https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Reaktywacja PKS-ów: marne zainteresowanie dopłatami do komunikacji autobusowej,wciąż nie ruszyły linie, na które przyznano pieniądze

Grzegorz Skowron
Wciąż nie ruszyły wszystkie linie autobusowe, na które przyznano pieniądze jeszcze w sierpniu 2019 roku. Zainteresowanie dopłatami do komunikacji autobusowej w drugim naborze jest jeszcze mniejsze niż za pierwszym razem. Tak wygląda reaktywacja PKS-ów w Małopolsce

FLESZ - Rewolucja dla kierowców. Te zmiany musisz znać

Program przywracania lokalnej komunikacji autobusowej, nazywany reaktywacją PKS-ów, wciąż jest w powijakach. Szansą na pokazanie, że w Małopolsce jeden z punktów tzw. piątki Kaczyńskiego to strzał w dziesiątkę, miał być dodatkowy nabór wniosków o dofinansowanie przewozów. Okazał się jeszcze większą klapą niż pierwsza edycja starań o dopłaty z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.

Gdzie ci chętni na dopłaty do nowych linii?

Na dopłaty do przewozów autobusowych w Małopolsce zarezerwowano 16 mln zł.

- Naszym celem jest odbudowa lokalnych połączeń autobusowych. Ich system powinien być spójny i efektywny - mówił na początku sierpnia wojewoda małopolski Piotr Ćwik. Zaznaczał, że komunikacyjnych „białych plam” jest dużo w naszym regionie. Można się więc było spodziewać, iż chętnych na skorzystanie z dopłat będzie tak wielu, że zarezerwowana pula okaże się za mała.

Tymczasem wojewoda rozdzielił zaledwie 1 mln zł. Do tego połowę tej kwoty otrzymał marszałek województwa małopolskiego na 9 linii o większym niż tylko lokalne znaczeniu. Za rozdzielony milion przewidziano uruchomienie kursów na 38 nowych liniach autobusowych. A miało ich być nawet kilkanaście razy więcej. Brak chętnych tłumaczono m.in. bardzo krótkim terminem na składanie wniosków (niespełna 2 tygodnie), do tego w okresie wakacji.

Na większe zainteresowanie liczono w dodatkowym naborze, ogłoszonym we wrześniu. Samorządom dano miesiąc na przygotowanie wszystkich dokumentów. Termin ich składania minął tuż przed wyborami - 11 października. Było jeszcze gorzej niż w sierpniu. Wpłynęło tylko 9 wniosków dotyczących 16 linii autobusowych, a oczekiwana dopłata to zaledwie 150,7 tys. zł. A to oznacza, że niewykorzystane pozostanie blisko 15 mln zł na dofinansowanie nowych tras dla autobusów w Małopolsce.

Na początku przyszłego roku administracja rządowa zrobi trzecie podejście do reaktywacji PKS-ów. Wtedy samorządy będą starać się o dopłaty na #cały 2020 rok, bo przyznane teraz pieniądze to dofinansowanie tylko do końca grudnia 2019.

Chętnych do jeżdżenia też nie ma

Brak chętnych na dopłaty do autobusowych przewozów to nie jedyny problem. Marszałek ma kłopoty z uruchomieniem linii, na które dostał pieniądze.

Dopiero tydzień temu, tuż przed wyborami do Sejmu, podpisano umowę na obsługę regularnych połączeń na linii Bukowina Tatrzańska - Zakopane - Kościelisko - Chochołów - Zuberec - Dolný Kubín. Autobusy powinny wyjechać na trasę jeszcze w tym miesiącu. Każdego dnia będą po dwa kursy w każdym kierunku, a w sezonie letnim - po trzy.

Od 16 października jeżdżą autobusy na innej trasie (Olkusz - Krzeszowice), na którą marszałek dostał pieniądze od wojewody. Każdego dnia do dyspozycji pasażerów będzie po 13 kursów w każdym kierunku, od wczesnych godzin rannych do późnych wieczornych. Pierwszy autobus z Olkusza będzie wyjeżdżał o godz. 4.25, ostatni kurs z Krzeszowic zaplanowano na godz. 21.45.

Ale z Olkusza miały jeździć autobusy jeszcze na dwóch innych trasach. Na początku września pasażerowie wyszli na przystanki, bo upubliczniono rozkład jazdy, ale okazało się, że autobusy nie przyjechały, bo nie rozstrzygnięto przetargu, który miał wyłonić przewoźnika. Wówczas urzędnicy marszałka informowali, że kursy na nowych liniach ruszą #1 października, ale i tego terminu nie dotrzymano, bo pod koniec września unieważniono przetargi na firmy obsługujące linie. Obecnie składane deklaracje dotyczą uruchomienia do końca miesiąca linii Olkusz - Kraków przez Trzyciąż. Nadal nie wiadomo, co z trasą Olkusz - Kraków przez Skałę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 33

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Cóż jakoś wyborcza kiełbasa od pisdzielców nie smakuje ?

G
Gość
20 października, 15:08, Gość:

Samorządy "obstawione' przez PO,SLD,ZSL(celowo nie PSL) sabotują działania polskiego rządu ,ze szkodą dla mieszkańców.PS."Na złość mamie,odmrożę sobie uszy"

21 października, 7:43, zorro:

Ten rząd sam się sabotuje. Kompromitacja na każdym kroku

Blokuje Koalicja i tyle w temacie.

m
miechoviak

Pis za co się nie weźmie to spieprzy, tylko głupich ludzi mami, co to oni nie są. Nieudacznicy cholerni, skąd się w tych ludziach tyle obłudy się bierze ? Jakaś masakra.

J
Janusz
18 października, 17:56, Kierowca:

Żaden poważny przewoźnik nie będzie się łakomił na pare groszy dotacji aby przywracać nierentowna linie. Jeśli na danej linii jeździ mało pasażerów po prostu się nikomu nie opłaca i koniec tematu. Poza tym prawie pod każdym domem po kilka samochodów i każdy woli szybko wygodnie swoim autem a jeśli ktoś nie ma swojego to trudno życie jest brutalne

Właśnie. Sam sobie ostatnio kupiłem nówkę Passata rocznik 1997. Nie śmigany, przebieg jedynie 55000 km bo Niemiec tylko do kościoła jeździł. Po co mam PKSem jeździć skoro mogę moją furą szyku zadać i jeszcze sąsiada złodzieja zdenerwować.

z
zorro
20 października, 15:08, Gość:

Samorządy "obstawione' przez PO,SLD,ZSL(celowo nie PSL) sabotują działania polskiego rządu ,ze szkodą dla mieszkańców.PS."Na złość mamie,odmrożę sobie uszy"

Ten rząd sam się sabotuje. Kompromitacja na każdym kroku

G
Gość
20 października, 15:08, Gość:

Samorządy "obstawione' przez PO,SLD,ZSL(celowo nie PSL) sabotują działania polskiego rządu ,ze szkodą dla mieszkańców.PS."Na złość mamie,odmrożę sobie uszy"

Oto cały PiS. Wystarczy tylko przeczytać ten artykuł i wiadomo jak wygląda Polska pod tymczasowym zarządem dojnej zmiany

G
Gość

Samorządy "obstawione' przez PO,SLD,ZSL(celowo nie PSL) sabotują działania polskiego rządu ,ze szkodą dla mieszkańców.PS."Na złość mamie,odmrożę sobie uszy"

G
Gość
18 października, 10:54, Lupo:

Ludzie dotacje rzucili a wy się nie schylacie?

Dziwne.

K
Kierowca

Żaden poważny przewoźnik nie będzie się łakomił na pare groszy dotacji aby przywracać nierentowna linie. Jeśli na danej linii jeździ mało pasażerów po prostu się nikomu nie opłaca i koniec tematu. Poza tym prawie pod każdym domem po kilka samochodów i każdy woli szybko wygodnie swoim autem a jeśli ktoś nie ma swojego to trudno życie jest brutalne

G
Gość
18 października, 13:47, Vbn:

Proszę sprawdzić te busy przejazd z miechowa do Krakowa, koszmar, ciasno ta, zaduch, i idioci kierowcy, powinni mieć na czas pracy zabierane komórki, a stan techniczny ty h busów, kto to dopuszcza do ruchu

Sam jesteś idiota skoro obrażasz innych i nie kompromituj się że busy do Miechowa są zapchane bo teraz to zapchane są ale pociągi

G
Gościówa

Za to w okolicach Tarnowa jest bardzo ciekawie. UOKiK wszczął postępowanie w sprawie zmowy przetargowej. Trzej przedsiębiorcy mogli wpływać na wyniki zamówień publicznych na dowóz uczniów do szkół.Poszkodowanymi mogły być małopolskie gminy.

Urząd wszczął postępowanie przeciwko trzem przedsiębiorcom, którzy startowali w przetargach na przewóz uczniów do szkół w woj. małopolskim. Są to: Firma Transportowo Turystyczna „Jakubas” Krystyna Jakubas, Firma Transportowo Usługowa Magdalena Jakubas i Euro Bus Marek Jakubas.

- Przedsiębiorcy mogli wpłynąć na wyniki kilku przetargów w latach 2014-2017. Podejrzewamy, że mogli zastosować mechanizm rozstawiania i wycofywania ofert. Jeżeli ich propozycje były najkorzystniejsze, wówczas zwycięzca przetargu rezygnował z podpisania umowy. Mogło to być celowe działanie, które miało doprowadzić do wyboru droższej oferty przez gminę – mówi wiceprezes UOKiK Michał Holeksa.

Wartość zamówień ogłaszanych przez samorządy wahała się od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych. Maksymalna kara za praktyki ograniczające konkurencję może wynieść do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy.

Wiesz o tej zmowie? Zawiadom UOKiK

E
Ehh
18 października, 14:14, gosc:

PKS zbankrutowały, jak wam się wydaje dla czego ?

Bo staliśmy się,,WOLNI "i,,URYNKOWILISMY GOSPODARKE".

G
Gosia

Bo kierowcy brali kasę za bilety do kieszeni.

G
Gosia
18 października, 8:32, Pasazer:

Coz za glupi pomysl z tymi PKS-ami. W Małopolsce wszystkie linie sa obstawione przez prywaciarzy i nie ma potrzeby nigdzie u[wulgaryzm]miac nowych połaczen

18 października, 09:03, Jumbel:

Nie wiem gdzie Ty jeździsz, ale z pewnością nie na linii Olkusz - Kraków. Kiedyś ktoś napisał, że tych busów nie można obraźliwie nazywać "bydłobusami", bo bydło jeździ w lepszych warunkach. Spróbuj wsiąść do jakiegoś busa pomiędzy Olkuszem a Krakowem, w trakcie szczytu komunikacyjnego. Dodatkowy problem, to brak możliwości wykupienia biletu miesięcznego. Dla uczniów, studentów ze zniżkami. Owszem, niektórzy przewoźnicy oferują "miesięczne", ale nie ma szans, żeby jeździć u tego samego przewoźnika, gdyż "operatorów" na tej linii jest wielu, i oczywiście nie respektują miesięcznych konkurencji. Podsumowaując, nie ma znaczenia, że jest mnóstwo prywaciarzy. Potrzebny jest zintegrowany transport taki, jak choćby do Tarnowa, czy Wieliczki.

18 października, 9:41, Kierowca:

Hahaha nie ośmieszaj się bo akurat na linii Olkusz Krakow busy jeżdżą co 5 minut i wożą ledwo po kilka pasażerów

18 października, 10:03, Jumbel:

Chyba w jakichś dwóch rzeczywistościach żyjemy, albo... jesteś jednym z "busiarzy". Rano, między 6 a 8 trzeba czekać po 30, 40 minut, żeby później jechać w totalnym ścisku. Za to ceny, jak z pendolino. Mało tego, ostatnia niedziela handlowa, ludzie rano chcą dojechać do pracy, a tu przez ponad godzinę nie ma ani jednego busa. A kiedy nie ma prawie żadnego zapotrzebowania, owszem jeżdżą z pięcioma pasażerami. Kolejna rzecz. Ostatni bus z Krk wyjeżdża około 22. Spróbuj pójść w piątek czy sobotę do kina na wieczorny seans, bez nerwów, że zdążysz na ostatniego busa. Już nie mówiąco tym, żeby po seansie wejść na kufel piwa do knajpy. Dlatego potrzebny jest sprawny transport, zintegrowany, z dopłatami, który będzie funkcjonował w taki sposób, abyśmy nie byli odcięci komunikacyjnie do drugiego co do wielkości miasta w Polsce, które jest naście kilometrów od nas.

18 października, 11:02, Gość:

To ty pomyliłeś linie bo na Olkusz busy jeżdżą co 5 minut a co 40 minut to do lubczy bądź innych dziur w których diabeł powiedzial dobranoc

18 października, 11:25, Jumbel:

Zejdź na ziemię.

18 października, 13:36, Gość:

Zastosuj lewatywe to ci ulży hahaha

Cóż za poziom. Typowy busiarz. Smród, brud i ubóstwo.

g
gosc

PKS zbankrutowały, jak wam się wydaje dla czego ?

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska