https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Powiększają zakres Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej

Piotr Rąpalski
Władze województwa snują plany o rozwoju linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Krakowie. Mimo, że jeszcze nie uruchomiono jej zapowiadanych od lat połączeń do Trzebini, Skawiny, czy Tarnowa. Samorządowcy już wytyczają na mapach połączenia do Oświęcimia, Wadowic oraz Podłęża. Liczą, że z czasem kolej obejmie swoim zasięgiem 2 mln mieszkańców. Zapowiadają 29 nowych stacji, pociągi jeżdżące do 15 minut, i to z prędkością do 120 km/h.

Szybka Kolej Aglomeracyjna W Małopolsce

Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA) to projekt usprawnienia ruchu W Małopolsce z głównym węzłem W Krakowie. W ramach SKA konieczna jest modernizacja dotychczas istniejących linii kolejowych, a także modernizacja oraz zbudowanie nowych przystanków.

Wokół Krakowa znajduje się ok. 400 km linii kolejowych, W tym prawie 120 km na terenie Krakowa; 33 stacje, W tym 18 na terenie Krakowa oraz 40 przystanków osobowych, w tym 11 na terenie Krakowa.

W celu zwiększenia wykorzystania istniejącej infrastruktury kolej owej w obsłudze Krakowa należy pilnie wybudować co najmniej 30 nowych przystanków osobowych oraz jeszcze więcej wokół Krakowa. Ponadto konieczne jest pełne wykorzystanie jednego z najnowocześniejszych w Europie Dworca Głównego PKP w Krakowie posiadającego 5 peronów z 10 torami w centrum miasta. To wielki potencjał do zagospodarowania. Po zbudowaniu dodatkowej pary torów Kraków - Bieżanów pociągi SKA powinny odjeżdżać z Dworca PKP co 5 minut we wszystkich kierunkach Krakowa i okolic.

Przejazd koleją jest kilkakrotnie szybszy i tańszy od komunikacji miejskiej.

Podstawowe, docelowe linie Szybkiej KoleiAglomeracyjnej:
Kraków - Brzesko - Tarnów
Skawina - Kraków - Miechów - Sędziszów
Kraków - Trzebinia - Chrzanów
Kraków - Oświęcim
Kraków - Kalwaria Zebrzydowska - Wadowice
Wieliczka - Kraków - Port Lotniczy Balice

Szybka Kolej Aglomeracyjna w liczbach:
2 miliony - ilość mieszkańców Małopolski z dostępem do SKA
15 minut - docelowa częstotliwość kursowania pociągów SKA
50 - ilość potrzebnych nowych pociągów SKA
150 - docelowa ilość przystanków SKA w Krakowie i Małopolsce
120 km linii kolej owych w Krakowie (linii tramwaj owych jest tylko 80 km)
350 - ilość osób, które może przewieźć 1 pociąg SKA
120 km/h - prędkość pociągu SKA w Krakowie
400 km linii kolej owych wokół Krakowa

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 14

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

c
czyżu
halo?
a proszowice jakieś?
gorlice?
nowy sącz?
K
Konik Krakusek
Przecież przystanki Zakliki i Olszanica (Powstania Styczniowego??) oraz Balice Lotnisko już są wybudowane...
P
Piotr
A niedawno były tam tory, ale je zlikwidowano. Pod drogę. A korki pozostały. I co dalej?
P
Piotr
Może pan S. Kracik nam teraz podpowie, jak włączyć Niepołomice do SKA? Ludzie nie musieliby stać w korkach i gnieść się blaszakach zwanych busami.
p
pasażer
Znowu niespełnialne obietnice. Kto się jaszcze daje na nie nabrać. SKA miała już prężnie działać na wielu kierunkach od początku tego roku a w rzeczywistości nie wyszła poza trasę do Wieliczki. Żenada !
l
lex
Linia do Tarnowa miała ruszyć wczesną wiosną tego roku. Władze województwa zamiast przystąpić do realizacji zapowiadanych ponad rok temu planów snuje nowe. Robi się z tego wszystkiego MATRIX.
Totalna ściema i gołosłowie.
G
Gość
Któryż to już raz słyszę o kolei aglomeracyjnej...
Jak najbardziej jestem za, ale dopóki nie zobaczę - nie uwierzę.
Marzę o linii z Kocmyrzowa, zbierającej ludzi ze Wzgórz Krzesławickich i Batowic - nawet by mi się nie chciało odpalać auta, mając w perspektywie wysiadkę na Dworcu Głównym po 20 minutach, bez nerwów w korkach i jeszcze większych przy szukaniu miejsc parkingowych...
W
Wieśniak
Pomysł jest rewelacyjny np. z gminy Kocmyrzów-Luborzyca ze stacji Baranówka za 15 min (w szczycie) jestem w centrum Krakowa (autem 20km prawie ok 45min) . Idealna sprawa dla uczniów, studentów i ludzi pracy.
Jednak jest kilka mankamentów. Przy stacjach powinny być parkingi. N.p. w Branówce auta stoją na czyimś polu w błocie. Jest robiony peron, ale wg mnie jego poziom jest zły (wydawane pieniądze to jedno, ale należy mieć dobry projekt i kontrolować wykonawców). Do stacji kolejowej nie ma możliwości dojazdu autobusem z pobliskich wsi.
H
Hutnik
Musimy pamiętać, że za kliki Majchrowskiego zmian nie będzie - 4 kadencje nie było to i czemu ma być inaczej.
M
Mani
W Balicach brak P&R a szkoda bo bardzo wielu mieszkańców okolicznych miejscowości mogłoby korzystać z SKA ale nie mają czym dojechać a po dojechaniu własnym transportem - nie ma gdzie zostawić samochodu. Ogromna strata dla miasta bo to znacznie ograniczyłoby ruch samochodów w mieście. Wiem co mowię. Jeżdżę codziennie, samochód zostawiam na Zakliki ale to od Balic kilka kilometrów a dla ludzi mieszkających za Balicami to już daleko. Dwa - na Zakliki zaczyna brakować miejsc!!! Juz kilka razy musiałam odjechać ( a w konsekwencji jechać do centrum samochodem) bo nie było już miejsca. Parking jest za mały!!!! Rano miedzy 6-7 jeszcze da sie zaparkować a pózniej jest coraz gorzej....
K
KRK
Kiedy przystanek Prądnik w okolicach Opolskiej?
p
pozdro
Popieram do CMK byłoby też szybciej, ta linia dodatkowo powinna odchodzić od lotniska w balicach by Pendolino przez balice jechało ! Rail&Fly
J
Janusz
do olkusza wybudujcie a zobaczycie jaki zysk by był z jednym przystankiem w każdej miejscowości wzdłuż 94
K
Kazimierz Figiel
Najwyraźniej sobie samorządowcy o Kobierzynie zapomnieli, skoro nie jest ujęty w wykazie .
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska