolejowe planują budowę trasy dla pociągów pomiędzy Krakowem a Myślenicami. Miejski radny Józef Jałocha (PiS) zaproponował, by przy okazji powstała ścieżka dla rowerzystów.
PKP Polskie Linie Kolejowe planują budowę trasy dla pociągów pomiędzy Krakowem a Myślenicami. Miejski radny Józef Jałocha (PiS) zaproponował, by przy okazji powstała ścieżka dla rowerzystów. Andrzej Banaś
PKP Polskie Linie Kolejowe planują budowę trasy dla pociągów pomiędzy Krakowem a Myślenicami. Miejski radny Józef Jałocha (PiS) zaproponował, by przy okazji powstała ścieżka dla rowerzystów. Władze miasta są zainteresowane takim rozwiązaniem.

Celem rządowego programu Kolej Plus jest uzupełnienie istniejącej sieci o połączenia kolejowe miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi. Do programu Kolej Plus zakwalifikowano opracowanie studium projektowo-technicznego „Budowa połączenia kolejowego Kraków – Myślenice”.

- Głównym jego założeniem jest umożliwienie mieszkańcom województwa małopolskiego szybkiego i sprawnego dojazdu do stolicy województwa z Myślenic, przez co łatwiejsze będą codzienne podróże do szkoły i pracy. Dodatkowo projekt stanowi szansę rozwoju województwa, tworząc nowe miejsca pracy i rozwój ekonomiczny w mniejszych miastach - informuje Piotr Hamarnik z PKP PLK.

Zgodnie z opracowanym na zlecenie samorządu województwa małopolskiego wstępnym studium planistyczno-prognostycznym, wytypowana została trasa planowanej linii kolejowej o długości ok. 22,3 km. W jej skład miałyby wejść dwa tunele o długości po ok. 1 km każdy, 8 wiaduktów, oraz 7 mostów. Nowe przystanki miałyby powstać w miejscowościach: Lusina, Konary, Olszowice, Kąty, Krzyszkowice oraz Polanka.

Trasa nowej linii ma kończyć swój bieg w nowoprojektowanej stacji Myślenice Centrum. Ostateczny przebieg linii ma jednak zostać ustalony w ramach opracowania dokumentacji projektowej. Zgodnie z założeniami studium szacunkowy koszt etapu projektowego wraz z wykupem gruntów to ok. 150 mln. zł. Wartość robót budowlanych będzie mogła zostać oszacowana po opracowaniu dokumentacji projektowej.

W związku z planowaną inwestycją miejski radny PiS Józef Jałocha złożył interpelację do prezydenta Krakowa z wnioskiem ws. zaprojektowania i budowy ścieżki rowerowej wzdłuż planowanej linii kolejowej do Myślenic.

- Decyzję należy podjąć jak najszybciej, ponieważ linia kolejowa jest na etapie projektowania - podkreśla radny Józef Jałocha. - Taka ścieżka byłaby świetnym rozwiązaniem, bowiem nie biegłaby wzdłuż drogi, gdzie jesteśmy narażeni na spaliny, a wzdłuż trasy kolejowej. Można byłoby cały odcinek przejechać rowerem albo podjechać pociągiem do wybranego przystanku i później kontynuować podróż na rowerze - dodaje.

Piotr Hamarnik informuje: - Przekazane przez samorząd województwa małopolskiego dokumenty nie obejmują swoim zakresem budowy ścieżki rowerowej wzdłuż projektowanej linii kolejowej. Jej ewentualne uwzględnienie wymaga konsultacji na etapie opracowania koncepcji programowo – przestrzennej oraz dodatkowych ustaleń z jednostkami samorządu terytorialnego.

Przystanek Grzegórzki ma być gotowy za rok.

Nowy przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki budzi w mieście w...

Prezydent Jacek Majchrowski w odpowiedzi na interpelację zaznaczył, że popiera zgłoszony w niej postulat. "Za projekt budowy linii kolejowej Kraków — Myślenice odpowiada PKP PLK S.A., jednakie Miasto Kraków deklaruje wsparcie i wolę współpracy w przedmiotowym temacie"- poinformował prezydent.

Przyznał, że realizacja ścieżki rowerowej na proponowanym odcinku stanowiłaby dodatkową korzyść w aspekcie turystycznym i rekreacyjnym. Prezydent dodał również: "Wskazanym jest, aby planowaną ścieżkę rowerową wzdłuż linii kolejowej Kraków - Myślenice dowiązać do istniejącej sieci ścieżek rowerowych na terenach, przez które będzie miała przebiegać".

FLESZ - Przyszłość transportu kolejowego

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zbigniew Rusek
Jeśi już budować tę linię kolejową, to nie do Myślenic, a do samego Zakopanego, by pociągi nie musiały nadkładać 40 kilometrów, jeżdżąc po obecnej trasie (trasa kolejowa jest o ok. 40 kilometrów dłuższa niż drogowa).
G
Gość
Czegoś tu nie rozumiem Chcą wybudowąć nową expresową zakopianę między Krakowem a Myślenicami po nowym śladzie bo twierdzą że nie da się przebudować/poszerzyć obecnej (BZDURA) W szystkie nowe warianty tej drogi którędy by nie przebiegała śą oprotestowane Natomiast jest miejsce na wybudowanie od podstaw nowej lini kolejowej ewentualna droga rowerowa ?
C
Czyż nie ma racji?
17 września, 15:19, Andrzej Szydłowski:

25 lat minęło od wybudowania mostu Kotlarskiego przez Wisłe. Od ul. Zabłocie jest wjazd i zjazd, natomiast od ul Podgórskiej po 18 latach wybudowano zjazd w Podgórską, a 25 lat czekamy na wjazd na most. Skutek braku wjazdu na most od Podgórskiej, to między innymi nadmiernie obciążone rondo Grzegòrzeckie . Prezydent Jacek Majchrowski przed każdymi wyborami obiecuje dokończenie,nieskończonej inwestycji,lecz nie dotrzymuje słowa. Jak można władzy wierzyć skoro przez 25 lat nie mogą dokończyć zaplanowanej 25 lata temu inwestycji,

Skoro jesteś taki głupi, że on cię okłamuje — a ty pomimo tego ciągle go wybierasz, to on się z ciebie śmieje.

A
Andrzej Szydłowski
25 lat minęło od wybudowania mostu Kotlarskiego przez Wisłe. Od ul. Zabłocie jest wjazd i zjazd, natomiast od ul Podgórskiej po 18 latach wybudowano zjazd w Podgórską, a 25 lat czekamy na wjazd na most. Skutek braku wjazdu na most od Podgórskiej, to między innymi nadmiernie obciążone rondo Grzegòrzeckie . Prezydent Jacek Majchrowski przed każdymi wyborami obiecuje dokończenie,nieskończonej inwestycji,lecz nie dotrzymuje słowa. Jak można władzy wierzyć skoro przez 25 lat nie mogą dokończyć zaplanowanej 25 lata temu inwestycji,
A
Andrzej Szydłowski
Kotlarskiego przez Wisłe. Od ul. Zabłocie jest wjazd i zjazd, natomiast od ul Podgórskiej po 18 latach wybudowano zjazd w Podgórską, a 25 lat czekamy na wjazd na most. Skutek braku wjazdu na most od Podgórskiej, to między innymi nadmiernie obciążone rondo Grzegòrzeckie . Prezydent Jacek Majchrowski przed każdymi wyborami obiecuje dokończenie,nieskończonej inwestycji,lecz nie dotrzymuje słowa. Jak można władzy wierzyć skoro przez 25 lat nie mogą dokończyć zaplanowanej 25 lata temu inwestycji,
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska