Zakończył się kolejny etap budowy łącznicy kolejowej Zabłocie - Krzemionki. - Trzy czwarte prac już za nami. Utrudnień dla kierowców jest coraz mniej - przyznaje Rafał Zahuta, dyrektor projektu z PKP PLK. Pracownicy firmy Budimex, która jest odpowiedzialna za budowę łącznicy, zajmie się teraz pracami wykończeniowymi. - Będziemy montować tor kolejowy na estakadach. W tym momencie od strony Zabłocia jest układana mata antywibracyjna i sypany tłuczeń - przyznaje Tomasz Wójcik, kierownik budowy.
Robotnicy sukcesywnie posuwają się z pracami w kierunku Krzemionek. Trwają również intensywne prace przy przystankach. - Na Zabłociu gotowe są już perony i wykonane zadaszenie. Trwają roboty związane z wnętrzem części kubaturowej, gdzie będą kasy biletowe i poczekalnie, ewentualnie przestrzeń komercyjna - dodaje Wójcik. Budowlańcy zaczęli również montaż wind. Na Zabłociu będą cztery plus schody ruchome. Na Krzemionkach trwają prace związane z budynkiem, w którym będą kasy biletowe oraz poczekalnia. Powstanie tam również peron, który będzie pomiędzy estakadami, na wysokości kilkunastu metrów. - Będzie się można tam dostać dwoma windami lub schodami ruchomymi - kwituje Wójcik.
Ostatnio budowlańcom krwi napsuli wandale, którzy podpisali się na fragmencie budowanej łącznicy (nad ul. Wielicką). Bohomazy zostaną zamalowane w kwietniu, w godzinach nocnych. Będzie się to wiązało ze zmianą organizacji ruchu, którą wykonawca inwestycji będzie musiał uzgodnić z Zarządem Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Trzeba będzie na chwilę wyłączyć z ruchu część pasów jezdni na skrzyżowaniu.
Prace idą zgodnie z harmonogramem. Oddanie inwestycji jest przewidziane na grudzień tego roku. Wykonawca nie przewiduje już większych utrudnień do tego czasu. Większość prac jest wykonywanych w nocy. Dzięki estakadom połączone zostaną przebudowywane przystanki osobowe Kraków Zabłocie oraz Kraków Krzemionki. W efekcie nowa linia pozwoli na bezpośrednią, a tym samym szybszą podróż z Krakowa Głównego do Skawiny i dalej do Oświęcimia i Zakopanego. Umożliwi także komunikację między stacjami Kraków Główny i Kraków Bonarka oraz usprawni ruch aglomeracyjny. Koszt inwestycji to ponad 250 mln zł, z czego dofinansowanie z UE to niecałe 190 mln.
Trwa wielka inwestycja kolejowa w Krakowie [WIZUALIZACJE]
