Budowa ronda trwa od wiosny. Nowe rozwiązanie usprawni ruch u zbiegu trzech ulic. - To pierwsze prawdziwe rondo turbinowe w Tarnowie - podkreśla Grażyna Wójcik, z komórki magistratu nadzorującej inwestycje. Co nie mniej ważne, jedną z odnóg ronda jest wybudowana od podstaw wygodna ulica. Długość tego odcinka to ponad 400 metrów. - To ulica, która umożliwi wygodny dojazd do Strefy Aktywności Gospodarczej na terenach kiedyś należących do Zakładów Mechanicznych - tłumaczył kilka tygodni temu Ryszard Ścigała, podczas objazdu najważniejszych miejskich inwestycji.
Skorzystają na tym jednak nie tylko przedsiębiorcy lokujący swoje firmy w tej okolicy. Szeroka i wygodna ulica połączona zostanie z siecią starych dróg prowadzących przez teren Mechanicznych. - Do zakończenia prac na tym odcinku brakuje praktycznie już tylko ułożenia warstwy ścieralnej nawierzchni - mówi Krzysztof Madej, dyrektor Centrum Rozwoju Miasta.
Efekt? Już późną jesienią jadąc z Mościc ulicą Kwiatkowskiego i skręcając na rondzie w prawo będzie można w kilka minut przedostać się w kierunku ul. Kochanowskiego, a stamtąd aż do ul. Krakowskiej. Kierowcy ominą przy tym zatłoczone w szczycie ulice prowadzące w kierunku centrum. - Końcową część tego skrótu trzeba będzie jednak przejechać wąską pofabryczną ulicą - tłumaczyli nam wczoraj drogowcy uwijający się wciąż na placu budowy.
Budowa ronda i nowej ulicy kosztowała 19 milionów złotych. W dużej części inwestycja dofinansowana została funduszami unijnymi w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Prace na rondzie zostaną zakończone jeszcze w październiku. Zgodnie z planem decyzja o pozwoleniu na użytkowanie powinna zapaść przed końcem listopada.
Największa obecnie drogowa inwestycja w mieście to pierwszy etap dużego projektu związanego z rozbudową SAG. Za kilka lat nowa ulica przedłużona zostanie aż w okolicę wiaduktu kolejowego nad ulicą Warsztatową. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe jeszcze w tym roku powinna przystąpić do przebudowy wiaduktu i zakończyć prace w 2014 roku.
Po deszczach woda już nie podtopi
Skrzyżowanie ul. Mościckiego i Czystej słynęło z przypadków podtapiania po intensywnych ulewach. Nowe rondo w tym miejscu od tego problemu zostanie uwolnione. Zanim można było położyć nową nawierzchnię na rondzie, przebudowano wszystkie podziemne instalacje. Powstała w tym miejscu nowa kanalizacja opadowa i przepompownia. Jeśli sieć nie będzie w stanie przyjąć nadmiaru deszczówki, woda wypompowana zostanie do pobliskiej rzeki - Białej.
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!