https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ulica Starowiślna jednokierunkowa? Radni wnioskują o ponowne konsultacje dla mieszkańców Krakowa

Piotr Tymczak
Ulica Starowiślna w Krakowie
Ulica Starowiślna w Krakowie Wojciech Matusik
Radni z Dzielnicy I Stare Miasto podjęli uchwałę z wnioskiem do prezydenta Krakowa w sprawie przeprowadzenia ponownych konsultacji społecznych dotyczących organizacji ruchu w rejonie ul. Starowiślnej.

"Rada Dzielnicy I Stare Miasto wnosi o przeprowadzenie ponownych konsultacji społecznych w sprawie organizacji ruchu w rejonie ul. Starowiślnej, co umożliwi lepsze dostosowanie planowanych rozwiązań do realnych potrzeb mieszkańców Krakowa" - podkreślili w uchwale radni z "jedynki".

Zaznaczyli, że ma ona na celu zapewnienie realnego udziału mieszkańców w procesie decyzyjnym dotyczącym organizacji ruchu na ul. Starowiślnej po planowanym remoncie.

Przekonują, że mieszkańcy jeszcze raz powinni się wypowiedzieć

"Poprzednie konsultacje społeczne w tej sprawie zostały przeprowadzone w okresie pandemii Covid-19, co miało istotny wpływ na ich dostępność oraz jakość. W tym czasie obowiązywały liczne ograniczenia dotyczące spotkań i zgromadzeń, a także ograniczony dostęp do urzędów oraz kanałów informacyjnych. Wiele osób, szczególnie seniorzy, osoby niepełnosprawne oraz osoby wykluczone cyfrowo, nie miało możliwości skutecznego uczestniczenia w procesie konsultacyjnym. Ponadto, pandemia znacząco wpłynęła na mobilność mieszkańców oraz funkcjonowanie lokalnych przedsiębiorców, co mogło zniekształcić ocenę faktycznych potrzeb komunikacyjnych w rejonie ul. Starowiślnej" - zaznaczyli radni z Dzielnicy I.

Ich zdaniem obecnie sytuacja społeczno-gospodarcza uległa zmianie, a nowa organizacja ruchu będzie miała długofalowe konsekwencje dla mieszkańców, przedsiębiorców oraz użytkowników transportu publicznego.

Jeden kierunek na całej długości ulicy Starowiślnej?

"Należy również podkreślić, że obecnie planowane jest wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na całej długości ul. Starowiślnej, co stanowi daleko idącą zmianę dla mieszkańców i innych użytkowników tej przestrzeni. Tak znacząca reorganizacja układu drogowego wymaga szerokiej dyskusji i uwzględnienia różnych perspektyw, w tym opinii osób zamieszkujących i prowadzących działalność w tym rejonie. Z tego względu ponowne przeprowadzenie konsultacji społecznych w normalnych warunkach pozwoli na pełniejsze uwzględnienie potrzeb i oczekiwań mieszkańców oraz interesariuszy. Będzie to działanie zgodne z zasadami partycypacji społecznej i transparentności procesów decyzyjnych" - dodali radni z "jedynki".

- Wprowadzenie jednego kierunku na ulicy Starowiślnej spowoduje ogromne utrudnienia w ruchu samochodowym. Takie rozwiązanie byłoby ewentualnie akceptowalne, gdyby w ruch w przeciwnym kierunku został wprowadzony na ulicach Halickiej i Wrzesińskiej, które wcześniej trzeba byłoby połączyć - komentuje jedna z mieszkanek Krakowa.

Co na to wszystko krakowski urząd? - Wniosek Dzielnicy I jest jeszcze analizowany. Jak powstanie pismo ze stanowiskiem to odpowiemy - wyjaśniają w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa.

Przebudowa od ulicy Dietla do mostu Powstańców Śląskich

Przypomnijmy, że ul. Starowiślna ma zostać przebudowana na odcinku od skrzyżowania z ul. Dietla (bez skrzyżowania) do mostu Powstańców Śląskich. Prace obejmą modernizację torowiska, jezdni, chodników oraz systemów odwodnienia i oświetlenia. Zostaną przebudowane skrzyżowania z ulicami: Berka Joselewicza, Miodową, Dajwór, Rzeszowską, Przemyską, św. Wawrzyńca i Podgórską.

Z kolei na skrzyżowaniu ul. Podgórskiej z ulicami św. Wawrzyńca i Halicką ma powstać rondo. Remontem objęty zostanie także most Powstańców Śląskich.

Przebudowę ul. Starowiślnej na odcinku od skrzyżowania z ul. Dietla do mostu Powstańców Śląskich planuje się w wakacje 2026 roku, a zakończenie pod koniec 2027 r. Szacuje się, że inwestycja będzie kosztować ok. 130 mln zł.

Jednym z najważniejszych aspektów projektu ma być zmiana stałej organizacji ruchu. Po modernizacji ruch samochodowy byłby jednokierunkowy – od ul. Dietla do ul. Podgórskiej, a pojazdy miałby się poruszać wydzielonym pasem bez możliwości jazdy po torowisku. Dodatkowo rowerzyści mają zyskać osobny pas ruchu, co poprawi ich bezpieczeństwo i komfort.

Połączenia ul. Starowiślnej z ul. Miodową i św. Wawrzyńca mają zostać zaślepione, co ma zmniejszyć natężenie ruchu w tych miejscach. Na skrzyżowaniu ulic św. Wawrzyńca, Podgórskiej i Halickiej powstanie rondo, do którego nie będzie można wjechać od strony ul. Halickiej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Debata prezydencka "SE". Kandydaci w bezpośrednich starciach

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska