https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Umowa na północną obwodnicę Krakowa podpisana. 12,5 km drogi wybudują Turcy

Marcin Banasik
W 2023 r. kierowcy będą mogli objechać cały Kraków obwodnicą. Tak zakłada podpisana wczoraj na węźle Modlnica umowa na rozpoczęcie budowy północnego odcinka obwodnicy.

– Warto mieć marzenia, warto nie ulegać złudnym stwierdzeniom że czegoś się nie da, że nie da się wybudować potrzebnej i oczekiwanej drogi. Mam satysfakcję, że starania mieszkańców Krakowa i okolic się ziściły – takimi słowami minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk poprzedził wczorajsze podpisanie umowy na budowę S52.

Niespełna 12,5-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S52, który ma domknąć obwodnicę Krakowa wybuduje konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź.

Według umowy w 2023 r. kierowcy będą mogli objechać Kraków ze wszystkich stron. Do tego czasu ma być gotowa północna obwodnica miasta. Koszt inwestycji to prawie 1,5 mld zł.

Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że spółka Gulermak ma dobre referencje. - W Warszawie buduje drugą linię metra i most na Wiśle będący częścią obwodnicy. Nie ma zastrzeżeń co do tych inwestycji - podkreśla Iwona Mikrut.

Firma Gulermak znana jest też m.in. z budowy Golden Horn, mostu łączącego brzegi Bosforu dla linii metra w Stambule, uważanego za perłę architektury i inżynierski majstersztyk. Gulermak jest też w konsorcjum firm, które mają realizować prestiżową budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu.

Krakowianie mają jednak w pamięci turecką firmę Guris, która w 2005 r. uciekła w atmosferze skandalu z placu budowy ronda Mogilskiego i pierwszej linii szybkiego tramwaju.

Minister Andrzej Adamczyk uspokaja. – Zabezpieczenia finansowe na wypadek przerwania prac oczywiście są. Proszę pamiętać, że w przypadku włoskiej firmy Astaldi, która zeszła z placu budów linii kolejowych, w ramach gwarancji wypłaciliśmy już 60 mln ze 140 mln, które spółka była winna podwykonawcom – mówił Andrzej Adamczyk.

Północna obwodnica ma być dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 12 km 327 m na odcinku: węzeł Modlnica (z rozbudową węzła) - węzeł Kraków Mistrzejowice. Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. W ramach inwestycji powstaną również: trzy tunele - pod rzeką Prądnik (o długości 870 m), pod wzgórzem w Batowicach (653 m), pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa (98 m); 27 obiektów mostowych; 4 km murów oporowych; 20 km dróg zbiorczych dojazdowych.

Trasa ma przyczynić się do usprawnienia podróży z Krakowa w kierunku Kielc i Warszawy, Katowic i Wrocławia oraz Tarnowa i Rzeszowa. Szacuje się, że nową obwodnicą Krakowa będzie przejeżdżało średnio 30 tys. pojazdów na dobę.

Dzięki budowie północnego fragmentu Kraków zostanie otoczony ringiem. Obecnie obwodnica otacza miasto z trzech stron: zachodniej (DK94 oraz A4), południowej (A4) oraz wschodniej (S7).

Budowa zakopianki - zdjęcia z października 2018

Budowa zakopianki. Górski odcinek trasy będzie spektakularny...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 28

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

d
dan
Akurat, jak jedziesz obwodnicą to wielka różnica czy jedziesz 12 czy 14 km. Wolisz się wpakowac w Opolską.
...
cóż za merytoryczna odpowiedź, zapewne adekwatna do sukcesów życiowych
A
Abaqus
Tak, był. Absurdalny w swych założeniach bo droga byłaby tak daleko od miasta że nie sluzylaby jaki jego obwodnicą cały ruch dalej jechalby opolska
P
Pan
Czytaj ze zrozumieniem.Wiadomo ze macie problem z czytaniem ale.....
f
for
Droga dwujezdniowa, każda jezdnia ma po trzy pasy ruchu.
R
Rafał
dwujezdniowa droga ekspresowa... Już teraz wiadomo, że dwa pasy na obwodnicy nie wystarczą, wystarczy popatrzyć na zakorkowaną południową. Wjadą tiry i będzie korek jak na opolskiej.
Dlaczego w tym kraju wszystko robi się na hura bez pomyślunku?
f
for
Były trzy warianty trasy, w tym jedna, najobszerniejsza, przechodząca przez puste tereny w okolicach Michałowic. Ale lepiej tworzyć tunel pod Zielonkami.
i
inwestor
dla takich jak ty krzywda to milion za hektar, albo dwa miliony
s
sss
Wspomnień z ich fantastycznych inwestycji w KRK (Rondo Mogilskie i Cementownia) Oby wam tak samo dobrze szła budowa jak akcja propagandowa w internecie. Amen.
g
gosc
Ale na krzywdzie będzie budowana ?
Ha ha ha
S
Swell
Od 40 lat wiadomo że będzie tamtędy przebiegać a teraz najgłośniej krzyczą ci co się kula lat temu pobudowali tuż obok
Q
Q
Jakies 3 miesiace lub wiecej stalo stare opuszczone auto na koncu węzła Modlnicy na obwodnicy i nikt nie raczył go zlikwidować.... dopóki „ważne osobistości” miały przyjechać... haha i w moment udało sie posprzątać...
A
Abaqus
A Ty myślisz że kto będzie budował? Że niby Turków tu nasciagaja?? Pojęcia o tym nie masz. Oni stanowią tylko zabezpieczenie kapitału jakie nie byłaby w stanie zapewnić obecnie żadna polska firma, a budować będą ludzie stąd.
A
Ania
Guris nie uciekał tylko go mafioso wyrolował.
m
mm
Z tego co pamietam to budowali kiedyś - a właściwie to zaczęli budowe Ronda Mogilskiego w Krakowie. Poza tym, że wycięto drzewa wszystko zostało na placu budowy - zniknął tylko sprzet i ludzie.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska