Jakie inwestycje najbardziej poprawiłyby krakowski transport, którego ostatnio znakiem rozpoznawczym są zakorkowane ulice?
- Wśród kluczowych inwestycji, które znacznie poprawiłyby komunikację w Krakowie i aglomeracji wymieniłbym trzy nowe połączenia kolejowe z Krakowa do Myślenic, Niepołomic i Olkusza. To zadania ważne z perspektywy całego województwa. Z perspektywy miasta najbardziej potrzebny jest podziemny transport zbiorowy oraz budowa tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej - wylicza prof. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej.
Jakie są oczekiwania mieszkańców? Jacek Mosakowski, współzałożyciel i współprowadzący facebookowy profil Platforma Komunikacyjna Krakowa - PKK, komentuje: - Wśród najpilniejszych inwestycji wskazałbym zadania związane z budową tras tramwajowych, takich jak na przykład na osiedle Kliny. Ten rejon jest już zabudowany, a mają powstawać kolejne budynki. Wyjazd stamtąd jest bardzo utrudniony. Tworzą się duże korki. Tramwaj jest tam bardzo oczekiwany. Od wielu lat wyczekiwana jest też linia tramwajowa na Azory, a w przyszłości dalej do rejonu ulicy Chełmońskiego. Drogi dojazdowe z Azorów do centrum są zakorkowane, czy to ulica Wrocławska, czy Łokietka. Mieszkańcy są skazani na autobusy stojące w korkach, opóźnione. Tramwaj w tej części miasta byłby istotną rewolucją komunikacyjną.
Wśród zadań drogowych Jacek Mosakowski wymienia dokończenie budowy północnej obwodnicy Krakowa. - To będzie duża zmiana. Brakuje takiej trasy, która odciąży centrum miasta od ruchu tranzytowego. Dzięki temu rozwiązaniu powinien zmniejszyć się ruch na Alejach Trzech Wieszczów - prognozuje przedstawiciel PKK. - To najważniejsze zadania oprócz budowy metra, czy też premetra, co w przypadku Krakowa jest wskazywane jako inwestycja numer jeden - dodaje.
Pierwszą linię premetra w Krakowie zaproponowano z rejonu stadionu Wisły przez centrum do Nowej Huty. Budowa planowana jest najwcześniej w latach 2029-2033. Szacowany koszt przedsięwzięcia to ok. 3 mld zł. Założenia są takie, że powstanie projekt tunelu, który ma być wykonany w takiej technologii, by mogło tam być premetro albo metro, w zależności od tego, co okaże się bardziej opłacalne. Budowa podziemnej komunikacji będzie możliwa, jeżeli uda się pozyskać zewnętrzne dofinansowanie od rządu, czy z Unii Europejskiej.
- Na początku przyszłego roku powinniśmy uzyskać decyzję środowiskową dla tego zadania. Z drugiej strony w wyniku konsultacji społecznych, w związku z postulatami mieszkańców zmienił się trochę planowany przebieg. Musimy go skorygować od ronda Młyńskiego do Wzgórz Krzesławickich. To oczywistość, że podziemna komunikacja jest potrzebna w Krakowie, ale to nie jest zadanie do zrealizowania w najbliższych latach - wyjaśnia wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.
Jego zdaniem, gdyby tylko znalazło się zewnętrzne wsparcie, to jeżeliby miałby wskazać trzy zadania, które można byłoby zacząć realizować w najbliższym czasie dla poprawy komunikacji w mieście, wskazałby budowę tras Pychowickiej (od Trasy Łagiewnickiej, która kończy się na ul. Grota-Roweckiego do ul. Księcia Józefa) i Zwierzynieckiej wraz z tunelem pod wzgórzem św. Bronisławy (od ul. Księcia Józefa do węzła z ul. Balicką) oraz linie tramwajowe z Krowodrzy Górki na Azory oraz trasy tramwajowej z Małego Płaszowa na Rybitwy i do osiedla Złocień.
- Jeżeli pojawiłyby się środki z Krajowego Planu Odbudowy to w pierwszej kolejności moglibyśmy rozpocząć budowę linii tramwajowej na Azory. Pozyskanie funduszy zewnętrznych umożliwiłoby także budowę linii do osiedla Złocień - przyznaje wiceprezydent Andrzej Kulig.
Kraków tonie w korkach. Rozpoczynamy akcję "Po pierwsze komunikacja!"
