Zarząd Inwestycji Miejskich przejmie 49 zadań o łącznej kwocie 902 mln zł. Część z nich to te, które obecnie realizował Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Tranportu. Pozostałymi do tej pory zajmował się Zespół Ekonomiki Oświaty. Nowa jednostka będzie odpowiedzialna m.in. za rozbudowę ul. Kocmyrzowskiej czy budową linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Azorów. Powołanie ZIM ma usprawnić cały proces realizacji inwestycji.
- Wzrosła liczba zadań realizowanych przez magistrat. Są rozproszone po różnych komórkach miasta. Uważamy więc, że trzeba to uporządkować - tłumaczył Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa. Twierdzi, że Kraków do 2020 r. ma zrealizować 530 zadań na ponad 6,8 mld zł, z czego ponad 60 na 3,3 mld zł jest współfinansowanych z Unii Europejskiej (dofinansowanie 1,7 mld).
Każda inwestycja to przygotowanie koncepcji, projektu budowlanego, zdobycie pozwoleń, złożenie wniosku do UE w przypadku dofinansowania, ogłoszenie przetargów i nadzór nad realizacją budowy. - Przekroczyliśmy masę krytyczną jeśli chodzi o zasoby dla realizacji tych inwestycji. Realizujemy je przez Zarząd Zieleni Miejskiej, Zarząd Infrastruktury Sportowej, Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu i komórki magistratu, które powinny się zajmować kulturą, pomocą społeczną, zdrowiem, edukacją itd. Pracą merytoryczną dla mieszkańców, a nie przygotowywaniem i prowadzeniem budów - tłumaczył Trzmiel.
Dodał, że podczas rozmów z rządem o dofinansowaniu unijnym zasugerowano Krakowowi, że ze względu na kryzys w Unii Europejskiej, w tym Brexit, należy wykorzystać i rozliczyć środki unijne do 2020 roku. Z reguły, w każdej perspektywie dotacji, przeciągało się to o nawet dwa lata, w tym wypadku do 2022 r., ale jak twierdzą magistraccy urzędnicy, teraz takiego komfortu nie będzie.
Kraków. Estakady już stoją, czas na kolejny etap [ZDJĘCIA, WIDEO]
Autor: Bartosz Dybała, Gazeta Krakowska