https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Torowisko dzień po remoncie, a już... szyny się wybrzuszyły

Remont torowiska przy ul. Kościuszki zakończył się w niedzielę, ale już następnego dnia trzeba było naprawiać tam tory. Awaria trwała prawie dwie godziny.

Wczoraj po godz. 13 tramwaje znów nie mogły dojechać do Salwatora, były kierowane do pętli w Cichym Kąciku. Mieszkańcy liczyli, że po tygodniowym remoncie szyny nie będą się już wybrzuszać podczas upałów. Tymczasem stało się tak zaraz po zakończeniu prac...

- Myślałam, że wreszcie na czas dojadę do pracy, a tu znów jakieś problemy! W zimie urzędnicy zwalają winę za awarie na mróz, a w lecie na upał. Może należy wreszcie wyremontować te tory tak, aby działały niezależnie od pogody? - mówi wzburzona pani Krystyna, którą spotkaliśmy na przystanku Jubilat.

Problemy z torowiskiem w kierunku Salwatora trwają już od kilku lat. Tylko od początku tego roku na ulicach Zwierzynieckiej i Kościuszki szyny wybrzuszyły się 12 razy.

Remont na ul. Kościuszki (w rejonie ulic Włóczków i Flisackiej) kosztował 700 tys. zł. Jak mówią urzędnicy, szyny były tam zużyte i mogły grozić poważną awarią, a wręcz wstrzymaniem komunikacji. Roboty rozpoczęły się 2 lipca. Wymienionych zostało około 340 metrów szyn oraz kilkanaście płyt monolitycznych, w które są wkomponowane.

Wszystko miało być gotowe przed Światowymi Dniami Młodzieży, aby awarie nie utrudniały pielgrzymom poruszania się po mieście.

Prace zakończyły się w niedzielę, jednak już w poniedziałek doszło tam znów do awarii, która trwała prawie dwie godziny.

- Wybrzuszenie nastąpiło na remontowanym kilka dni temu odcinku, ale w innym miejscu - mówi Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Jak podkreśla, tory, gdzie doszło do awarii (w rejonie przystanku Jubilat), do tej pory były we względnie dobrym stanie.

- Gdy zmodernizowaliśmy część torowiska, zmieniły się naprężenia na innych fragmentach. Dlatego doszło do tego wybrzuszenia - dodaje Pyclik.

Kompleksowy remont torów potrzebny jest na całej ul. Kościuszki i Zwierzynieckiej. Obecnie powstaje koncepcja przebudowy, która ma nastąpić dopiero w przyszłym roku.

Mieszkańcy cierpieli z powodu podobnych utrudnień na ulicach Królewskiej, Basztowej czy Westerplatte. Wszędzie tam zostały wykonane remonty, mające rozwiązać problem wybrzuszających się szyn. Czy zostały dobrze wykonane, dowiemy się podczas największych upałów, które mogą przypaść właśnie podczas Światowych Dni Młodzieży.

Awarie torowisk biorą się z tego, że wiele torów wykonano przestarzałą już technologią, tzw. węgierską, gdzie szyny trzyma guma, która szybko się zużywa i nie jest odporna na wysokie temperatury. Podczas przebudowy zastępuje się ją betonowymi podkładami, w których tory utrzymuje dodatkowo specjalna, trwalsza substancja. Problem w tym, że za poważne naprawy z użyciem nowej technologii, miasto wzięło się stosunkowo niedawno.

Współpr. buń

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gie
Dopuszczasz taką możliwość że Kraków będzie się rozwijał i kiedyś będzie miał ponad milion mieszkańców? Wtedy też wystarczą tramwaje? Ile kosztuje metro? A ile kosztują awarie tramwajów? I nie chodzi mi o same naprawy ale czas stracony przez ludzi. Dlaczego władze wielkich miast nie zastanawiają się ile kosztuje metro tylko budują kolejne nitki metra? Bo to najlepsza forma komunikacji w zaludnionych miastach. W Krakowie wcześniej czy później metro będzie musiało powstać. Więc chyba lepiej żeby powstało wcześniej niż później.
t
tola
A ile kosztuje metro? Za tę kasę to ja już wolę tramwaje i remonty szyn.
r
reks
Pyclik zacznij jeździć MPK , a nie opowiadać bajki ...
o
olo
A ekologiczny autobus pojechał by dalej
O
Obywatel
Zamiast tramwajów wprowadzić trolejbusy. Nie będzie problemu i kosztów z remontami torowisk, wstrząsów w zabytkowych częściach miasta.
G
Gie
Czy urzędnicy nadal twierdzą że tramwaje są najlepszym sposobem na komunikację dla Krakowa? Wybrzuszenie, awaria tramwaju, samochód na torach i komunikacja w połowie miasta stoi.
G
Gość
ZIKIT bohatersko zwalcza trudności, nieznane w żadnym innym cywilizowanym mieście na zachodzie :)
m
motorniczy
Pani Krystyna to przy którym biurku siedzi w redakcji GK?
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska