– Warto mieć marzenia, warto nie ulegać złudnym stwierdzeniom że czegoś się nie da, że nie da się wybudować potrzebnej i oczekiwanej drogi. Mam satysfakcję, że starania mieszkańców Krakowa i okolic się ziściły – takimi słowami minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk poprzedził wczorajsze podpisanie umowy na budowę S52.
Niespełna 12,5-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S52, który ma domknąć obwodnicę Krakowa wybuduje konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź.
Według umowy w 2023 r. kierowcy będą mogli objechać Kraków ze wszystkich stron. Do tego czasu ma być gotowa północna obwodnica miasta. Koszt inwestycji to prawie 1,5 mld zł.
Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że spółka Gulermak ma dobre referencje. - W Warszawie buduje drugą linię metra i most na Wiśle będący częścią obwodnicy. Nie ma zastrzeżeń co do tych inwestycji - podkreśla Iwona Mikrut.
Firma Gulermak znana jest też m.in. z budowy Golden Horn, mostu łączącego brzegi Bosforu dla linii metra w Stambule, uważanego za perłę architektury i inżynierski majstersztyk. Gulermak jest też w konsorcjum firm, które mają realizować prestiżową budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu.
Krakowianie mają jednak w pamięci turecką firmę Guris, która w 2005 r. uciekła w atmosferze skandalu z placu budowy ronda Mogilskiego i pierwszej linii szybkiego tramwaju.
Minister Andrzej Adamczyk uspokaja. – Zabezpieczenia finansowe na wypadek przerwania prac oczywiście są. Proszę pamiętać, że w przypadku włoskiej firmy Astaldi, która zeszła z placu budów linii kolejowych, w ramach gwarancji wypłaciliśmy już 60 mln ze 140 mln, które spółka była winna podwykonawcom – mówił Andrzej Adamczyk.
Północna obwodnica ma być dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 12 km 327 m na odcinku: węzeł Modlnica (z rozbudową węzła) - węzeł Kraków Mistrzejowice. Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. W ramach inwestycji powstaną również: trzy tunele - pod rzeką Prądnik (o długości 870 m), pod wzgórzem w Batowicach (653 m), pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa (98 m); 27 obiektów mostowych; 4 km murów oporowych; 20 km dróg zbiorczych dojazdowych.
Trasa ma przyczynić się do usprawnienia podróży z Krakowa w kierunku Kielc i Warszawy, Katowic i Wrocławia oraz Tarnowa i Rzeszowa. Szacuje się, że nową obwodnicą Krakowa będzie przejeżdżało średnio 30 tys. pojazdów na dobę.
Dzięki budowie północnego fragmentu Kraków zostanie otoczony ringiem. Obecnie obwodnica otacza miasto z trzech stron: zachodniej (DK94 oraz A4), południowej (A4) oraz wschodniej (S7).
Budowa zakopianki. Górski odcinek trasy będzie spektakularny...
KONIECZNIE SPRAWDŹ:
