https://gazetakrakowska.pl
reklama
Pasek artykułowy - wybory

Na tę drogę czeka cały Kraków. Na całej północnej obwodnicy miasta jest już ułożona nawierzchnia. Wkrótce otwarcie!

Piotr Tymczak
Wideo
od 12 lat
Na północnej obwodnicy Krakowa wykorzystano dogodną pogodę i udało się już ułożyć nawierzchnię na całej trasie. Pozostały jeszcze roboty wykończeniowe, m.in. w tunelach.

- Prowadzono ostatnie prace związane z ułożeniem nawierzchni drogowej na północnej obwodnicy. Można więc już przejechać całą trasą - przyznaje Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Ułożenie nawierzchni na brakujących odcinkach północnej obwodnicy było kluczowe do tego, aby udało się otworzyć nową drogę jeszcze w tym roku. Przeszkodzić mogła pogoda, deszcz, śnieg, duży mróz. Ostatnie ciepłe, słoneczne dni sprzyjały temu, by drogowcy mogli prowadzić prace związane z układaniem nawierzchni.

Teraz pozostały jeszcze roboty wykończeniowe, takie jak malowanie, wprowadzenie oznakowania, barier, montaż ekranów.

Północna obwodnica odciąży III obwodnicę Krakowa

Otwarcie północnej obwodnicy Krakowa zaplanowano na 23 grudnia. Nowa droga ma zapewnić wysokiej klasy połączenie samochodowe na kierunku wschód–zachód po północnej stronie Krakowa, poprawić warunki jazdy i bezpieczeństwo ruchu, zwiększyć komfort życia i bezpieczeństwo okolicznych mieszkańców.

Północna obwodnica ma odciążyć III obwodnicę Krakowa (m.in. ulice Opolską i Conrada) z ruchu tranzytowego jak i ruchu wewnętrznego, co ma poprawić przepustowość układu drogowego stolicy Małopolski.

Inwestycja za prawie 2 miliardy złotych

Budowa północnej obwodnicy Krakowa kosztuje 1 mld 960 mln zł, w tym 680 mln zł pochodzi z unijnej dotacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Północna obwodnica (w ciągu drogi ekspresowej S52) będzie miała długość 12,3 km i dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dochodzić będą cztery łącznice.

W skład S52 północnej obwodnicy Krakowa wejdą dwa tunele (w Zielonkach ma 653 m, a w Batowicach 496 m), 27 obiektów (wiadukty, estakada) i 4 km murów oporowych. Między tunelem w Batowicach a węzłem Węgrzce powstaje najdłuższa na odcinku S52 estakada, mająca prawie 570 metrów długości.

Północna obwodnica Krakowa ma się łączyć z budowaną trasą S7 z Krakowa do granicy województwa świętokrzyskiego. W przypadku S7 do końca tego roku ma zostać oddany brakujący odcinek (inwestycja za ponad 1 mld zł, ponad 420 mln zł z UE) od Widomej do węzła Mistrzejowice w Krakowie.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska