https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Oświęcimia na 80 procent. Termin zakończenia inwestycji nie jest zagrożony

Bogusław Kwiecień
Kluczowym obecnie etapem budowy obwodnicy Oświęcimia jest przejazd pod linią kolejową Oświęcim - Czechowice
Kluczowym obecnie etapem budowy obwodnicy Oświęcimia jest przejazd pod linią kolejową Oświęcim - Czechowice UM w Oświęcimiu
Termin zakończenia budowy południowej obwodnicy Oświęcimia wraz z mostem na Sole nie jest zagrożony. Wykonawca inwestycji wskazuje na maj 2026 roku.

Budowa obwodnicy Oświęcimia bez zakłóceń

Firma Budimex, która jest wykonawcą inwestycji, przekazała, że budowa obwodnicy Oświęcimia odbywa się bez większych zakłóceń.

Zbliżamy się do 80 proc. zaangażowania rzeczowo-finansowego na inwestycji - ocenił Andrzej Nohel, przedstawiciel firmy Budimex podczas niedawnego kwartalnego spotkania w Urzędzie Miasta w Oświęcimiu dotyczącego postępu robót.

Obok organizatora, którym jest prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut i reprezentacji firmy Budimex, uczestniczyli w nim przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Zarządu Dróg Wojewódzkich, Starostwa Powiatowego i gminy Oświęcim.

Rozmawiamy o różnych problemach, które pojawiają się na inwestycji. Wspólnie je rozwiązujemy, gdy dotyczą danego samorządu, czy są związane z utrudnieniami dla mieszkających w pobliżu osób. Informacje o tym, jak przebiegają prace są też ważne dla naszych mieszkańców - zauważa prezydent Oświęcimia.

Jak dodaje, wszyscy mają świadomość wagi inwestycji, która kosztuje ponad 500 mln zł.

Czekaliśmy od wielu lat, aby ta droga powstała. Obwodnica będzie też ważna dla rozwoju naszego miasta – podkreśla Janusz Chwierut.

Cztery odcinki obwodnicy Oświęcimia

Przedstawiciel Budimeksu przypomniał, że całość inwestycji była podzielona na cztery odcinki. Pierwszy odcinek został oddany do ruchu na początku grudnia 2024 roku. Mowa o fragmencie drogi o długości ok. 2,2 km od skrzyżowania z ulicą Jagiełły do skrzyżowania z ul. Zatorską.

Teraz ważnym etapem jest odcinek od S1 przez most na Wiśle do ronda przy ulicy Wojewódzkiej w Pławach. Pozwolenie na użytkowanie ma być wydane pod koniec czerwca tego roku. Kiedy będzie puszczony tam ruch zdecyduje zarządca po dogłębnych analizach - mówi Andrzej Nohel z Budimeksu.

Jak szacuje, ostatni element inwestycji zakończy się w maju 2026 roku. Obejmuje on most na Sole i tunel przy ul. Ostatni Etap.

Przejazd pod linią kolejową Oświęcim - Czechowice-Dziedzice

Najtrudniejszym etapem budowy obwodnicy Oświęcimia jest przejazd pod czynną linią kolejową Oświęcim – Czechowice-Dziedzice. Proces realizacji tego odcinka jest pracochłonny i skomplikowany.

W specjalnym segmencie przygotowywana jest droga z dwoma jezdniami obwodnicy i ulicy Ostatni Etap. Ta konstrukcja zostanie następnie przeciśnięta pod torami.

Z uwagi na różne uwarunkowania formalne i techniczne została wybrana metoda polegająca na przeciśnięciu trzynawowej konstrukcji tunelu pod torami, bez zatrzymywania ruchu kolejowego. Całość, która jest prefabrykowana obok waży 5 tys. ton. Przeciśnięcie konstrukcji wymaga przygotowania zabezpieczenia z rur – opisuje Andrzej Nohel.

Trasa ominie Oświęcim od południa

Obwodnica Oświęcimia wraz z mostem na Sole będzie nową drogą o długości ponad 9 km, prowadzącą od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1 do skrzyżowania ulic: Zatorskiej i Grojeckiej w Oświęcimiu.

Trasa ominie od południa miasto, zapewniając szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A 4.

Nowa obwodnica wyprowadzi ruch poza centrum Oświęcimia i połączy go z trasą ekspresową S1. Będzie dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.

Obwodnica Oświęcimia i droga S1

Obwodnica Oświęcimia spełni swoje zadanie w momencie oddania do użytku drogi ekspresowej S1 na na całym odcinku Mysłowice Kosztowy - Bielsko-Biała.

Prace na tym etapie są też mocno zaawansowane i wierzę, że do końca 2026 roku uda się je zakończyć. Harmonogram oddawania kolejnych odcinków ma się rozpocząć już w tym roku, a zakończyć w przyszłym. Pozwoli nam to wpiąć się do systemu dróg ekspresowych i autostrad w tej części Małopolski czy Śląska - mówi prezydent Janusz Chwierut.

Zobacz także

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Finisz kampanii. Ostatnia debata prezydencka

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska