Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Takim mostem pojedziemy z Małopolski na Śląsk

Bogusław Kwiecień
Tak będzie wyglądał nowy most nad Przemszą w Chełmku. Gotowy będzie za ponad rok.
Tak będzie wyglądał nowy most nad Przemszą w Chełmku. Gotowy będzie za ponad rok. Urząd Gminy Chełmek
W środę rozpoczęła się budowa mostu nad Przemszą w Chełmku w ciągu drogi wojewódzkiej 780. Drogowcy planują wkrótce zburzyć starą przeprawę, a jeden z objazdów ma prowadzić przez Oświęcim, czego efektem - jak wskazują dotychczasowe doświadczenia - będzie paraliż komunikacyjny lewobrzeżnej części miasta.

Czytaj też: Peter Gabriel przyciągnie tłumy do Oświęcimia?

Plan budowy nowego mostu zakłada, że zanim dotychczasowy zostanie zamknięty, powstanie przeprawa zastępcza. Rzecz w tym, że będą mogły nią jeździć tylko pojazdy do 3,5 tony. Pojazdy o większym tonażu, tiry oraz ciężarówki zostaną skierowane na objazdy przez Jaworzno i przede wszystkim przez Oświęcim. Z informacji drogowców wynika, że nastąpi to pod koniec kwietnia, ewentualnie na początku maja.

Mostem, znajdującym się na granicy Małopolski i Śląska, według wyliczeń Zarządu Dróg Wojewódzkich jeździło w ub. roku średnio na dobę 9 tys. pojazdów, z czego około 20 procent to tiry. Stanowi on połączenie, którym codziennie do pracy w Bieruniu czy w Tychach dojeżdża wielu mieszkańców nie tylko Chełmka, ale także Libiąża i Chrzanowa.

- Podjęliśmy starania, aby autobusy pracownicze mogły również jeździć przeprawą zastępczą, ale decyzji jeszcze nie ma - twierdzi burmistrz Chełmka Andrzej Saternus.

Inne autobusy i pojazdy ciężarowe, jadące do Tychów, Bierunia, Imielina i dalej na Śląsk będą kierowane na Oświęcim. W związku z tym kierowcy mogą spodziewać się utrudnień głównie w rejonie skrzyżowania z drogą krajową 44 na Niwie w Oświęcimiu, które już w tej chwili w godzinach szczytu jest zapchane.

Wzmożonego ruchu boją się także mieszkańcy Babic.

- Ludzie, szczególnie z ulicy Śląskiej, już teraz mają dość tirów. Kolejne to będzie koszmar - podkreśla sołtys Babic Anna Zimnal.
Drogą "44" przez jej wieś już teraz przejeżdża 17 200 samochodów na dobę, w tym 2000 pojazdów ciężarowych.

Stan techniczny mostu w Chełmku od dawna był fatalny. Poza tym nie był dostosowany do obecnych obciążeń. Jest to trasa, którą jeździ coraz więcej tirów. Burmistrz Saternus twierdzi, że dłużej nie można było czekać, bo doszłoby do tragedii.

- Przymierzaliśmy się do przebudowy od 2-3 lat. Problem polegał na tym, że jego część jest po stronie Śląska - tłumaczy Roman Leśniak z Zarządu Dróg Wojewódzkich.

Będzie to całkowicie nowa konstrukcja. Szacuje się, że inwestycja pochłonie 12,5 mln zł. Kolejne 2,5 mln zł kosztować ma wybudowanie zastępczej przeprawy.

Planowany termin zakończenia inwestycji to połowa czerwca 2013 roku.

Euro 2012 coraz bliżej! Zobacz, co będzie się działo w Krakowie

Nowa lista leków refundowanych**[SPRAWDŹ!] **

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska