https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pociągi na Dworcu Głównym mogą się już nie pomieścić. Czas na rozbudowę

Piotr Tymczak
Dworzec Główny PKP w Krakowie
Dworzec Główny PKP w Krakowie PKP PLK
Zainteresowanie jest tak duże, że może być potrzeba, by na Dworcu Głównym PKP w Krakowie mogło się zatrzymywać tysiąc pociągów. Na przyjęcie tak dużej liczby pojazdów nie ma jednak miejsca. Plany są więc takie, aby wybudować łącznicę, która ma usprawnić ruch na tej stacji.

- Na stacji Kraków Główny mamy obecnie pięć peronów. Dobowo zatrzymuje się tam 450 pociągów. Pojawiają się nowi przewoźnicy, tabor. Oceniamy, że niedługo zapotrzebowanie na wjazd może sięgać nawet tysiąca pojazdów. Dawniej pasażerowie zadawali się dojazdem do dworca w Płaszowie. Dziś już tak nie jest. Wszyscy przewoźnicy chcą wjechać na Dworzec Główny, zwłaszcza w godzinach szczytu. W związku z tym trzeba szukać rozwiązań, które pozwolą na zatrzymanie się na tej stacji większej liczbie pojazdów - mówi Włodzimierz Zembol, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Problem ma rozwiązać planowana łącznica. Miałaby połączyć Dworzec Główny PKP z linią kolejową nr 100, która prowadzi od stacji Kraków Mydlniki przez Łobzów, Olszę, Wieczystą, Dąbie i Zabłocie do wielkiego węzła kolejowego, ciągnącego się od stacji Kraków Płaszów aż do głowicy rozjazdowej na wysokości stacji Kraków Bieżanów.

- Dworca Głównego nie rozszerzymy, bo z jednej strony mamy dworzec autobusowy, a z drugiej Galerię Krakowską. Można jednak wybudować łącznicę, która pozwoli na skrócenie czasu zajęcia przez pociągi krawędzi peronowych - podkreśla dyr. Włodzimierz Zembol. - Łącznica dałaby dodatkowe możliwości manewrów pociągów. Dzięki temu można byłoby uniknąć tego, by przez dłuższy czas przy peronach mogły stać pociągi zmieniające kierunek jazdy. Dzięki takiemu rozwiązaniu przepustowość Dworca Głównego znacznie by się zwiększyła - dodaje.

Nowa łącznica miałaby ok. 1 km długości. Zapewniłaby bezpośredni wjazdy z linii nr 100 do stacji Kraków Główny. Zdaniem PKP to znacząco usprawniłoby i uatrakcyjniło docelowe prowadzenie ruchu aglomeracyjnego oraz zwiększyło przepustowość krakowskiego węzła kolejowego.

Łącznica przechodziłaby nad niezabudowanymi terenami na Żabińcu. Dzięki niej pociągi dojeżdżające do Krakowa np. z kierunków południowych po wysadzeniu pasażerów po około dwóch minutach postoju na Dworcu Głównym mogłyby odjeżdżać z powrotem na dworzec Kraków Płaszów.

Przepustowość Dworca Głównego mogłaby też zwiększyć jego nadbudowa o dodatkowe perony, albo wydrążenie podziemnej części stacji. To jednak kosztowne rozwiązania.

- Takie inwestycje są realizowane w Europie. Powstają takie piętrowe dworce. To jednak melodia przyszłości, zadania wiążące się z wielkimi wydatkami. Na dziś trzeba brać pod uwagę rozwiązania na miarę możliwości - mówi dyr. Włodzimierz Zembol.

PKP PLK w związku z planami łącznicy stara się, by został zabezpieczony korytarz dla tego zadania. Wniosek w tej sprawie został skierowany do władz Krakowa i takie rozwiązanie jest brane pod uwagę.

Przypomnijmy, że w związku z rozwojem sieci kolejowej i połączeń aglomeracyjnych w Krakowie zrealizowano ważne przedsięwzięcia w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” - za ponad 1 mld zł.

Zadanie objęło przebudowę 4 stacji: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów;
przebudowę 4 przystanków: Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów, Węgrzce Wielkie. Powstały dwa nowe przystanki: Kraków Grzegórzki (ul. Grzegórzecka/Dietla), Złocień (ul. Złocieniowa).

Wybudowano też dodatkową parę torów aglomeracyjnych na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów, dodatkowy tor na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów, 850 metrów linii kolejowej na estakadzie – od ul. Kopernika do ul. Miodowej, trzy mosty kolejowe (ok. 200-metrowe) nad Wisłą, dwa lokalne Centra Sterowania.

Dzięki tym zmianom w Krakowie może rozwijać się Szybka Kolej Aglomeracyjna. Od grudnia tego roku mają zostać wprowadzone dodatkowe kursy pociągów w regionie.

W Krakowie rozbudowywana jest sieć połączeń kolejowych. W planach są kolejne inwestycje.

Małopolska planuje rozwój Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Od ...

Dworzec Główny w Krakowie, to jedna z najważniejszych stacji kolejowych w południowej Polsce, obsługująca połączenia lokalne i dalekobieżne w ruchu krajowym i międzynarodowym. Według kategoryzacji PKP ma najwyższą kategorię — premium.

Od 14 lutego 2014 r. główna hala dworca znajduje się bezpośrednio pod peronami kolejowymi, a jednocześnie bezpośrednio ponad Tunelem Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Całość wchodzi w skład Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego.

To pierwszy tak nowoczesny dworzec podziemny w Polsce. Zastąpi on budynek historycznego krakowskiego dworca Głównego pochodzącego z 1847 r.

Prace budowlane na krakowskim podziemnym dworcu rozpoczęły się pod koniec 2010 roku. Obiekt został udostępniony podróżnym 15 lutego 2014 r.

W 2022 r. średnio na dobę z Dworca Głównego w Krakowie korzystało 55 100 osób. Dla porównania w 2021 r. - 32 300 osób, a przed pandemią w 2019 r. - 42 300.

Oto najbardziej zanieczyszczone polskie miasta

od 16 lat
Wideo

Komentarze 14

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Grzegorz
Bez obaw nawet nie rusza z miejsca zawaleni tonami pozwoleń papierów i zgód środowiskowych.
G
Grzegorz
Spokojnie to tylko mokre sny obładowanych miliardami do przepalenia "działaczy" z PKP
G
Grzegorz
Fantaści z PKP i UMK planują pokryć wogole całe miasto torami i peronami😂.Ale ile fortun powstanie przy tym.Kabaret.
M
Marek Słowikowski
Jak zwykle dużo niepotrzebnych informacji znanych już z dziesiątków innych doniesień, udostepnianych również tą internetową drogą, a brak precyzyjnej odpowiedzi na temat.W sumie z artykułu nie dowiedziałem się, jak autorzy projektu chcą rozwiązać problem dogęszczania pociągami dworca; no bo jaki jest związek pomiędzy budową łącznicy na północy ( Żabiniec) a przyjeżdżającymi i odjeżdżającymi na południe pociągami?
L
L
Najważniejsze to powiększyć parking nad całą powierzchnię dworca, upłynnić wjazd i wyjazd z niego i dobudować kolejne jego piętra.
K
Karol
Ponieważ napisałem, że zamiast zdjęć przydałaby się lepiej mapka ze wskazaniem miejsca planowanej łącznicy, to usunięto mój komentarz ?
n
nAsz Kraków
„Na Placu Trzech Krzyży w Warszawie posadzono 24 duże drzewa - 16 lip holenderskich i osiem głogów Lavallego. Koszt jednego to prawie 14. tys. zł. Rośliny przyjechały do Warszawy aż z niemieckiego Hamburga, gdzie dorastały przez 35 lat.” I to jest konkret!
A
Adam
Ruszyły inwestycje w Krakowie. Na stole leży jeszcze kilkadziesiąt potężnych planów. Do tego dojdzie KPO. Kolejne lata zapowiadają się świetnie!
J
Janusz
Ja bym szedł też w rozwój kolei wąskotorowej w okolicznych wioskach do stacji przesiadkowych w Podłężu i w wieliczce. No i fajnie by było mieć coś podobnego jak Schnell Bahn jak w Wiedniu, który jeździ dookoła miasta.
J
Janusz
8 listopada, 8:53, Kraków rowerowy:

Nie ma zgody na budowę łącznicy - tam ma iść ścieżka rowerowa - potrzebujemy ścieżek rowerowych a nie pociągów!

Masz mało do gadania

K
Kraków rowerowy
Nie ma zgody na budowę łącznicy - tam ma iść ścieżka rowerowa - potrzebujemy ścieżek rowerowych a nie pociągów!
n
nAsz Kraków
To wszystko ma sens tylko z metrem. Dworzec Główny jako Interchange station. Wytrzymamy do 2035r.
k
krakus
Linia 100 powinna zostać dołączona do sieci kolei aglomeracyjnej, a przystanki powinny być na 29 listopada, Olszy, Mogilskiej, Dąbiu, Nowohuckiej i w Czyżynach. Dziś jest duże zainteresowanie dojazdem do główny bo nie ma wielu alternatyw i pasażęrowie traktują ten dworzec jako punkt przesiadkowy. Jak dostaną możliwość dojechania w miejsce docelowe to główny złapie oddech.

Dobre rozplanowanie linii kolei aglomeracyjnej z przystankami (jak to ma miejsce np. w Dublinie) powinno zamknąć temat metra w Krakowie. Kolej aglomeracyjna nie tylko będzie wielokrtonie tańsza do realizacji ale też do obsługi.
X
X
Okazja dla kilku Gibonów do wylania żali jak źle dzieje się w Krakowie 😂😂😂
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska