https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Są pieniądze na północną obwodnicę Krakowa. Powstać ma do 2023 roku

Arkadiusz Maciejowski
To będzie jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w historii stolicy Małopolski. Do 2023 roku powstać ma północna obwodnica Krakowa, na którą mieszkańcy czekają od lat! W czwartek, 21 grudnia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ogłosił, że są pieniądze na tę kluczową drogę, która spowoduje, że do centrum miasta wjeżdżać będzie mniej samochodów. A to automatycznie przełoży się na mniejsze korki.

- Ta droga pozwoli wyprowadzić nie tylko ruch tranzytowy z Krakowa, ale również odkorkować autostradę A4 na południu miasta. Północna obwodnica będzie miała status drogi ekspresowe - mówi minister Andrzej Adamczyk. - Ten projekt ma historię kilkudziesięciu lat. Dopiero nam udaje się przełamać impas. Zapewniliśmy finansowanie tej kluczowej drogi - podkreśla minister.

Północna obwodnica będzie miała łącznie ponad 12 kilometrów długości. Od węzła Modlnica do Węzła Mistrzejowice w każdym z kierunków powstaną po trzy pasy ruchu. Czyli de facto połączą one autostradę A4 z planowanym kolejnym odcinkiem drogi S7. Zbudowane zostaną również trzy nowe węzły drogowe - Zielonki, Węgrzce, Batowice. Powstanie 20 kilometrów dróg dojazdowych do obwodnicy.

Jednymi z głównym elementów inwestycji będą trzy tunele: pod rzeką Prądnik (870 m długości), pod wzgórzem w Batowicach (653 m) oraz pod wzgórzem „Syberia” (98 m).

Koszt wszystkich prac szacowany jest na ponad 1 miliard 700 mln złotych. - Oczywiście ostateczną kwotę poznamy po przetargu. W programie tzw. budowy dróg krajowych są na nią zabezpieczone pieniądze - podkreślał minister Adamczyk.

W czwartek, tuż po ogłoszeniu przez ministra finansowania północnej obwodnicy, pracownicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęli procedurę ogłaszania przetargu na tę inwestycję. Wykonawcy będą mieli 40 dni na składanie ofert.

- Zakładamy, że przetarg zostanie rozstrzygnięty w około pół roku, następnie wybrany wykonawca będzie miał około roku na stworzenie projektu budowlanego i zdobycie innych dokumentów (m.in. zezwoleniu na Realizację Inwestycji. Drogowej). Plan jest więc taki, by prace budowlane rozpoczęły się w 2019 roku - podkreśla Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA.

Cała inwestycja ma zakończyć się w 2023 roku, ale - jak podkreśla Tomasz Pałasiński - jest szansa, że już w 2022 roku pierwsi kierowcy przejadą północną obwodnicą stolicy Małoposki. Jej budowa ma być ściśle powiązana z inną kluczową inwestycją drogową, czyli budową kolejnego odcinka drogi S7 - od ul. Igołomskiej do granic województwa małopolskiego.

- Północna obwodnica będzie się włączać do węzła w Mistrzejowicach właśnie w ramach drogi S7. Dlatego obie te inwestycje zostaną skoordynowane i powinny rozpocząć się mniej więcej w tym samym czasie - doodaje. Obecnie trwa procedura wyboru wykonawców odcinka S7.

To jednak oznacza, że dojdzie wtedy w Krakowie i wokół niego do jeszcze większej kumulacji remontów niż obecnie. Budowa północnej obwodnicy i drogi S7 prowadzone będą bowiem w tym samym czasie co np. rozbudowa al. 29 listopana (realizacja w latach 2018-2021).

Przypomnijmy, że GDDKiA jest obecnie też na etapie odbierania gotowej koncepcji północnej obwodnicy, którą tworzyła firma Sweco. Koncepcja wskazuje właśnie planowany przebieg drogi, ale również była podstawą do starań o decyzję środowiskową dla 400-metrowego odcinka północnej obwodnicy. Dla tej inwestycji taka decyzja wprawdzie była już jakiś czas temu wydana, ale bez właśnie 400 metrów potrzebnych do jej włączenia w skrzyżowanie w Modlnicy. - W tym momencie mamy już wydaną decyzję środowiskową dla całej północnej obwodnicy i wszystko jest na dobrej drodze do jej realizacji - podkreśla minister Andrzej Adamczyk.

Stworzyszenie reprezentujące mieszkańców zaskarżyło do sądu decyzję środowiskową. Procesy w tej kwestii wciąż się toczą.

