Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Premetro w Krakowie. Pierwszy etap z siedmioma podziemnymi przystankami za 11 lat. Potrzeba na to 2,5 mld zł

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W Krakowie powstanie premetro czy po prostu tramwaj w tunelu?
W Krakowie powstanie premetro czy po prostu tramwaj w tunelu? Andrzej Banas / Polska Press
Miasto przygotowuje się do budowy premetra, które de facto ma być dodatkową linią tramwajową z tunelem pod centrum. Na razie inwestycja jest na etapie pozyskiwania decyzji środowiskowej. Później trzeba będzie znaleźć finansowanie zadania. Wstępnie oszacowano, że koszt wyniesie ok. 2,5 mld zł, ale eksperci zauważają, iż w obecnej sytuacji polityczno-gospodarczej na świecie trudno ocenić, ile trzeba wydać na to przedsięwzięcie i czy będzie realne jego zrealizowanie do 2033 r.

- Obecnie z powodu wojny na Ukrainie i rosnących kosztów materiałów budowlanych czy usług trudno przewidzieć, jaki może być koszt i realne szanse rozbudowy podziemnej komunikacji oraz pozyskania na to unijnego dofinansowania. Dobrze jednak, że taką inwestycję Kraków planuje. Są potrzebne rozwiązania, które zwiększą przepustowość komunikacji miejskiej, szczególnie w centrum miasta, gdzie dodatkowych torów już nie ma gdzie wybudować. Nikt nie wie, co się stanie w kolejnych latach, ale trzeba liczyć na to, że może wrócą lepsze, stabilniejsze czasy dla inwestycji - komentuje Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Przypomnijmy, że za budową metra krakowianie opowiedzieli się w referendum w 2014 r. Do tej pory miastu udało się doprowadzić do stworzenia Studium dla bezkolizyjnego transportu, w którym zarekomendowano budowę w Krakowie premetra z Nowej Huty do Bronowic i tunelem pod centrum, choć eksperci zwracają uwagę, że de facto będzie to podziemny tramwaj.

- Przez osiem lat można było już wykonać tunel tramwajowy pod centrum albo część metra - zwraca uwagę Stanisław Albricht, specjalista ds. transportu, który stworzył koncepcję linii metra z Nowej Huty do Bronowic dla potrzeb referendum sprzed 8 lat.

Teraz w magistracie informują, że w ramach przygotowań do rozwoju podziemnej komunikacji, firma Ekovert Łukasz Szkudlarek na mocy umowy za 1 mln zł zawartej z Zarządem Inwestycji Miejskich, prowadzi działania mające na celu pozyskanie decyzji środowiskowej dla inwestycji. Wykonawca złożył wniosek o wydanie takiej decyzji dla pierwszego etapu budowy premetra w Krakowie. Procedura jest w toku. Zgodnie z zawartą umową decyzja powinna zostać uzyskana w III kwartale 2023 r.

Długość pierwszego etapu budowy premetra to ok. 10,5 km. Chodzi o trasę Dom Handlowy Wanda – rejon Stadionu Miejskiego im. H. Reymana (stadion Wisły). Na trasę składa się: odcinek naziemny o długości ok. 3,6 km, odcinek estakadowy - ok. 1,4 km i odcinek podziemny - ok. 5,5 km. Na trasie pierwszego etapu ma się znaleźć 5 przystanków naziemnych, 2 na estakadzie (Wiślicka, os. Oświecenia) i 7 podziemnych (rondo Polsadu, rondo Młyńskie, Olsza, rondo Mogilskie, Dworzec Główny, Stare Miasto, Akademia Górniczo-Hutnicza). Łącznie ma powstać 14 przystanków.

W oparciu o koncepcję z 2021 r., szacunkowy koszt realizacji I etapu to ok. 2 582 600 000 zł, a wstępnie planuje się, że premetro zostałoby uruchomione w 2033 r.

ZIM ma zawnioskować o zabezpieczenie w kolejnej edycji Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Krakowa środków na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych dla przedsięwzięcia. W przypadku zabezpieczenia finansowania może zostać ogłoszony przetarg na opracowanie dokumentacji i uzyskanie decyzji w latach 2024–2026.

- W obecnej sytuacji na metro to nie stać nawet Warszawy. W Krakowie też mówiono o metrze, ale przyszło otrzeźwienie i teraz planuje się premetro. Cieszy więc, że bierze się pod uwagę rozwiązanie bardziej odpowiadające możliwościom - komentuje Adrian Furgalski.

Trwa budowa północnej obwodnicy Krakowa.

Północna Obwodnica Krakowa: powstają jezdnie, tunele i mosty...

Stanisław Albricht zwraca jednak uwagę: - W Krakowie de facto proponuje się nie premetro, a tramwaj w tunelu. Jest jeszcze szansa na zmiany i wprowadzenie w projektach takich rozwiązań, aby powstały tunele i stacje, na których nie tylko będzie miejsce i warunki dla kursów tramwajów, ale też dla wagonów metra. Początkowo mogłoby być premetro, które z czasem można zmienić na metro. Trzeba planować rozwiązania, które będą mogły służyć przyszłym pokoleniom, a zakładamy przecież, że Kraków będzie się rozwijać.

Przypomnijmy, że Studium dla budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie na zlecenie miasta, za ponad 9,4 mln zł, wykonała firma ILF Consulting Engineers Polska z Warszawy. W ramach opracowania przedstawionego w 2021 r. rozpatrzono 7 przebiegów tras. Każdy z wariantów analizowany był pod kątem 6-7 opcji. Brano pod uwagę różne środki transportu: metro, premetro, szybki tramwaj.

Po przeprowadzeniu szczegółowych analiz finansowych, ekonomicznych, ruchowych, środowiskowych i prawnych, rekomendacja padła na wariant premetra ze Wzgórz Krzesławickich do ul. Jasnogórskiej, jako najbardziej optymalnego rozwiązania dla Krakowa z puntu widzenia finansowego, społecznego i funkcjonalnego.

Wykonawcy Studium ocenili, że atrakcyjną formą byłby wariant metra, jako rozwiązanie szybkie i bezkolizyjne. Uznali jednak, że taka propozycja nie wpisuje się w aktualne założenia planu finansowego miasta. W przypadku metra przejazd całej trasy z Nowej Huty do Bronowic zająłby ok. 33 minut, a w wariancie z premetrem to ponad 46 minut.

Przystanek Grzegórzki ma być gotowy za rok.

Nowy przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki budzi w mieście w...

Czy Polska ma szanse uzyskać reparacje od Niemiec?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska