Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Droga z Oświęcimia do autostrady A4
O budowie Drogi Współpracy Regionalnej mówi się od kilkunastu lat. Jaworznicki odcinek trasy powstał już ponad 10 lat temu. Kolejnym jej fragmentem stała się północna obwodnica Oświęcimia oddana do użytku na wiosnę 2018 roku. Do wybudowania pozostał jednak kluczowy odcinek od ronda w Bobrku (gm. Chełmek) do węzła Jeleń na autostradzie A4 o długości ok. 9,5 km.


W ostatnich miesiącach temat inwestycji powrócił po tym, jak Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie podpisał umowę na sporządzenie dokumentacji projektowej dla wspomnianego odcinka. Ma być gotowa jeszcze w tym roku.
- To otwiera drogę do dalszych kroków i pozyskania źródeł finansowania przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie - uważa Jacek Latko, burmistrz Libiąża, który był jednym z uczestników niedawnego spotkania w oświęcimskim starostwie z udziałem przedstawicieli powiatu i pięciu gmin poświęconego wariantom przebiegu trasy przedstawionym przez ZDW.


Obwodnica dla Chełmka i Libiąża oraz nowe tereny inwestycyjne
Według samorządowców jest to trasa o kluczowym znaczeniu dla całego regionu pod względem komunikacyjnym, a szczególnie dla Chełmka i Libiąża, gdzie główne drogi przelotowe są zatłoczone i tworzą się korki. DWR pełniłaby rolę obwodnicy dla obu miast, a z kolei kierowcom z Oświęcimia ułatwiłaby dojazd do autostrady A4.


W myśl nowych dokumentów dotyczących eksploatacji autostrady A4 po 2027 r., gdy skończy się okres koncesyjny dla Stalexportu na odcinku od Krakowa do Katowic i przejmie go Skarb Państwa, przewidziana jest eksploatacja węzła autostradowego Jeleń w obu kierunkach. Dalsze plany dotyczące DWR mówią nawet o jej przebiegu w kierunku Olkusza.
Przedstawiciele zainteresowanych pięciu gmin zwracają ponadto uwagę na jej znaczenie gospodarcze.
- Droga ta ma kluczowe znaczenie dla rozwoju terenów inwestycyjnych. Otworzy nowe możliwości, które w przyszłości pozwolą stworzyć nowoczesną strefę inwestycyjną na granicy Libiąża i Chełmka. Są to dziesiątki hektarów – dodaje burmistrz Libiąża.
Podczas spotkania w oświęcimskim starostwie zainteresowane samorządy zadeklarowały chęć dalszej współpracy nad koncepcyjnymi rozwiązaniami DWR, chociaż ich przedstawiciele spodziewają się, że może to być długotrwały proces.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Kopalnia w Brzeszczach ma już ponad 120 lat. Historia zakładu na zdjęciach z archiwów
- Zabytkowa świątynia w Oświęcimiu nabiera blasku
- Hubertus 2023 w Zatorze. Widowiskowe zawody jeździeckie i inne atrakcje. Zdjęcia
- Policjant wspiął się po balkonach na drugie piętro, by ostrzec ludzi o pożarze
- Energylandię pokochali także Arabowie. Są w czołówce zagranicznych gości
- Ta tragedia wstrząsnęła gm. Chełmek. Umorzono śledztwo w sprawie śmierci 41-latki
