Celem rządowego programu Kolej Plus jest uzupełnienie istniejącej sieci o połączenia kolejowe miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi. Do programu Kolej Plus zakwalifikowano opracowanie studium projektowo-technicznego „Budowa połączenia kolejowego Kraków – Myślenice”.
- Głównym jego założeniem jest umożliwienie mieszkańcom województwa małopolskiego szybkiego i sprawnego dojazdu do stolicy województwa z Myślenic, przez co łatwiejsze będą codzienne podróże do szkoły i pracy. Dodatkowo projekt stanowi szansę rozwoju województwa, tworząc nowe miejsca pracy i rozwój ekonomiczny w mniejszych miastach - informuje Piotr Hamarnik z PKP PLK.
Zgodnie z opracowanym na zlecenie samorządu województwa małopolskiego wstępnym studium planistyczno-prognostycznym, wytypowana została trasa planowanej linii kolejowej o długości ok. 22,3 km. W jej skład miałyby wejść dwa tunele o długości po ok. 1 km każdy, 8 wiaduktów, oraz 7 mostów. Nowe przystanki miałyby powstać w miejscowościach: Lusina, Konary, Olszowice, Kąty, Krzyszkowice oraz Polanka.
Trasa nowej linii ma kończyć swój bieg w nowoprojektowanej stacji Myślenice Centrum. Ostateczny przebieg linii ma jednak zostać ustalony w ramach opracowania dokumentacji projektowej. Zgodnie z założeniami studium szacunkowy koszt etapu projektowego wraz z wykupem gruntów to ok. 150 mln. zł. Wartość robót budowlanych będzie mogła zostać oszacowana po opracowaniu dokumentacji projektowej.
W związku z planowaną inwestycją miejski radny PiS Józef Jałocha złożył interpelację do prezydenta Krakowa z wnioskiem ws. zaprojektowania i budowy ścieżki rowerowej wzdłuż planowanej linii kolejowej do Myślenic.
- Decyzję należy podjąć jak najszybciej, ponieważ linia kolejowa jest na etapie projektowania - podkreśla radny Józef Jałocha. - Taka ścieżka byłaby świetnym rozwiązaniem, bowiem nie biegłaby wzdłuż drogi, gdzie jesteśmy narażeni na spaliny, a wzdłuż trasy kolejowej. Można byłoby cały odcinek przejechać rowerem albo podjechać pociągiem do wybranego przystanku i później kontynuować podróż na rowerze - dodaje.
Piotr Hamarnik informuje: - Przekazane przez samorząd województwa małopolskiego dokumenty nie obejmują swoim zakresem budowy ścieżki rowerowej wzdłuż projektowanej linii kolejowej. Jej ewentualne uwzględnienie wymaga konsultacji na etapie opracowania koncepcji programowo – przestrzennej oraz dodatkowych ustaleń z jednostkami samorządu terytorialnego.
Nowy przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki budzi w mieście w...
Prezydent Jacek Majchrowski w odpowiedzi na interpelację zaznaczył, że popiera zgłoszony w niej postulat. "Za projekt budowy linii kolejowej Kraków — Myślenice odpowiada PKP PLK S.A., jednakie Miasto Kraków deklaruje wsparcie i wolę współpracy w przedmiotowym temacie"- poinformował prezydent.
Przyznał, że realizacja ścieżki rowerowej na proponowanym odcinku stanowiłaby dodatkową korzyść w aspekcie turystycznym i rekreacyjnym. Prezydent dodał również: "Wskazanym jest, aby planowaną ścieżkę rowerową wzdłuż linii kolejowej Kraków - Myślenice dowiązać do istniejącej sieci ścieżek rowerowych na terenach, przez które będzie miała przebiegać".
FLESZ - Przyszłość transportu kolejowego
- Ten obiekt całkowicie zmienił centrum Krakowa! Budowa zaczęła się 20 lat temu!
- Greckie plaże i chorwackie wody na wyciągnięcie ręki. Wakacje 30 minut od Krakowa!
- Spektakularne zdjęcia lotnicze dwóch odcinków zakopianki! Są postępy
- Horoskop na wrzesień 2022 dla wszystkich znaków zodiaku
- Niezwykła wieś z Małopolski znów jest gwiazdą internetu
