Szybka Kolej Aglomeracyjna W Małopolsce
Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA) to projekt usprawnienia ruchu W Małopolsce z głównym węzłem W Krakowie. W ramach SKA konieczna jest modernizacja dotychczas istniejących linii kolejowych, a także modernizacja oraz zbudowanie nowych przystanków.
Wokół Krakowa znajduje się ok. 400 km linii kolejowych, W tym prawie 120 km na terenie Krakowa; 33 stacje, W tym 18 na terenie Krakowa oraz 40 przystanków osobowych, w tym 11 na terenie Krakowa.
W celu zwiększenia wykorzystania istniejącej infrastruktury kolej owej w obsłudze Krakowa należy pilnie wybudować co najmniej 30 nowych przystanków osobowych oraz jeszcze więcej wokół Krakowa. Ponadto konieczne jest pełne wykorzystanie jednego z najnowocześniejszych w Europie Dworca Głównego PKP w Krakowie posiadającego 5 peronów z 10 torami w centrum miasta. To wielki potencjał do zagospodarowania. Po zbudowaniu dodatkowej pary torów Kraków - Bieżanów pociągi SKA powinny odjeżdżać z Dworca PKP co 5 minut we wszystkich kierunkach Krakowa i okolic.
Przejazd koleją jest kilkakrotnie szybszy i tańszy od komunikacji miejskiej.
Podstawowe, docelowe linie Szybkiej KoleiAglomeracyjnej:
Kraków - Brzesko - Tarnów
Skawina - Kraków - Miechów - Sędziszów
Kraków - Trzebinia - Chrzanów
Kraków - Oświęcim
Kraków - Kalwaria Zebrzydowska - Wadowice
Wieliczka - Kraków - Port Lotniczy Balice
Szybka Kolej Aglomeracyjna w liczbach:
2 miliony - ilość mieszkańców Małopolski z dostępem do SKA
15 minut - docelowa częstotliwość kursowania pociągów SKA
50 - ilość potrzebnych nowych pociągów SKA
150 - docelowa ilość przystanków SKA w Krakowie i Małopolsce
120 km linii kolej owych w Krakowie (linii tramwaj owych jest tylko 80 km)
350 - ilość osób, które może przewieźć 1 pociąg SKA
120 km/h - prędkość pociągu SKA w Krakowie
400 km linii kolej owych wokół Krakowa
