Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polska Fundacja Narodowa płaci krocie White House Writers Group, amerykańskiej firmie PR-owej

Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
Miliony dolarów przez dwa lata zapłaciła Polska Fundacja Narodowa amerykańskiej firmie za promocję naszego kraju
Miliony dolarów przez dwa lata zapłaciła Polska Fundacja Narodowa amerykańskiej firmie za promocję naszego kraju fot marek szawdyn/polska press
Miliony dolarów przez dwa lata zapłaciła Polska Fundacja Narodowa amerykańskiej firmie za promocję naszego kraju. Znaczna część tych pieniędzy wydana została na podróże, prawników i jedzenie, a efekty pracy miały być mizerne - informuje Onet. Opozycja krytykuje działania PFN.

Polska Fundacja Narodowa, powołana za rządów PiS, ma dbać o wizerunek Polski na świecie. Według ustaleń Onetu, Fundacja zapłaciła w ciągu kilkunastu miesięcy ponad 5,5 mln dol. (ponad 20 mln zł) amerykańskiej firmie PR-owej White House Writers Group za wypromowanie naszego kraju w USA. Amerykanie wzięli pieniądze m.in. za stworzenie w mediach społecznościowych (m.in. Instagram i YouTube) kont reklamujących Polskę, które na całym świecie obserwuje jedynie po kilkanaście czy kilkadziesiąt osób.

Wraz z zawarciem umowy z amerykańską agencją w 2017 r. dostała ona od PFN 135 tys. dol. zaliczki na przyszłe rozliczenia. A zaraz potem 45 tys. dol. miesięcznego honorarium, które jesienią ub.r. zostało podwojone - firma tłumaczyła, że musi zatrudnić więcej osób do polskich projektów.

Heart of Poland: Piękne zdjęcia, ale... nie z Polski. Internet się śmieje. Za co płaci Polska Fundacja Narodowa?

Internet szydzi z PFN. Akcja Heart of Poland: Piękne, tylko ...

Wiele wydatków nie obejmowało celów ściśle PR-owych. Dla przykładu, rozliczanie za okres od listopada 2017 do kwietnia 2018 r. pokazuje, że dodatkowe wydatki amerykańskiej agencji, pokryte przez PFN, wyniosły 25 tys. dol. Z tego 8,5 tys. kosztowała wizyta trójki pracowników WHGW w Polsce - w tym 5 tys. na przelot, 3,5 tys. na hotel. Co więcej prawie 1 tys. dol. kosztowało jedzenie kupowane przez pracowników agencji. Za reklamy na Twitterze wykupione w tym okresie dla PFN agencja zapłaciła tylko 350 dol. W końcu od listopada 2018 do kwietnia 2019 r. firma otrzymała od PFN prawie 800 tys. dol. na pokrycie dodatkowych opłat i kosztów, a także ponad 400 tys. dol. za wydatki logistyczne i administracyjne.

Informacje o działalności Fundacji wywołały lawinę komentarzy m.in. wśród posłów opozycji. Niewielką aktywność administratorów w social medich, mających promować Polskę, wypomniał PFN szef Wiosny Robert Biedroń. - Zapłaciła 20 mln zł za promocję Polski w mediach społecznościowych. Efekt? 200 tys. zł za post? Fajnie prowadzić takie socmedia - stwierdził.

Z kolei poseł PO Arkadiusz Myrcha zwrócił uwagę, że na upublicznienie wydatków PFN pozwoliło amerykańskie prawo, bo ona sama upublicznić ich nie chciała. - A może to nie jest kwestia wyrzucania milionów złotych w błoto, tylko faktycznym zleceniobiorcą nie jest PFN, a pewna partia polityczna? - zastanawiał się polityk, nawiązując do tego, że PFN powstała z inicjatywy PiS i po objęciu władzy przez tę partię.

Natomiast Adrian Zandberg z partii Razem zapowiedział, że jeśli Lewica dojdzie do władzy, zlikwiduje PFN.

Fundacja w odpowiedzi przesłanej Onetowi tłumaczy, że jej spoty obejrzało w USA 100 mln osób, a skuteczność projektu i jego finansowanie są nieustannie kontrolowane.

POLECAMY W SERWISIE POLSKATIMES.PL:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polska Fundacja Narodowa płaci krocie White House Writers Group, amerykańskiej firmie PR-owej - Portal i.pl

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska