Samochody elektryczne są bardziej szkodliwe od diesli? Nie, ale...

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Zaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (9 zdjęć)
Samochody elektryczne nie są aż tak ekologiczne jak moglibyśmy sądzić, jednak w ciągu swojego życia emitują znacznie mniej CO2 niż przeciętny samochód spalinowy w Europie - mówi AIP ekspert ds. technologii samochodowej. Przeciętny samochód elektryczny w trakcie swojego cyklu życia wytwarza o połowę mniej CO2 niż jego spalinowy konkurent.

Coraz bardziej restrykcyjne norny dotknęły wszystkich producentów samochodów. Na terapię „odchudzającą” trafiły diesle, które z każdym rokiem zbliżały się pod względem parametrów do silników benzynowych. Jednak we wrześniu 2015 roku wyszły na jaw manipulacje Volskwagena fałszujące poziom emisji spalin w samochodach napędzanych silnikami wysokoprężnymi (dieselgate). W następstwie ujawnienia manipulacji, weryfikacji poddano także silniki innych producentów. Szybko okazało się, że pozostali producenci także musieli tłumaczyć się z zastosowanych rozwiązań, które nie do końca rzetelnie informowały o realnym wpływie ich samochodów na środowisko. Zdaniem eksperta można uznać to za punkt zwrotny dla diesli.

Przeczytaj także:

- Od roku 2016 ich udział w sprzedaży systematycznie maleje. Pomimo, iż obecnie silniki te spełniają najsurowsze normy emisji spalin, w świadomości kierowców nadal postrzegane są jako najbardziej szkodliwe. Kolejni producenci deklarują wycofanie z oferty samochodów z silnikami wysokoprężnymi w nadchodzących latach. W podobnym tonie utrzymane jest oficjalne stanowisko Unii Europejskiej. Przygotowana przez Komisję Europejską w 2017 r. strategia zapewnienia niskoemisyjnej mobilności, stawia przed krajami członkowskimi ambitny cel zastąpienia tradycyjnych środków transportu samochodami o napędzie elektrycznym w nadchodzących dekadach- tłumaczy AIP Jakub Dasiewicz, ekonomista Carsmile.pl.

- Musimy pamiętać o tym, że diesle od samego początku też nie były tak sprawne i tak oszczędne jak to ma miejsce w tym momencie. Samochody elektryczne są w początkowej fazie swojego rozwoju. To jest ciągle nowy temat, który ciągle się rozwija, ciągle raczkuje - tłumaczy w rozmowie z AIP Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems.- Można się spodziewać, że producenci będą przez kolejne lata rozwijać tę technologię, będą wymyślać usprawnienia jeżeli chodzi o baterie, tak aby zwiększyć jej sprawność, zwiększyć jej zasięg- dodaje.

Sprawa zdaje się dość prosta.

Zastąpienie pojazdów wydalających trujące spaliny autami jeżdżącymi na baterie powinno mieć szybkie i bezpośrednie przełożenie na czystość powietrza, szczególnie w ośrodkach miejskich o dużym natężeniu ruchu. Oczywiście, założenie to jest prawdziwe gdy analizujemy to co się dzieje na drogach. Czy potwierdzi się także, jeżeli weźmiemy pod uwagę zanieczyszczenia wyemitowane nie tylko na drodze, ale w ciągu całego cyklu życia samochodu, od momentu jego wytworzenia do wycofania z rynku?

Aby zbadać to zagadnienie, analitycy carsmile.pl posłużyli się opracowaniem przygotowanym przez ICCT (międzynarodową radę ds. czystego transportu) na temat wpływu procesu produkcji baterii na zanieczyszczenia związane z samochodami elektrycznymi. Opracowanie to pozwoliło na porównanie całkowitego bilansu gazów cieplarnianych wyemitowanych zarówno na etapie produkcji jak i w trakcie użytkowania obu typów samochodów (elektrycznych i spalinowych). Dodatkowo wzięto pod uwagę informacje dotyczące wpływu wytworzenia paliwa zasilającego jeżdżące po drogach samochody na środowisko.

Do celów porównania przyjęto 2 modele samochodów osobowych: Peugeot 208 z silnikiem 1.6 Blue HDI Active 5 dr oraz Nissan Leaf z baterią o pojemności 30 kWh- wyjasnia Dasiewicz. Wielkość emisji CO2 w procesie produkcji baterii została przyjęta na poziomie 175 kg CO2 / Kwh, co w przeliczeniu na 1 km daje wartość 35 g CO2 / km w ciągu całego cyklu życia auta (źródło: wyniki badań Romare & Dahllof). Cykl życia baterii oszacowano na około 150 tys km.

- Porównano ze sobą poszczególne fazy życia samochodów pod kątem emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Jak wynika z opracowania, samochody elektryczne na etapie produkcji powodują dużo większą emisję CO2 niż ich spalinowi konkurenci. Jest to spowodowane przede wszystkim energochłonnym procesem produkcji baterii, których nie potrzebują tradycyjne auta. Jednostki elektryczne uzyskują wyraźną przewagę dopiero w fazie użytkowania. Na tym etapie ich wydechy pozostają czyste, czego nie można powiedzieć o samochodach z napędem tradycyjnym. Na tym etapie możemy przypisać elektrykom jedynie emisję CO2 związaną z produkcją zasilającej je energii elektrycznej- wyjaśnia ekspert.

Materiał oryginalny: Samochody elektryczne są bardziej szkodliwe od diesli? Nie, ale... - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 7

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

i
idem09

W Polsce może być z tym słabo, gdzie większość energii pochodzi ze spalania z węgla. Elektryki w Polsce to pomyłka, juz lepszym rozwiązaniem sa hybrydy jakie ma toyota, bo cykl życia takiego auta jest znacznie dłuższy niż elektryka ze względu na mało wysilone jednostki jakie tam wkładali, to i utylizować rzadziej trzeba

m
maras

Nie ekologicznych napędów no chyba, że wodór jak mirai toyoty

e
edward

moim zdaniem są, elektryki będą mniej eksploatowane a takie przetworzenie auta elektrycznego może mieć negatywne skutki dla środowiska, jednostki hybrydowe, które posiadają silniki spalinowe będą o wiele dłużej działały. Nie zmniejszali na siłę litrażu jednostek np. 1.8 w aurisie

M
Maciek

Nikt tylko nie wspomniał, że jak wszyscy przesiądą się do elektryków to za 20 lat zabraknie surowców do produkcji baterii.

j
jakkolwiek

Wszystko przed nami moim zdaniem. Wiadomo ze wegiel nie jest poki co idealnym rozwiazaniem ale tego na ten moment nie zmienimy. Najpierw skupmy sie w ogole na stworzeniu jakiejkolwiek infrastruktury budowanej przez greenway'a tak zeby elektryki mialy racje i mozliwosc bytu na polskich drogach

G
Gosc

CO2 nie jest szkodliwym gazem
Produkuje go każdy z nas
Szkodliwe są związki które wydobywają się z rur wydechowych
Ok 8 lat musi jeździć samochód elektryczny
A statystycznie auto spalinowe w Polsce ma 15 lat
15 lat trucia tlenkami azotu

S
Stan2

To wszystko ma sens, kiedy energia zużywana przez samochód, jest produkowana w elektrowni jądrowej czy panelach słonecznych. "Mieszanie herbaty nie spowoduje, że będzie słodka"

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3