Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Posłowie: walczymy o Małopolskę. Nie zawsze się da [BILANS, SONDA]

M. Mazurek, P. Rąpalski
fot. archiwum Polskapresse
Dziś mija równo rok, odkąd nowo wybrani posłowie ślubowali, że będą czynić wszystko dla dobra obywateli. A tym przed wyborami naobiecywali wiele. Politycy z Małopolski zarzekali się, że wywalczą dla regionu budowę drogi S7 i szereg innych znaczących inwestycji.

A Ty co sądzisz o pracy małopolskich posłów? Czekamy na Twój głos w sondzie oraz opinię na forum pod artykułem.

- Ale posłowie koalicji z tych obietnic się nie wywiązują - twierdzi Andrzej Adamczyk, parlamentarzysta Prawa i Sprawiedliwości. Według niego posłowie Platformy Obywatelskiej zapomnieli o ważnych dla Małopolski przedsięwzięciach, m.in. o budowie S7 czy dokończeniu zakopianki.

- Ale my nie damy im spać spokojnie! - zapowiada uroczyście poseł opozycji. Jerzy Fedorowicz, poseł PO, ripostuje: bardzo chcemy walczyć o Małopolskę, ale nie zawsze się da. - Opozycji łatwiej wytykać rzekome błędy, ale nasze możliwości są przecież ograniczone - wskazuje Fedorowicz.

O "ograniczonych możliwościach" wspomina też Józef Lassota (PO), szef Małopolskiego Zespołu Parlamentarnego. Ta grupa, zrzeszająca posłów z regionu, miała ponad partyjnymi podziałami walczyć o interesy województwa. Zespół zebrał się w ciągu roku osiem razy, ale znaczącego sukcesu nie osiągnął. - Przez kilku roszczeniowych członków przeszła tu sejmowa atmosfera politycznych kłótni. Poza tym nie jesteśmy po to, aby dokonywać dużych zmian, ale by rozmawiać o problemach - twierdzi Lassota.

O tym, że posłowie nie mają już takiej mocy, jak kilkanaście lat temu, mówi dr Jarosław Flis, socjolog z UJ, badający mechanizmy władzy. - Nie chcę ich bronić, bo powinni pamiętać o regionie, w jakim zostali wybrani. Ale teraz, w dobie konkursów, przetargów i unijnych programów posłom trudniej skutecznie lobbować.

Tego nie udało się załatwić posłom

Trasa S7. Odcinek między węzłem Rybitwy a węzłem Igołomska w Krakowie od lat czeka na budowę. Koszt inwestycji wynosi ok. 1 mld zł, bo trzeba wybudować most na Wiśle. Rząd zapowiada przetarg w 2014 roku, ale takie obietnice Małopolska słyszała już nieraz. Apele posłów o przyspieszenie inwestycji na razie niewiele dają.

Zakopianka. Budowa trasy ekspresowej na odcinku Lubień-Rabka-Chabówka udrożniłaby połączenie stolicy Małopolski z Podhalem. Koszt całej inwestycji to ponad 2 mld zł. Kiedy zostanie zrealizowana - nie wiadomo. Na pewno po 2014 r., ale konkretna data nie jest znana.

Trasa S1, czyli planowana droga ekspresowa do granicy z Czechami. Miała zahaczać o powiat oświęcimski. Najnowsza, kolejna już wersja przebiegu tej trasy omija jednak Małopolskę. Ucierpi na tym Oświęcim, który straci szansę na dogodne połączenie ze Śląskiem.

Beskidzka Droga Integracyjna. Ma połączyć Bielsko-Białą z Głogoczowem i odciążyć m.in. Andrychów, Wadowice, Kęty z ruchu tranzytowego. Mówi się o niej "wirtualna", bo mimo szumnych zapowiedzi polityków jej budowa raczej jeszcze długo się nie rozpocznie. Nawet nie wyznaczono ostatecznego przebiegu trasy.

Północna obwodnica Krakowa. Wyprowadziłaby ruch tranzytowy z już zakorkowanych ulic miasta. Ale Kraków przy budżecie 3,5 mld zł nie jest w stanie sam zrealizować inwestycji wartej 1,8 mld zł. Wsparcia musi udzielić rząd, ale nasi posłowie nie potrafią go na razie do tego zachęcić.

Droga ekspresowa Nowy Sącz-Brzesko. To byłoby okienko Sądecczyzny na świat. O potrzebie wybudowania tej trasy mówi się od lat - zwłaszcza że na biegnącej przez centra wiosek drodze krajowej nr 75 dochodzi do wielu wypadków. I na tym się kończy.

Te sprawy posłowie ruszyli z miejsca.

Zimowe Igrzyska Olimpijskie w Krakowie w 2022 roku. Chcemy je przeprowadzić wspólnie ze Słowakami. Wcześniej nasi południowi sąsiedzi próbowali sami pozyskać organizację imprezy, podobnie Zakopane. Teraz cała Małopolska łączy siły ze Słowakami. W prace nad inicjatywą mocno zaangażowała się m.in. Jagna Marczułajtis-Walczak z PO. Brała udział w rozmowach między władzami Krakowa, Małopolski i Słowacji. Podkreśla, że igrzyska muszą mieć rządowe gwarancje finansowe. - Rozmawiałam już z ministrami i mam pozytywne sygnały. Wszystko jednak zależy od premiera - mówi posłanka.

Most nad Popradem w Piwnicznej, prowadzący na Słowację. Słowacy już zaczęli budować swoją część, a u nas wciąż brakowało na to pieniędzy. Te udało się w końcu pozyskać - "wychodzili" je m.in. posłowie z Sądecczyzny, Marian Cycoń z PO i Arkadiusz Mularczyk z Solidarnej Polski. - Wywieraliśmy presję przez intepelacje, pisma. W końcu się udało - cieszy się Mularczyk.

Filharmonia w Krakowie. Niedawno grunty pod nową siedzibę na bulwarach wiślanych przekazał minister obrony narodowej. Kazimierz Barczyk, przewodniczący sejmiku małopolskiego i inicjator Komitetu Budowy Centrum Muzyki, przyznaje, że w negocjacjach z resortem brali czynny udział również posłowie Platformy Obywatelskiej.

Rozbudowa Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie-Prokocimiu. Za kilka dni rozpocznie się pierwszy etap inwestycji. W największej pediatrycznej placówce w południowej Polsce powstanie m.in. nowoczesny oddział ratunkowy z lądowiskiem dla helikopterów na dachu, zostanie zakupiony nowy sprzęt, sale szpitalne będą remontowane. Rząd dał na ten cel 200 mln zł, o te pieniądze walczył m.in. poseł Ireneusz Raś z PO.

Autobusy w dawnym Krakowie [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska