Trzeci węzeł może zbliżyć autostradę do Tarnowa

Paweł Chwał
Paweł Chwał
Obecny przejazd pod autostradą na ul. Niedomickiej Paweł Chwał
Nowy węzeł autostrady przy ulicy Niedomickiej ułatwiłby życie kierowcom, a także inwestorom. W planach jest nawet budowa nowej drogi, która omijałaby Klikową. Potrzebne jest wsparcie rządu.

Idea budowy trzeciego zjazdu z autostrady w Tarnowie szybko zyskuje zwolenników. Dwa istniejące są od siebie oddalone o kilkanaście kilometrów.

Pomysł tarnowskiego radnego Jacka Łabno podchwyciły władze powiatu tarnowskiego, zlecając przygotowanie studium wykonalności.

Nowy węzeł powstać miałby w miejscu, gdzie autostrada biegnie obecnie nad ul. Niedomicką. Dzięki niemu na A4 mogłyby szybko i łatwo wjechać samochody poruszające się drogą wojewódzką nr 973, zarówno od strony Tarnowa, jak i Żabna.

Łabno idzie o krok dalej, dokładając do koncepcji węzła nową drogę, która Polami Klikowskimi, omijając szerokim łukiem Klikową i biegnąc dalej wzdłuż Białej, łączyłaby się z planowanym rondem na skrzyżowaniu ulic: Wyszyńskiego i Czystej.

- Taki przebieg drogi nie jest przypadkowy. Poprowadzona byłaby terenami ustronnymi, z dala od zabudowań, przez co uniknęlibyśmy ewentualnych protestów, które tak głośno wybrzmiały przy okazji obwodnicy wschodniej Tarnowa - wyjaśnia Jacek Łabno.

Radny jest jednocześnie wiceprezesem Jednostki Ratownictwa Chemicznego, która na trasie planowanego zjazdu posiada dwie 100-hektarowe działki - składowiska popiołów (tzw. Czajki) oraz odpadów komunalnych i poprzemysłowych.

- To teren w tym momencie martwy, kompletnie niewykorzystany, a przecież można byłoby go z powodzeniem zagospodarować wzorem Skawińskiego Parku Technologicznego, pod strefę gospodarczą. W okolicy planowanego zjazdu w sumie jest aż 600 hektarów uzbrojonych gruntów. Tak dużych, atrakcyjnie położonych terenów pod nowe inwestycje nie mamy w Tarnowie. Nowa droga skutkowałaby powstaniem nowych zakładów i miejsc pracy - przekonuje.

Wtóruje mu Roman Łucarz, starosta tarnowski, któremu pomysł węzła autostradowego na Niedomickiej się spodobał.

- W stronę Niedomic i Żabna codziennie kursują setki samochodów ciężarowych. Muszą przedzierać się przez Tarnów, aby dostać się do autostrady. Gdyby zjazd był w tym miejscu, mogliby szybciej zjechać z autostrady i dotrzeć do celu - mówi.

Starostwo w ciągu najbliższych dwóch miesięcy zamierza przygotować studium wykonalności, które ma wykazać m.in., czy budowa węzła w tym miejscu ma sens.

- Ruch drogą z Tarnowa na Żabno już jest duży, a gdyby powstał tu dodatkowo zjazd z autostrady, jeszcze by się nasilił. Odczuliby to przede wszystkim mieszkańcy Łęgu Tarnowskiego, Ilkowic i Niedomic, ale pod względem gospodarczym gmina na pewno by zyskała - mówi Stanisław Kusior, burmistrz Żabna. I zapowiada konsultacje społeczne w tej sprawie.

W GDDKiA nie istnieją na razie żadne plany budowy dodatkowego zjazdu z A4 czy też węzła w Tarnowie.

- Jeżeli samorządy będą mieć na ten cel fundusze i skierują wniosek do GDDKiA, będzie on wnikliwie rozpatrzony - mówi Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału dyrekcji.

Samorządowcy nie mają złudzeń, że bez wsparcia rządowego szanse na budowę nowego węzła są znikome. Liczą na lobbing miejscowych parlamentarzystów PiS oraz przychylność ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, z którym już o tym rozmawiali.

Nowe nazwy na węzłach

Do Tarnowa prowadzą w tym momencie dwa zjazdy z autostrady A4 - jeden w Wierzcho- sławicach, drugi w Krzyżu, oddalone od siebie o kilkanaście kilometrów. Do 15 kwietnia pojawią się przy nich tablice z nowymi oznaczeniami. Pierwszy nazywać się będzie teraz Tarnów Mościce, a drugi Tarnów Centrum. Kolejną zmianą, która ułatwi kierowcom kierowanie się na Tarnów, będzie dopisanie nazwy miasta na tablicach stojących wzdłuż jezdni A4 - od węzła Kraków Wieliczka. Koszt tych zmian wyniesie ok. 500 tys. zł. Wnioskowała o to Izba Przemysłowo-Handlowa.

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 8

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

h
he

o wschodnią obwodnicę to burza się tylko Ci co maja mieć ekrany prze domami. Tylko media robią szał bo muszą coś pisać i napędzać sensacje zresztą jak wszędzie. Jak by tak przesuwali wszędzie to nigdzie drogi by nie zbudowali. Wiecie jaki to koszt zmian projektów i wszystko z tym związane chyba sprawy sobie dużo osób nie zdaje. pozdro

J
Jurek

Kuknij do Rzeszowa zobaczysz co ile km jest zjazd

x
xxxxx

Komuniści planowali budowę obwodnicy na północy miasta.Czy zdemolowanie terenów pod G Marcina coś dało poza izolacja miasta? A ile problemów np z lokalizacją dworca autobusowego by ubyło.I teraz wspaniały renesans myśli komunistycznej dlatego, że była mądra , rozsądna i w interesie miasta a nie lokalnych grup wpływu

x
xxxxx

"Taki przebieg drogi nie jest przypadkowy. Poprowadzona byłaby terenami ustronnymi, z dala od zabudowań, przez co uniknęlibyśmy ewentualnych protestów, które tak głośno wybrzmiały przy okazji obwodnicy wschodniej Tarnowa " Panie Łabno Pan cytuje cudze komentarze z czasów walki o nieumieszczanie zjazdu zachodniego w obszarze studni oraz natura 2000. Strefę przemysłowa na północy miasta wymyślili komuniści więc nie wiem czy Pan może ją wspierać. I na koniec prośba aby obecni ww artykule pokazali dowody swojej aktywności w tym zakresie w momencie uzgadniania przez miasto dokumentacji autostrady. OCZYWIŚCIE POMYSŁ BARDZO POZYTYWNY I W INTERESIE TARNOWA I OKOLIC

x
xxxxx

Panowie ten pomysł jest MÒJ!!!!!!!!

C
Czytelnik

DO boju co 5 km zjazd z autostrady brawo pani Łabno co jeszcze wymyślicie.

w
widz

Chłopcy z Tarnowa!, przyznaję że już nie nadążam za wami. A co z mostem na Dunajcu i dokończeniem zachodniego zjazdu? A co z budową wschodniej obwodnicy miasta? Jak się łapie kilka srok za ogon, to ostatecznie można zostać z ręką w nocniku!!! Na to wszystko coście wymyślili nie ma kasy nawet nasza Centrala.

E
Ed.

To jest najlepszy pomysł od lat .Obszerne tereny na pewno zachęca poważnego inwestora który poczebuje setki hektarów na budowę ogromnej fabryki .Takze po wybudowaniu mostu w Borusowej i drogi 973 do Buska która otworzy droge na świat z Tarnowa w kierunku północnym . Brawo panie Łabno.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3