https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Prezydent Krakowa proponuje wyższe opłaty za postój aut w strefie. Radni oczekują parkingów i lepszych połączeń w komunikacji

Piotr Tymczak
Prezydent proponuje podwyżkę opłat w strefie płatnego postoju, a nowych parkingów brakuje.
Prezydent proponuje podwyżkę opłat w strefie płatnego postoju, a nowych parkingów brakuje. Andrzej Banaś/ Materiały prasowe
Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski konsekwentnie wraca na obrady Rady Miasta z projektem zwiększenia opłat w strefie płatnego parkowania i rozszerzenie jej o niedziele. Ten temat pojawił się w programie sesji zaplanowanej na 25 stycznia 2023 r. Radni zwracają uwagę, że jak się chce wprowadzać restrykcje co trzeba coś dać w zamian, a budowa parkingów pod Wawelem leży od lat. Urzędnicy odpowiadają, że obiekty park&ride mogą powstać w sąsiednich gminach. Przyznają natomiast szczerze, że nie ma pieniędzy na to, aby w ramach rekompensaty poprawić ofertę miejskiej komunikacji. Przejdź do GALERII, by zobaczyć, jakie parkingi park&ride już funkcjonują, a jakie są planowane w Krakowie.

- Wszelkie zmiany powinno się planować kompleksowo, nie tylko liczyć na dodatkowe wpływy z parkomatów, ale zaproponować nowe rozwiązania komunikacyjne, postawić w końcu na metro. Jak się proponuje kolejne ograniczenia, to trzeba dać coś w zamian. A w Krakowie brakuje budowy kolejnych parkingów park&ride. Propozycji wprowadzenia strefy w niedziele powinna towarzyszyć oferta zwiększenia kursów tramwajów i autobusów w te dni - komentuje Michał Drewnicki (PiS), wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa.

- Kilka lat temu zdecydowaliśmy się na wprowadzenie strefy w soboty. Kompromis miał polegać na tym, że w niedziele postój jest darmowy. Rozumiem, że mieszkańcy centrum mają problem, bowiem w świąteczne dni wolne od opłat pod ich domami miejsca są zajmowane przez przyjezdnych. Można byłoby się więc zastanowić nad strefą w takie dni, ale na pewno nie od godziny 10 do 20. Powinna być przerwa, w której bezpłatnie można byłoby się zatrzymać w centrum aby pójść do kościoła, muzeum czy restauracji - dodaje radny Drewnicki.

Radny Andrzej Hawranek, szef klubu Platforma - Koalicja Obywatelska, zwraca uwagę, że zamiast iść w podwyżki, można zastosować inne rozwiązanie: - Moim zdaniem podwyżka opłat w strefie o 1 zł nie rozwiąże problemu zajętości miejsc. Jeżeli chcemy zwiększyć rotację samochodów to trzeba byłoby wprowadzić limit godzin na parkowanie. Podam przykład ze Szwajcarii, gdzie postój w jednym miejscu jest możliwy do trzech godzin.

Co na to urzędnicy? - Przedmiotem dyskusji jest projekt, do którego radni mają możliwość zgłaszania wszelkich poprawek jakie sobie życzą - mówi wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

Przyznaje, że w tym roku brakuje ok. 420 mln zł na transport publiczny i trwają poszukiwania funduszy na zasypanie tej dziury w budżecie. Jeżeli się nie znajdą, to miasto będzie musiało ciąć liczbę kursów tramwajów i autobusów. - Trudno więc w takiej sytuacji powiedzieć, że może być więcej połączeń. Nie wolno ludzi mamić czymkolwiek, oszukiwać – zaznacza wiceprezydent Andrzej Kulig. - W przypadku parkingów park&ride mamy głęboką nadzieję, że jeżeli Polska otrzyma unijne pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy to w ramach Metropolii Krakowskiej uda się stworzyć takie obiekty na terenie ościennych gmin, które są tym zainteresowane. Na parkowanie czasowe w strefie nie pozwala prawo w naszym kraju. Mamy nadzieję, że postulat dotyczący zmiany w tym zakresie zostanie przyjęty – dodaje.

W tym roku mają otworzyć trzy parkingi park&ride

W miejskich planach brakuje nowych propozycji dla budowy parkingów park&ride. W Zarządzie Inwestycji Miejskich informują, że w ramach budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej (ma być oddana w III kwartale 2023 r.) powstają trzy parkingi park&rdie: przy pętli tramwajowo-autobusowej Krowodrza Górka, w narożniku powstającej Trasy Wolbromskiej i ul. Pachońskiego oraz nad pętlą tramwajowo-autobusową Górka Narodowa - w sumie na 671 miejsc.