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Komentarze 65

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kracc
I nie ma na nich siły. Zwracałem sie również do policji i nic. Są skrzyzowania gdzie zdązy przejechac 1 do 2 ciezarówek.
K
Krakus1
Jak na razie ZyKiT robi wszystko aby zakorkować ruch w Krakowie ... przykłady : pojawiające się zielone światło na skrzyżowaniu na jakieś 4 do 6 sekund ! tak to nie żart to FAKT powoduje to sztuczne spiętrzenie ruchu na wszystkich skrzyżowaniach ( i jak myślicie dlaczego nie montują sekundników przy sygnalizatorach !? ) druga sprawa to ustawienie tak sygnalizacji na rondach aby nie można było opuścić swobodnie ronda : zapala się zielone na wjeździe a w tym momencie zapala się czerwone na środku ronda i mówię tutaj o kierunku na wprost nie o lewoskręcie ....( a to panowie z zykitu podchodzi już pod wykroczenie ponieważ nie można wjechać na skrzyżowanie bez możliwości jego opuszczenia ! a rondo jest traktowane jako całość jak skrzyżowanie !!!) i przykłady można mnożyć np zapala się sygnał jedź dla tramwaju w kierunku na wprost a samochody mają czerwone dla kierunku prosto ( i mamy kolejne niepotrzebne cykle sygnalizacji ) analogicznie w lewo ....... ŚMIEM TWIERDZIĆ ŻE SYGNALIZACJĘ PROGRAMUJE JAKIŚ TOTALNY IGNORANT BEZ ZNAJOMOŚCI PRZEPISÓW RUCHU DROGOWEGO ! ALBO NAWIEDZONY ROWERZYSTA Z PODOBNYM PROBLEMEM !
K
KO
Krakowianie ciesza się z tej ważnej części obwodnicy miasta oraz z drogi S7. Wierzymy ze wreszcie Krakow doczeka się tak potrzebnych dla miasta drog.
K
Karol
Wreszcie.
T
Tak dla dróg
Stoważyszenie chodzi na nogach? Czy jednak samochodów używa? Ludzie drogi komunikacja to podstawa całego rozwoju. Nie cofajmy się.
M
Maqic79
J.w.
m
myśl
Widocznie "prywaciarzom", jak pogardliwie się o prywatnych przedsiębiorcach wyrażasz, nie opłaca się uruchamiać takich linii. Od tego są samorządy, żeby rozwiązywać problemy komunikacyjne. Albo kupcie z sąsiadem passata w TDI-ku na spółkę.
z
z zielonek
dokładnie, same KRA które czują się panami wszechświata
O
Obywatel
Zanim obwodnica północna powstanie przybędzie taka ilość mieszkańców Krakowa i okolic z samochodami, że korki będą takie jak obecnie. Nie liczę tranzytu. Nie mniej jednak super, że powstanie, kiedyś....
A obwodnica na północy ma mieć postać wąską jak obecnie na południu, czy szerszą? To pytanie retoryczne.
f
fgf
A kiedy wreszcie nastąpi rozstrzygniecie przetargu na odcinek 3 trasy S7 w Krakowie od węzła Igołomska dalej na północ?
m
m
Dopóki tej drogi nie SKOŃCZĄ, tak, by była oddana do użytku nadal będzie tylko kreską na papierze (teraz jeszcze - bardzo drogą kreską) Nie ciesz się więc na zapas...Ta obwodnica jest ta droga w realizacji, że nie zrobią jej pewnie w czasie rządów pis, a ci, miejmy nadzieję, zbyt długo nie porządzą...Na razie składają obietnice, poczekajmy na realizację!
K
Komar
No widzisz a w minionych latach gdy rządziło Po PSL posłowie PO z Krakowa Fedorowicz Ras Lipiec itd zgodnie głosowali za nie przyznawaniem rządowych pieniędzy na te inwestycje Jedynym który się wyłamał był Gibała i zato wyleciał z Platformy
j
jac
nic nie rozumiem, uczyłeś się polskiego
A
Abaqus
To Adamczyk wciagnal POK na listę drog ekspresowych i dzieki temu mozliwe bylo finansowanie z budzetu. PO zostawilo Krakow sam sobie. Mial za wlasne pieniadze budowac co trwaloby wiele lat i odbywalo sie po kawalku a dyrektor GDDKiA za czasow PO mowil ze przebieg DK 7 po Opolskiej jest wystarczajacy dla tranzytu, obwodnica polnocna jest niepotrzebna i oni sie ani grosza nie doloza. Taka jest prawda ze gdyby nie PiS to POK pozostalaby na zawsze kreska na papierze
s
smok
tam i tak nic nie ma ciekawego.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska