Rozliczenie za miesiąc lub dwa miesiące a prognozowane: oto różnice
W przypadku rozliczenia miesięcznego lub dwumiesięcznego klient płaci za tę energię, którą zużyje oraz ponosi koszty dystrybucji w tym konkretnym okresie rozliczeniowym. Co miesiąc lub dwa odczytywany jest stan licznika i na podstawie tego odczytu wystawiana jest faktura za prąd. W praktyce każdego miesiąca kwoty do zapłacenia są inne, bo przecież nie zużywany dokładnie takiej samej ilości energii elektrycznej każdego miesiąca. Można wybrać rozliczenie miesięczne lub dwumiesięczne.
Rozliczenie prognozowane, jak sama nazwa wskazuje, obejmuje opłaty za wyszacowaną, czyli prognozowana ilość zużywanej energii elektrycznej. Prognozy obliczane są na podstawie tego, ile prądu klient zużywał dotychczas. Licznik odczytywany jest raz lub dwa razy w roku. Również raz lub dwa razy w roku klient otrzymuje fakturę za prąd.
Faktura zawiera rozliczenie za miniony okres oraz prognozowane zużycie na kolejny okres – sześciu lub dwunastu miesięcy. Rozliczenie jest wykonywane na podstawie rzeczywistego zużycia energii, które wynika ze wskazań licznika. Jeżeli rzeczywiste zużycie prądu było większe niż to, które zostało zaprognozowane, powstaje niedopłata. Jeśli klient zużył mniej prądu, niż wynikało to z prognozy, wynikiem rozliczenia jest nadpłata.
Razem z fakturą klient otrzymuje też prognozowane opłaty na kolejny okres rozliczeniowy. Kwoty prognozowanych opłat na każdy miesiąc są zbliżone. Jednak - jeżeli z rozliczenia wynika niedopłata - jest ona doliczana do pierwszego blankietu opłat. Jeśli klient ma nadpłatę, blankiety za prognozowane zużycie energii są pomniejszane o wysokość tej nadpłaty. Klient może też zawnioskować o zwrot nadpłaty.
Jeżeli klient wie, że w kolejnym okresie rozliczeniowym będzie zużywał inną – mniejszą lub większą – ilość energii elektrycznej, może zawnioskować o zmianę prognoz. Najprościej jest złożyć taki wniosek w serwisie obsługowym Mój Tauron.
Sposoby rozliczenia za prąd
Klient, który zużywa prąd w gospodarstwie domowym, może być rozliczany w okresie miesięcznym, dwumiesięcznym, półrocznym lub rocznym. Raz w roku można zawnioskować o zmianę okresu rozliczeniowego. Najprościej zrobić to w serwisie Mój Tauron.
Niezależnie od tego, który z okresów rozliczeniowych klient wybierze, zawsze może korzystać z e-faktury. Wówczas faktura jest dostępna w serwisie Mój TAURON, a informację o jej wystawieniu klient otrzymuje drogą mailową.
Wybór sposobu opłacania rachunków też należy do klienta. Najprościej jest płacić rachunki za energię elektryczną za pomocą serwisu Mój Tauron. Można też robić przelew na numer konta bankowego wskazany na fakturze. Każdy klient na swój własny numer konta bankowego, na który wpłaca należność za prąd. Co ważne, nie powinno się zaokrąglać kwoty przelewu, ale wpłacać dokładnie tyle, ile wynosi rachunek. Oczywiście można też płacić rachunki stacjonarnie.
Tauron zmienia wygląd faktury, będzie prościej i czytelniej
W połowie marca pierwsze gospodarstwa domowe otrzymały fakturę za prąd wraz z czytelnym podsumowaniem najważniejszych informacji, tj. kwota do zapłaty, termin płatności, ilość zużytej energii oraz sposób płatności.
W czerwcu Tauron planuje zaprezentować klientom nową formę faktury. W atrakcyjnej formie wizualnej wyeksponowane zostaną informacje, która są dla klienta najważniejsze. Termin i kwota do zapłaty oraz numer rachunku bankowego do wpłat. Dodatkowo będzie podana informacja o wielkości zużycia prądu.
Informacje dotyczące klienta, np. grupa taryfowa oraz produkt, z którego klient korzysta, czy numer i adres punktu poboru energii, podane będą w innej sekcji. Również szczegółowe rozliczenie zużycia energii zaprezentowane zostanie w bardziej przejrzysty sposób.
Tauron podkreśla, że nowa, uproszczona faktura będzie bardziej przyjazna dla klientów.
Łatwiej z aplikacją Mój Tauron
Bez względu na to, z jakiego rodzaju rozliczeń klient korzysta, może założyć konto Mój Tauron. Jego założenie jest bardzo proste. Wszystkie informacje znajdują się na stronie internetowej mojtauron.pl. Do serwisu Mój Tauron można się logować poprzez stronę internetową lub za pomocą aplikacji na telefonie. Z udogodnień, które oferuje Mój Tauron, korzysta już ponad 2 miliony klientów.
Za pomocą serwisu Mój Tauron można dokonywać bezpiecznych płatności i załatwić większość spraw związanych z prądem. Możliwe jest przeglądanie swoich faktur za poprzednie okresy rozliczeniowe lub podanie odczytu licznika. Również wszystkie inne dokumenty, a więc także umowa, dostępne są 24 godziny na dobę każdego dnia. W najbliższych miesiącach Tauron uruchomi kolejne ułatwienia w funkcjonowaniu tego narzędzia. Ale już teraz można otrzymać 20 zł bonusu za aktywację e-faktury w aplikacji Mój Tauron.