Natomiast Dział Inwestycji Strategicznych Zarządu Dróg Miasta Krakowa przygotowuje obecnie planowaną od lat budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z parkingiem P&R Bronowice oraz terminalem autobusowym.

- W planie na 2023 rok jest uzyskanie ostatecznych decyzji pozwolenia na budowę na pełny zakres tego zadania – informują w ZDMK.

Parking w Bronowicach ma mieścić się w wielokondygnacyjnym budynku nadziemnym. Wstępnie zaplanowano w nim 200 stanowisk postojowych, ale bierze się pod uwagę możliwość nadbudowy do 500 stanowisk.

W ZDMK zaznaczają, że nadal prowadzone będą prace projektowe i budowlane w kontekście realizacji kolejnych parkingów i zatok postojowych w Krakowie. W przygotowaniu projektowym są parkingi w następujących lokalizacjach: osiedle Spółdzielcze, os. Centrum B, ul. Króla (przy stacji trafo), os. Przy Arce nr 5, os. Teatralne, zatoki postojowe przy ul. Kurczaba i duża inwestycja przy ul. Zuchów – w zależności od uzyskania decyzji pozwolenia na budowę.

- Ponieważ większość z podanych parkingów pozostaje obecnie w fazie projektowej, to projekt pokaże dopiero liczbę miejsc dla samochodów w poszczególnych lokalizacjach – wyjaśniają w ZDMK.

Plany miasta to jednak kropla w morzu potrzeb, bowiem wyliczono, że do Krakowa każdego dnia wjeżdża ok. 250 tys. pojazdów i strategia jest taka, by ograniczać ruch i jak najwięcej aut zatrzymać przed granicami miasta.

Miejscy radni zwracają uwagę, że od lat brakuje odpowiedniej liczby wybudowanych parkingów P&R. Dotychczas w Krakowie powstały parkingi P&R na niespełna 700 miejsc: Czerwone Maki (188 miejsc), Kurdwanów (156), Mały Płaszów (156), Mydlniki Wapiennik (77), Nowy Bieżanów (103).

Prace związane z budową linii tramwajowej do Mistrzejowic mają ruszyć na przełomie I i II kwartału 2023 r., a ich zakończenie zaplanowano w IV kwartale 2025 r.

Linia tramwajowa do Mistrzejowic ma powstać do października ...

Prezydent proponuje opłaty w strefie droższe o 1 zł

Przypomnijmy, że prezydencki projekt uchwały zakłada zwiększenia opłat w strefie parkowania o 1 zł. To oznacza, że za każdą godzinę parkowania płacilibyśmy: w podstrefie A - 7 zł, w podstrefie B - 6 zł, w podstrefie C - 5 zł. Zgodnie z nową propozycją, opłaty w strefie byłyby pobierane nie tylko od poniedziałku do soboty w godzinach 10-20, ale także w niedziele w tych samych godzinach na terenie Starego Miasta, Kazimierza, Zwierzyńca i Starego Podgórza.

Nie przedstawiono szacunkowych wpływów z podwyżki. W urzędzie tłumaczą, że nie da się przewidzieć, ile osób z powodu droższych cen za parkowanie dalej będzie przyjeżdżać do centrum autami, a ilu kierowców pozostawi je w garażach, na parkingach i przesiądzie się do pojazdów komunikacji zbiorowej.

Projekt dotyczy również rozszerzenia granic strefy o nowe rejony w Łagiewnikach, Podgórzu, Cichym Kąciku i Bronowicach. Urzędnicy przekonują, że że mieszkańcy wnioskowali o rozszerzenie strefy o nowe obszary, bowiem mają tam problem z zaparkowaniem pod domem albo w pobliżu.

Nowe wagony w PKP Intercity

od 16 lat
Wideo

Komentarze 22

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Szanowni krytykanci . pan Rusek nas mieszkańców ścisłego centrum Krakowa jest naprawdę niewielu , średnia wieku to 80 i mało kto ma samochód , parkujemy to tu mieszkamy , ja jadąc na osiedla w Krakowie nie mam prawa parkować , bo albo ogrodzone albo nie ma miejsc bo "tylko dla mieszkańców", nie zostawię samochodu obok posesji bo to teren prywatny więc dalej będę walczyć o miejsce pod domem czy się to panu podoba czy nie, a na odzywkę : wynieś się na wieś odpowiadam : proszę mnie pocałować ...
G
Gość
a gdzi byście chcieli te parkingi? na którym podwórku? może pod krakowem? podajcie miejsce redaktożyny gdzie wam pasuje. pkp podniosło ceny, wojewoda wydaje setki milionów, najwiecej w historui a wy sie pytacie o parkingi???
:D
25 stycznia, 12:09, Gość:

Tutaj dziewczyny uwielbiają ssać i dawać w [wulgaryzm]: bez pieniędzy i prezentów wszystko jest anonimowe. Wypróbuj, dopóki rejestracja jest bezpłatna----- https://btly.life/kissa

25 stycznia, 13:31, Gość:

To jakiś komentarz do sytuacji w urzędach miejskich?

Tak, dzięki hojnemu i potulnemu podatnikowi tam nieustająco trwa zabawa na całego!

G
Gość
25 stycznia, 12:09, Gość:

Tutaj dziewczyny uwielbiają ssać i dawać w [wulgaryzm]: bez pieniędzy i prezentów wszystko jest anonimowe. Wypróbuj, dopóki rejestracja jest bezpłatna----- https://btly.life/kissa

To jakiś komentarz do sytuacji w urzędach miejskich?

G
Gość
25 stycznia, 10:52, Ehh:

Mieszkańcy teraz mają za swoje.Godzili sie na każdą zabudowę w myśl ja mam gdzie mieszkać, to dlaczego mam blokować komu innemu. I teraz mają za swoje.Jest przekichane, wielu prowadzi jakąś działalność do której auto jest konieczne i ...pupa.A to chodzi tylko o PROGRAM BUDOWY PARKINGÓW PODZIEMNYCH .,takiego szerszego TUNELU.Brak miejsc parkingowych przekłada sie na starte czasu, paliwa,korki...I żadna podwyżka tego nie zmieni,bo podwyżka to nie jest rozwiązanie i w raz z wzrostem kosztów obsługi stefy i tak będą podwyżki .

W momencie, kiedy miasto jest zatłoczone biurowcami i hotelami — same parkingi podziemne polepszą sytuację jedynie trochę. Bo będzie wprawdzie gdzie PRZECHOWAĆ samochód — ale jak te wszystkie samochody wyjadą na ulice, które przecież nie są z gumy?

Parkingi — to jedna sprawa, ale drugą, ściśle z nią związaną, jest problem wynikły ze stawiania biurowców / hoteli / bloków (i to wieżowców, jak np. przy Mogilskiej) na każdym spłachetku wolnego miejsca.

K
Krakus
Odpłatne parkingi w Niedziele to chory pomysł, rozumiem , że dla mieszkańców centrum Krakowa jest to utrudnienie ale jak chcą mieć prywatne miejsca parkingowe to niech sobie wykupią , ja swoje mam na swojej działce za którą zapłaciłem.
E
Ehh
Mieszkańcy teraz mają za swoje.Godzili sie na każdą zabudowę w myśl ja mam gdzie mieszkać, to dlaczego mam blokować komu innemu. I teraz mają za swoje.Jest przekichane, wielu prowadzi jakąś działalność do której auto jest konieczne i ...pupa.A to chodzi tylko o PROGRAM BUDOWY PARKINGÓW PODZIEMNYCH .,takiego szerszego TUNELU.Brak miejsc parkingowych przekłada sie na starte czasu, paliwa,korki...I żadna podwyżka tego nie zmieni,bo podwyżka to nie jest rozwiązanie i w raz z wzrostem kosztów obsługi stefy i tak będą podwyżki .
G
Gość
25 stycznia, 9:13, Gość:

Czy Pan radny twierdzi, że jeśli ktoś chce iśc w niedzielę do restauracji w centrum to obligatoryjnie musi zaparkować samochodem pod samą restauracją ? Są ogromne parkingi w odległości 5 min od centrum - Galeria Krakowska, Pawia, Wrocella.

25 stycznia, 10:16, Gość:

Są nie 5 minut tylko 15 minut rynku, z małymi dziećmi nawet 30minut od rynku.

Wcale nie są ogromne bo skoro się całe zapełniają to są zdecydowanie za małe.

Klient obligatoryjnie nie musi zaparkować pod samą restauracją bo po pierwsze nie ma prawa pod nią dojechać a po drugie nie ma wolnych miejsc pod nią. Natomiast miło było by to zrobić z jedną, dwie ulice dalej.

Gdy wspomniane przez Ciebie parkingi są pełne trzeba objrażdąć całe stare miasto by szukać miejsca na Wawelu, Staszewskiego albo placu Wszystkich świętych a w niedzielne popołudnie przejechanie tych 5km może zając prawie pół godziny.

W ogóle to dlaczego miał by nie podjechać pod samą restaurację? Tyle osób tam parkuje w okolicy a on może? W czym on i jego rodzina są gorsi?

Z Worcella jest to równo 5 minut do samego rynku. Parking żadko jest full. Jak się chce to się da. I własnie to co piszesz jest problemem, że pod restauracjami jest zapchane autami turystów (mimo, że w teorii nie wolno im tam wjeżdżać), dlatego mieszkańcy nie mogą swobodnie parkować w Niedzielę. Stąd bardzo dobra inicjatywa wprowadzenia strefy również w tym dniu aby ograniczyć patologię związaną z parkowaniem w centrum.

G
Gość
25 stycznia, 10:03, Gość:

Bylem setkach miast w prawie 40 krajach na swiecie ale nie znam ani jednego tak chytrego miasta, w ktorym parkingi bylyby platne w niedziele i swieta ! Podam przyklad Wiednia. Kilkanascie olbrzymich parkingow PR, Prawie 6 linii metra (5 otwartych, 6 w zaawanasowanej budowie). Dzisiatki parkingow podziemnych mogacych pomiescic po kilkaset aut. Oplaty... zalezy od dzielnicy, blizej centrum w dni powszednie o 9 do 22-ej, dalej od 9 do 19-ej.... W soboty platne tylko w kilku miejscach blisko popularnych miejsc do robienia zakupow, ale tez tylko w godzinach 9-12.... wszystkie niedziele i swieta parkowanie w calym Wiedniu bezplatne.... z reszta we wszystkcih innych miastach i miasteczkach w Austrii tez..... wracajac do Wiednia: komunikacja publiczna prawdopodobnie najlepsza na swiecie !!!

25 stycznia, 10:07, Gość:

ps.Info dla wszystkich placzacych, ze mieszkancy powinni placic wiecej: abonament postojowy dla mieszkanca kosztuje w Wiedniu 130 euro/rok (teraz moze cos wiecej przez inflacje) lub 200 euro za 2 lata.

ps2. Bilet na wszystkie linie )autobusy, tramwaje, metro i pociagi) w strefie miejskiej to 33 euro na miesiac (jesli kupisz karte roczna i placisz miesiecznie) -> czyli okolo 1 euro dziennie !!!!

130euro/rok w krakowie to był by dobry początek. Ale przy tym jak mało mamy parkingów powinno być chyba jednak więcej. Oczywiście te środki powinny iść rozbudowe infrstruktury parkingowej razem opłatami z ostatnich dziesięciu lat które zostały pobrane i nic z nimi nie zrobiono.

Z
Zbigniew Rusek
Powinno się podnieść płaty za parkowanie, a przede wszystkim abonament mieszkańca, gdyż obecnie jest on wręcz symboliczny (wychodiz 30 gr. dizennie, czyli niemalże za darmo, co - niestety - zachęca krakowian do posiadania samochodów). Biletów nie mozna podnosić (zwłaszcza okresowych), ale trzeba wyeliminować bezpłatny przewoz wózków dziecięcych. Te matki z wozkiem czesto pchają się do już zatłoczonego autobusu, wypraszając przy tym innych pasązerów (jadących do pracy, do szkoły, na uczelnie, na dworzec itd.), często po to, by z wózkiem przejechac JEDEN - i to krótki - przystanek (300-400 m.). Powinno się płacić za przewoz wózka dziecięcego, tym vbardziej, że zajmuje on dużo miejsca w pojeździe (tylko wózek INWALIDZKI powinien miec prawo do bezplatnego przejazdu, gdyż inwalida jest osobą poszkodowaną przez los). Dziecioroby niech płacą z własnej kieszeni i niech się przeprowadzą do ktoregoś z wyludniających się miast!!!
G
Gość
25 stycznia, 9:13, Gość:

Czy Pan radny twierdzi, że jeśli ktoś chce iśc w niedzielę do restauracji w centrum to obligatoryjnie musi zaparkować samochodem pod samą restauracją ? Są ogromne parkingi w odległości 5 min od centrum - Galeria Krakowska, Pawia, Wrocella.

Są nie 5 minut tylko 15 minut rynku, z małymi dziećmi nawet 30minut od rynku.

Wcale nie są ogromne bo skoro się całe zapełniają to są zdecydowanie za małe.

Klient obligatoryjnie nie musi zaparkować pod samą restauracją bo po pierwsze nie ma prawa pod nią dojechać a po drugie nie ma wolnych miejsc pod nią. Natomiast miło było by to zrobić z jedną, dwie ulice dalej.

Gdy wspomniane przez Ciebie parkingi są pełne trzeba objrażdąć całe stare miasto by szukać miejsca na Wawelu, Staszewskiego albo placu Wszystkich świętych a w niedzielne popołudnie przejechanie tych 5km może zając prawie pół godziny.

W ogóle to dlaczego miał by nie podjechać pod samą restaurację? Tyle osób tam parkuje w okolicy a on może? W czym on i jego rodzina są gorsi?

G
Gość
25 stycznia, 10:03, Gość:

Bylem setkach miast w prawie 40 krajach na swiecie ale nie znam ani jednego tak chytrego miasta, w ktorym parkingi bylyby platne w niedziele i swieta ! Podam przyklad Wiednia. Kilkanascie olbrzymich parkingow PR, Prawie 6 linii metra (5 otwartych, 6 w zaawanasowanej budowie). Dzisiatki parkingow podziemnych mogacych pomiescic po kilkaset aut. Oplaty... zalezy od dzielnicy, blizej centrum w dni powszednie o 9 do 22-ej, dalej od 9 do 19-ej.... W soboty platne tylko w kilku miejscach blisko popularnych miejsc do robienia zakupow, ale tez tylko w godzinach 9-12.... wszystkie niedziele i swieta parkowanie w calym Wiedniu bezplatne.... z reszta we wszystkcih innych miastach i miasteczkach w Austrii tez..... wracajac do Wiednia: komunikacja publiczna prawdopodobnie najlepsza na swiecie !!!

ps.Info dla wszystkich placzacych, ze mieszkancy powinni placic wiecej: abonament postojowy dla mieszkanca kosztuje w Wiedniu 130 euro/rok (teraz moze cos wiecej przez inflacje) lub 200 euro za 2 lata.

ps2. Bilet na wszystkie linie )autobusy, tramwaje, metro i pociagi) w strefie miejskiej to 33 euro na miesiac (jesli kupisz karte roczna i placisz miesiecznie) -> czyli okolo 1 euro dziennie !!!!

G
Gość
Bylem setkach miast w prawie 40 krajach na swiecie ale nie znam ani jednego tak chytrego miasta, w ktorym parkingi bylyby platne w niedziele i swieta ! Podam przyklad Wiednia. Kilkanascie olbrzymich parkingow PR, Prawie 6 linii metra (5 otwartych, 6 w zaawanasowanej budowie). Dzisiatki parkingow podziemnych mogacych pomiescic po kilkaset aut. Oplaty... zalezy od dzielnicy, blizej centrum w dni powszednie o 9 do 22-ej, dalej od 9 do 19-ej.... W soboty platne tylko w kilku miejscach blisko popularnych miejsc do robienia zakupow, ale tez tylko w godzinach 9-12.... wszystkie niedziele i swieta parkowanie w calym Wiedniu bezplatne.... z reszta we wszystkcih innych miastach i miasteczkach w Austrii tez..... wracajac do Wiednia: komunikacja publiczna prawdopodobnie najlepsza na swiecie !!!
W
Wernyhora
Świetnie zabijcie w ogóle mobilność ludzi, którzy pracują i żyją - niestety - w tym mieście. Problemem jest nadmiar samochodów i likwidowanie miejsc parkingowych. Jeżeli chcecie poszerzać strefę i podnosić ceny to - proszę wprowadzić dla mieszkańców abonament na caly Kraków - przystępny cenowo. Natomiast dla nie mieszkających - w cenie zaporowej, żeby korzystali z parkingów, które są podobno świetne. Inaczej ludzie sięzbuntują, a się zbuntują jak wejdzie w życie głupia uchwała zabraniająca posiadania samochodów ....
G
Gość
Czy Pan radny twierdzi, że jeśli ktoś chce iśc w niedzielę do restauracji w centrum to obligatoryjnie musi zaparkować samochodem pod samą restauracją ? Są ogromne parkingi w odległości 5 min od centrum - Galeria Krakowska, Pawia, Wrocella.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska