Pierwsze pojadą radiowozy policyjne
Kraków i Warszawa zostały połączone drogą ekspresową S7, a aglomeracja krakowska zyskała ważną trasę S52 - północną obwodnicę Krakowa, usprawniającą przejazd północną częścią miasta. 25 km to łączna długość obu udostępnionych ekspresówek, które w istotny sposób wzmacniają transportowy szkielet regionu.
- Nowe drogi otworzone zostaną w poniedziałek, 23 grudnia, około południa. Po oficjalnych uroczystościach i konferencji radiowozy policyjne zaczną jechać z końcowych węzłów: północnej obwodnicy węzeł Modlnica i trasy S7 - węzeł Widoma. Policjanci będą sprawdzać, czy drogi są już w pełni gotowe do przejazdu. Po przejechaniu przez Policję będą otwierane kolejne węzły - informuje Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA.
Wąskie gardło w Mistrzejowicach
Skomunikowanie S7 z S52 zapewni jednopasmowa łącznica, która do czasu ukończenia prac w obrębie węzła Mistrzejowice (ma być gotowy w połowie 2026 roku), będzie obsługiwała ruch w obu kierunkach. To w godzinach szczytu komunikacyjnego może być wąskim gardłem.
Węzeł Łuczyce będzie zamknięty do połowy 2025 roku, trwają na nim jeszcze prace. Węzeł Raciborowice do momentu oddania węzła Mistrzejowice będzie działał w ograniczonym stopniu - nie będzie można na nim wjechać w kierunku Krakowa, ani zjechać na nim, jadąc od strony miasta.
- Ograniczamy tym samym ruch na łącznicy między POK a S7. Do końca 2025 roku planujemy udostępnić kolejny odcinek, między węzłami Grębałów i Nowa Huta. W połowie 2026 roku skończymy budowę największego węzła drogowego w województwie – Mistrzejowice – a tym samym domkniemy krakowski ring drogowy - wyjaśnia Kacper Michna.
Od 23 grudnia 2024 roku dostępne będą więc węzły S52: Zielonki, Węgrzce, Batowice.
Kraków i Warszawę połączy 270 km nowoczesnej trasy S7
Oddanie 13,3 km trasy S7 między węzłem Widoma a Północną Obwodnicą Krakowa pozwala na połączenie drogą szybkiego ruchu dwóch największych miast w Polsce – Warszawy i Krakowa. Oba ośrodki połączy 270 km nowoczesnej trasy S7. W województwie małopolskim droga biegnie zupełnie nowym śladem, odchodząc od wyznaczonego jeszcze na początku XIX wieku traktu krakowskiego.
W 1819 roku wytyczono go przez Radom, Kielce, Miechów i Słomniki. Zastąpił on poprzedni, prowadzący przez Końskie i Nowe Miasto nad Pilicą. Po ponad 200 latach, wytyczony przez inżynierów Dyrekcji Jeneralnej Dróg i Mostów kręty trakt krakowski, znany współcześnie jako droga krajowa nr 7, w całości zastępuje trasa S7.