- Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników. Znowu potwierdziliśmy, że potrafimy dobrze uczyć oraz, że mamy bardzo dobrych uczniów - mówi Jolanta Światłowska, dyr. Szkoły Muzycznej I stopnia w Tarnowie.
Tajemnicy tej wysokiej zdawalności dyrektor Jolanta Światłowska upatruje, paradoksalnie, w ogromie obowiązków, która spoczywają na uczniach tej szkoły.
- Mają znacznie więcej pracy niż w innych podstawówkach. Poza nauczaniem ogólnym dochodzi przecież także artystyczne. Ale ten nadmiar obowiązków uczy ich, przede wszystkim, systematyczności. Wiedzą, że muszą być odpowiedzialni i pracowici, bo inaczej będą mieli zaległości nie do nadrobienia. Ta systematyczność, jak widać, procentuje - dodaje Jolanta Światłowska. Dla części szóstoklasistów test był rzeczywiście łatwizną.
- Byliśmy przygotowani na trudniejsze zadania. Przez kilka miesięcy rozwiązywaliśmy testy próbne i mam wrażenie, że były znacznie trudniejsze. Na tym prawdziwym, matematyka była bardzo prosta. Choć najważniejszym elementem było uważne czytanie polecenia, żeby nie pominąć żadnego słowa - mówi Karolina Błaszczyk, która na egzaminie zdobyła 35 pkt.
Gimnazjaliści dodają, że na egzaminie testowano przede wszystkim ich inteligencję, a mniej wiedzę.
- Trzeba było znać praktycznie tylko wzór na pole trójkąta. Resztę odpowiedzi można było odnaleźć w tekście. Nie było takich pytań, które mogłyby sprawdzić naszą prawdziwą wiedzę, którą zdobywamy na co dzień w szkole.
Na dziewiątym miejscu, wśród 15 podstawówek w Tarnowie, uplasowała się szkoła nr 23. - Nie jesteśmy zadowoleni do końca z wyników, ale złożyło się na to kilka elementów. Mamy dużo dzieci, które pochodzą z rodzin dysfunkcyjnych oraz nadzorowanych przez kuratorów. Trudno wyegzekwować od nich systematyczną pracę. Mieliśmy uczniów z bardzo dobrymi wynikami, ale było też dużo ze słabymi. Mamy nadzieję, że za rok wypadniemy korzystniej - mówi Alicja Pawlik, dyr. szkoły.
Najlepiej w naszym regionie, biorąc pod uwagę powiaty, wypadł - dębicki (27,45). Tam średnia była tylko niewiele niższa, niż w powiecie krakowskim (27,75), który był najlepszy w Małopolsce.
Najgorzej wypadł powiat dąbrowski. Absolwenci tamtejszych podstawówek napisali na 24,63 pkt, niżej o ponad punkt od średniej krajowej.
Na statystykę tego powiatu wpłynął zwłaszcza słaby wynik szkoły w Radgoszczy: 22,16. W powiecie tarnowskim jeszcze słabiej napisali uczniowie Szkoły Podstawowej w Gromniku: 21,94.
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail.
Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i
Google+