Nowy bolid RTE 3.0 to rezultat pracy ponad 120 studentów z różnych wydziałów AGH – od inżynierii mechanicznej, przez elektronikę, aż po informatykę i zarządzanie projektami. Projekt łączy wiedzę akademicką z praktyką, pokazując, że studenci mogą tworzyć nowoczesne technologie na poziomie międzynarodowym.
– Bolid RTE 3.0 to nie tylko wyjątkowe osiągnięcie technologiczne – to również wyraz pasji, zaangażowania i umiejętności naszych studentów. AGH od lat wspiera młodych konstruktorów, którzy dziś budują przyszłość motoryzacji czy automatyki. To, co zobaczyliśmy podczas premiery RTE 3.0, to efekt synergii nauki, kreatywności i ciężkiej pracy zespołowej – podkreśla prof. Jerzy Lis, Rektor Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.
Nowy bolid waży zaledwie 225 kilogramów
Podczas wydarzenia była możliwość obejrzenia bolidu z bliska, ale również poznania szczegółów dotyczących konstrukcji i przygotowań do rywalizacji na tym nowym samochodzie wyścigowym.
- Nowy bolid to nie tylko kolejna wersja studenckiego pojazdu – to przełom technologiczny, który ustanawia nowe standardy konstrukcyjne i inżynierskie w polskich zespołach Formuły Student - podkreślają w AGH.
RTE 3.0 to pierwszy w historii AGH Racing pojazd elektryczny z napędem na cztery koła, zbudowany z monocoque'u z włókna węglowego – ultralekkiej i sztywnej strukturze nośnej, wykorzystywanej w profesjonalnym motorsporcie. Ten rodzaj konstrukcji zapewnia nie tylko wyjątkową odporność na obciążenia, ale także zwiększa bezpieczeństwo kierowcy.
Nowy bolid waży zaledwie 225 kilogramów i jest napędzany przez cztery silniki elektryczne umieszczone bezpośrednio w kołach. Każdy z nich kontrolowany jest przez autorskie algorytmy wektorowania momentu obrotowego, co zapewnia nieporównywalną precyzję prowadzenia. Zespół napędowy generuje łącznie 140 kW (190 KM) mocy oraz 1000 Nm momentu obrotowego, a pojazd rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 2,5 sekundy.
- To parametry porównywalne z profesjonalnymi pojazdami wyścigowymi - podkreślają twórcy.

Edukacja
Za zasilanie odpowiada wysokonapięciowy akumulator 600V o pojemności 7,86 kWh, zaprojektowany z myślą o maksymalnej wydajności i bezpieczeństwie.
Odpowiednio zaprojektowany pakiet aerodynamiczny, generujący ponad 3200N siły docisku przy prędkości 120 km/h zapewnia doskonałe prowadzenie i stabilność przy dużych prędkościach oraz przeciążeniach bocznych sięgających 2,5 g.
Po raz pierwszy w historii zespołu bolid został również przygotowany do jazdy autonomicznej. System oparty na kamerach, laserowych skanach otoczenia i wewnętrznych czujnikach, wspierany przez algorytmy sztucznej inteligencji, wylicza optymalną trasę, a następnie steruje silnikiem w kolumnie kierowniczej oraz układem napędowym.
Rywalizują na najbardziej znanych torach wyścigowych świata
Zespół AGH Racing to jeden z nielicznych zespołów na świecie, który rozwija równolegle aż trzy technologie napędu i sterowania bolidem - spalinowe, elektryczne, autonomiczne. Skonstruowanymi przez siebie samochodami członkowie zespołu jeżdżą po najsłynniejszych torach wyścigowych świata, takich jak m.in. Circuit de Barcelona-Catalunya czy węgierski Hungaroring.
"Każdy kolejny bolid to nowa przygoda i nowy powód do dumy oraz paliwo do dalszego rozwoju i nauki" - podkreślają w AGH Racin.
Historia zespołuAGH Racing zaczęła się w 2012 roku, gdy grupę studentów połączył jeden cel – udział w międzynarodowych zawodach Formuły Student. Po roku wytężonej pracy z zaprezentowali pierwszy bolid – Grubą Bertę, którym wystartowali w zawodach na legendarnym torze Silverstone.
"Każdy kolejny rok oznaczał dla nas nowe wyzwania i chęć przebicia swoich dotychczasowych dokonań. Nigdy nie spoczęliśmy na laurach i dzięki temu wielokrotnie zapisaliśmy się na podium zawodów" - podkreślają w AGH Racing.
W sezonie 2025 AGH Racing planuje start w czterech rundach prestiżowych zawodów Formuła Student – w Holandii, Czechach, Niemczech i Polsce. Zespół zmierzy się z najlepszymi drużynami akademickimi z całego świata, rywalizując zarówno w konkurencjach dynamicznych jak i statycznych.