Na razie krakowianie i mieszkańcy Małopolski oczekują na zakończeniu już realizowanych inwestycji, które mają poprawić transport w regionie. W samym Krakowie pod koniec roku ma zostać oddana do użytku rozbudowana al. 29 Listopada. W połowie grudnia zaplanowano natomiast zakończenie budowy Trasy Wolbromskiej, która ma poprawić wyjazd z Krakowa na północ i odciążyć istniejące drogi na granicy z gminą Zielonki. Nowa droga będzie się łączyć z północną obwodnicą Krakowa, realizowaną obecnie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Dzięki temu powstanie alternatywna wobec ul. Jasnogórskiej, Łokietka i al. 29 Listopada trasa wylotowa i wjazdowa do Krakowa od strony północnej.
Budowa północnej obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 (12,3 km) ma się zakończyć we wrześniu 2024 r.
Kolejną z priorytetowych inwestycji realizowanych w ostatnich latach w Małopolsce jest też budowa trasy S7 z Krakowa do granic województwa świętokrzyskiego. Dzięki oddaniu we wrześniu prawie 19-kilometrowego odcinka Moczydło - Miechów łączna długość odcinków drogi ekspresowej na północ od Krakowa wzrosła ponad dwukrotnie, do 31,8 km.
Z kolei drugi funkcjonujący fragment tej trasy to otwarty w październiku 2021 r. 13-kilometrowy odcinek między węzłami Szczepanowice i Widoma.
W realizacji pozostaje jeszcze 23,6 km - na odcinku między węzłami Miechów i Szczepanowice (5,3 km, planowane otwarcie w sierpniu 2024 r.) oraz od Widomej do węzła Kraków Nowa Huta (18,3 km, otwarcie w listopadzie 2024 r.).
W sierpniu tego roku rozpoczęto też budowę ponad 10 km obwodnicy Zabierzowa, a kierowcy mają skorzystać z nowej trasy w wakacje 2027 r.
W ostatnich latach w Małopolsce realizowanych było także wiele inwestycji poprawiających transport kolejowy, które mogły być zrealizowane dzięki funduszom rządowym i wsparciu z Unii Europejskiej. Przeszło 1,2 mld zł kosztowały prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. W ramach tego zadania wybudowano m.in. nową parę torów dla kolei aglomeracyjnej w centrum Krakowa, trzy mosty kolejowe nad Wisłą, estakady kolejowe między ul. Kopernika i Miodową w Krakowie, przystanek Kraków Grzegórzki oraz rozbudowano zabytkowy wiadukt nad ul. Grzegórzecką.
W regionie realizowana jest budowa linii kolejowej Podłęże-Piekiełko, która ma stanowić najszybsze połączenie Krakowa z Zakopanem i Nowym Sączem. Poszczególne odcinki kolejowej trasy mają być realizowane do 2030 r. W ramach inwestycji ma zostać wybudowane 58 km nowej linii kolejowej, która zacznie się w Podłężu (gmina Niepołomice) i skieruje na południe. W Szczyrzycu linia ma się rozgałęziać i biec na wschód do miejscowości Tymbark i na zachód do Mszany Dolnej. W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 75-kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz, która zostanie zmodernizowana.
Przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawili też ostatnio kolejne plany rozbudowy sieci kolejowej. W najbliższych latach mają być realizowane połączenia pomiędzy Krakowem a Myślenicami, Niepołomicami i Olkuszem. Województwo Małopolskie zamierza natomiast zwiększyć tabor - docelowo o 56 nowe pociągi. Obecnie każdego dnia na tory wyjeżdżają 443 pociągi obsługiwane przez przewoźników: Koleje Małopolskie, Polregio i Koleje Śląskie.
W przypadku inwestycji tramwajowych w Krakowie powstaje linia z ul. Meissnera do Mistrzejowic wraz z tunelem pod rondem Polsadu. Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Partnerem Prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a generalnym wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 r.
FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

- Wędkarstwo to nie hobby, to styl życia! Najlepsze memy o wędkarzach
- Gdzie na sanki w Krakowie? Lista najlepszych górek do zjeżdżania na sankach MAPA
- Tak wyglądają wnętrza legendarnego hotelu Cracovia. Niebawem powstanie tu nowe muzeum
- Horoskop miłosny na grudzień 2023. Zobacz, co cię czeka w nadchodzących tygodniach!