FLESZ - Możemy jeździć bez prawa jazdy
Kilka tygodni temu pisaliśmy, że Alfa Romeo ma szansę zaistnieć jako - w pewnym sensie - polska marka. Już dziś team Alfa Romeo Racing Orlen występuje w polskich barwach z Robertem Kubicą, jako kierowcą rezerwowym. Teraz przyszła pora na polską Alfę Romeo i Jeepa.
Na 100-lecie obecności Fiata w Polsce
Celem rozbudowy zakładu w Tychach jest uruchomienie w drugiej połowie 2022 roku seryjnej produkcji pierwszego z trzech nowych modeli samochodów osobowych dla marek grupy. - Tychy piszą dziś nowy rozdział niezwykłej, stuletniej historii obecności Grupy FCA w Polsce, która rozpoczęła się od otwarcia pierwszego oddziału Fiata w 1920 roku - stwierdza Pietro Gorlier, dyrektor operacyjny Fiat Chrysler Automobiles (FCA) na region Europy, Bliskiego Wchodu i Afryki.
- Jestem szczególnie dumny z naszych polskich zakładów, które dzięki codziennemu zaangażowaniu i wysiłkowi pracowników reprezentują centra doskonałości dla FCA na całym świecie. Zapowiedziane dziś inwestycje są wypełnieniem obietnicy wzmocnienia działalności w Polsce złożonej przez FCA dwa lata temu podczas prezentacji naszego biznesplanu - zaznaczył.
- Dzięki inwestycji Grupy FCA, zaplanowanej na kilka lat, w KSSE na Śląsku będą powstawały nowoczesne samochody marek FCA z napędem elektrycznym oraz hybrydowym - podkreśla dr Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej SA. - W ramach decyzji o wsparciu KSSE, nasz inwestor zadeklarował ponad 755 mln zł nakładów w fabrykę w Tychach. Decyzja o inwestycji Grupy FCA ma również ważny wymiar symboliczny - wieńczy bowiem przypadające na ten rok 100-lecie obecności marki Fiat nad Wisłą. To właśnie w roku 1920 powstała w Warszawie spółka akcyjna Polski Fiat, a w 11 lat później w Państwowych Zakładach Inżynierii w Warszawie ruszyła produkcja pierwszych Fiatów na włoskiej licencji.
W tle globalna fuzja motoryzacyjnych gigantów
Trudno nie odnieść wrażenia, że decyzja Grupy FCA jest pokłosiem realizowanej właśnie fuzji tego producenta i francuskiej Grupy PSA. Utworzony w jej wyniku koncern Stellantis będzie czwartym pod względem wielkości samochodów na świecie - za Grupą Volkswagen, Toyotą oraz sojuszem Renault-Nissan-Mitsubishi. Wyprzedzi tym samym General Motors i Grupę Hyundai.
Podstawę fuzji stanowić ma wymiana wartych 50 mld dolarów akcji, która dokona się w pierwszym kwartale 2021 r. Warto dodać, ze w roku 2019 całkowita światowa sprzedaż FCA wyniosła 4,42 mln pojazdów, a PSA - 3,49 mln.
