https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pod koniec roku rozpocznie się budowa nowej linii tramwajowej na Górkę Narodową

Arkadiusz Maciejowski
Nowa linia tramwajowa do ul. Zakopiańskiej rozpoczynać będzie się na Kurdowanowie. Obecnie trwa tam przebudowa pętli
Nowa linia tramwajowa do ul. Zakopiańskiej rozpoczynać będzie się na Kurdowanowie. Obecnie trwa tam przebudowa pętli fot. ZIKiT
- Pod koniec roku rozpoczną się prace przy budowie nowej linii tramwajowej na Górkę Narodową. Równocześnie w przygotowaniu są kolejne odcinki: z Kurdwanowa do ulicy Zakopiańskiej, z Krowodrzy Górki na Azory i przez ulice Meissnera i Dobrego Pasterza do Mistrzejowic - informują urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

W ZIKiT przekonują, że przygotowania do budowy linii na Górkę Narodową są już na ostatniej prostej. - W połowie maja projektanci mieli już gotowy projekt i mogli złożyć dokumenty potrzebne do uzyskania najważniejszej decyzji – zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Rozpoczęcie prac jest planowane na czwarty kwartał tego roku - zaznaczają urzędnicy.

W ramach inwestycji powstanie torowisko o długości ok. 5,5 kilometra. Z pętli Krowodrza Górka poprowadzi na północ, przez dwupoziomowe skrzyżowanie z ulicą Opolską. Na wysokości ulicy Pachońskiego skręci na wschód i przez ulicę Siewną dojedzie do ulicy Bociana. Tam z kolei skręci na północ, by doprowadzić do nowej pętli niedaleko granicy miasta, w pobliżu al. 29 Listopada.

Przy trasie tramwajowej powstaną trzy parkingi Park&Ride: przy pętli na Górce Narodowej (300 miejsc) i dwa mniejsze na około 100 samochodów (jeden na wysokości pętli Krowodrza Górka, drugi w rejonie ul. Szopkarzy przy ul. H. Pachońskiego).

– Budowa ma się zakończyć w czwartym kwartale 2020 roku. Projekt jest tak przystosowany, aby można było realizować 520 kursów na dobę. To będzie zupełnie nowa jakość z punktu widzenia mieszkańców północnych osiedli Krakowa, ale też i konkretna zachęta dla mieszkańców sąsiednich gmin, by pozostawili swoje samochody na parkingach i kontynuowali podróż komunikacją miejską – mówi Iwona Król, zastępca dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Wzdłuż Trasy Łagiewnickiej

Równocześnie nowa linia tramwajowa będzie powstawać na południu miasta. Jest przewidziana w ramach rozpoczętej już budowy Trasy Łagiewnickiej i połączy pętlę na Kurdwanowie z linią do Borku Fałęckiego. Część trasy tramwaj pokona w tunelu, który będzie przebiegał pomiędzy sanktuariami Miłosierdzia Bożego i Jana Pawła II. Przy wybudowanym niedawno moście nad Wilgą, łączącym obydwa miejsca kultu, powstanie podziemny przystanek. Łącznie linia tramwajowa ma mieć 2,3 km długości i znacząco ułatwi podróżowanie pomiędzy Kurdwanowem a Borkiem Fałęckim i Ruczajem.

Na Azory

Miasto ma też inne plany związane z rozbudową sieci tramwajowej. Zarząd Inwestycji Miejskich przygotowuje budowę linii na Azory. Podobnie jak ta na Górkę Narodową, ma się ona rozpoczynać na pętli Krowodrza Górka. Tramwaj pojedzie wzdłuż ulicy Opolskiej i dojedzie w miejsce obecnej pętli autobusowej. Co istotne, ZIM chce przy tej okazji przygotować również dokumenty potrzebne do uzyskania decyzji środowiskowej dla dalszej części inwestycji, a więc dla przedłużenia nowej linii na północ, wzdłuż ul. Jasnogórskiej w rejon ul. Chełmońskiego.

– Chcemy wyłonić wykonawcę jeszcze w tym roku. Tak, by decyzję ZRID uzyskać w drugiej połowie 2019 roku i zaraz potem rozpocząć prace budowlane – zapowiada Jan Machowski, rzecznik prasowy ZIM.

Do Mistrzejowic

ZIKiT natomiast pracuje nad pierwszą w Krakowie inwestycją tramwajową realizowaną w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego. Założenie jest takie, by to komercyjny partner wyłożył środki na budowę, miasto zaś wypłacałoby mu przez okres prawie 24 lat ustaloną w umowie opłatę. Firma zajmowałaby się również utrzymaniem wybudowanego odcinka.

Obecnie trwa etap składania wniosków przez firmy, które chciałyby wziąć udział w postępowaniu. Dialog techniczny z potencjalnymi wykonawcami potrwa około 15 miesięcy. Na zaprojektowanie linii tramwajowej potrzeba ok. 1,5 roku, a na jej budowę – kolejne dwa.

Linia ma prowadzić od al. Jana Pawła II z przez ulice Meissnera, Młyńską, rondo Młyńskie, Lublańską, Dobrego Pasterza, Krzesławicką, Bohomolca do pętli w Mistrzejowicach przy ul. Ks. Jancarza.

– Te wszystkie inwestycje przyniosą znaczącą poprawę komfortu podróżowania komunikacją miejską po Krakowie. Powstaną nowe połączenia, które skrócą czas podróży. Z myślą o zwiększającej się sieci kupujemy też nowe tramwaje i rozbudowujemy infrastrukturę na zajezdniach – wylicza wiceprezydent Tadeusz Trzmiel.

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Poważny program

Źródło: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
KRK
Pomiędzy "rusza" a "rozpocznie się pod koniec roku" jest zasadnicza różnica. Ale przed wyborami jaśnie panujący JM niejedną radosną pseudo-nowinę nam ogłosi.
s
skuba
Ta linia była wnioskowana do budowy w 1909 roku. Przy okazji negocjacji w sprawie przyłączenia do Krakowa Prądnika Białego i Górki Narodowej została zapisana jako życzenie obu ww gmin (ale bez deklaracji strony krakowskiej, żeby nie było nieporozumienia). W czasie oczekiwania na decyzję pozytywną urzędowało kilkunastu prezydentów miasta, w tym rekordziści zasiadania na tym stanowisku: Juliusz Leo i Jacek Majchrowski. Skoro ten ostatni wreszcie wszystko do budowy przygotował, to się cieszmy i pilnujmy dobrze radnych, których wybierzemy (chyba) w jesieni. To oni zatwierdzają i poprawiają budżet miasta.
K
Krk. Krk
Będzie szybciej, sprawniej i lepiej.

Pan postkomunista mógłby w końcu odpocząć na stare lata w rodzinnym Sosnowcu
a
abe
To chyba dlatego ludzie na zdjęciach ubrali się zawczasu w ciepłe rzeczy.
G
Gość
Dialog technizny 15 miesięcy-dobre! I Potem pluralizm wykonawczy 5 lat i Majchrobusem z Sosnowca podróż za jeden uśmiech w pełni.
z
zarobkowicz
Jakby płacono 5 zł za niespełnienie deklaracji z pozoru pewnych w inwestycjach miejskich, byłbym bogaty. Co to za zdanie: pod koniec roku ROZPOCZNĄ się prace...czy na etacie w ZIKiT pracuje jasnowidz, który nie czerpie nic z podobnych oświadczeń w sprawach chociażby Krakowskiej, Królewskiej, Igołomskiej...itd. Ciekawi mnie, czy ten jasnowidz przewidział odwołanie od decyzji, czy założył czysty przebieg postępowania dla inwestycji, na trasie której znajdziemy pewnie i setki stron postępowania, a przynajmniej jedną niezadowoloną. Przecież nie dalej niż dwa miesiące temu dopiero ruszono z projektem. Gdzie Rzym, a gdzie Krym? Każdy obyty chociaż trochę z inwestycjami (nawet swojego domu jednorodzinnego) stwierdzi, że terminy podawane to jakaś kiełbasa wyborcza.
e
emeryt krakowski
nie bierz więcej tych środków psychoaktywnych !!
G
Gość
Tej linii nie budować, gdyż - ja mówią wtajemniczeni- -powstałaby ona kosztem komunikacji autobusowej, a to jest nie do przyjęcia. Trzeba wprowadzić bezwzględny priorytet dla autobusów na sygnalizacjach świetlnych na ciągu Brodowicza-Olszyny-Pilotów-Młyńska-Lublańska-Dobrego pasterza-Andersa (z wariantem bora-Komorowskiego). Precz z tramwajem przez Meissnera i Młyńską. Za "podniesienie ręki" na jakąkolwiek linię autobusową w Krakowie trzeba życzyć urzędnikowi, który dopuści się takiej decyzji tego, by go na pasach rozjechał autobus (najlepiej przegubowy, pędzący 120 km/h). Trzeba likwidować tramwaje.
B
Burmistrz Nowej Huty
zapewne trzeba bedzie postawic prywatna uczelnie przy jego trasie i wtedy jego budowa ruszy z kopyta
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska