Jak udało nam się dowiedzieć, aktualnie Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie pracuje wraz z architektami nad opracowaniem projektu budowlanego dla Hangaru nr 4.
- Muzeum pozyskało dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach rządowego programu Infrastruktura kultury, przyznana dotacja to kwota 250 tys. zł w ramach której opracowana zostanie dokumentacja architektoniczno-budowlana nowego hangaru. Wybraliśmy pracownię architektoniczną, która jest obecnie w trakcie przygotowywania projektu budowlanego - wyjaśnia Muzeum.
Do końca roku opracowany zostanie projekt budowlany i złożony zostanie o uzgodnienie z Miejskim Konserwatorem Zabytków, co potrwa prawdopodobnie kilka miesięcy. Muzeum liczy, że do końca przyszłego roku zostanie wydane pozwolenie na budowę i zakończą się prace nad dokumentacją wykonawczą.
Kwestia kosztów jeszcze nie jest do końca znana
- Wszystko zależy od ostatecznego kształtu projektu budowlanego i uzgodnień z konserwatorem. Koszt opracowania dokumentacji obejmującej projekt techniczny oraz wykonawczy, szacujemy na co najmniej 400 tys. zł. Budowa Hangaru nr 5 kosztowała 26 mln zł, kolejny Hangar będzie o kilka metrów dłuższy, więc koszty będą większe - informuje nas Muzeum.
Będą w nim m.in. odrestaurowywać samoloty pasażerskie
- W przyszłości w Hangarze nr 4 mieścić się będą m.in. sala wystawiennicza, magazyny unikatowych statków powietrznych znajdujących się w kolekcji Muzeum oraz duża pracownia konserwatorska, której bardzo potrzebujemy do odrestaurowywania wielkogabarytowych eksponatów takich jak samoloty pasażerskie i wojskowe, a także silniki lotnicze – mówi Tomasz Kosecki, Dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
To część większego projektu
Od 2016 roku Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie prowadzi proces inwestycyjny pod nazwą „Heksagon”, którego celem jest budowa infrastruktury dla potrzeb nowych ekspozycji jak i rozbudowy zaplecza magazynowego oraz konserwatorskiego instytucji.
Jako pierwszy w ramach powyższych działań zrealizowany został projekt budowy Hangaru nr 5, w ramach inwestycji „Heksagon – budowa hangaru dla Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie”.
Jak wyjaśnia Muzeum: "nazwa Heksagon wywodzi się z charakterystycznego planu budowy lotnisk z 1923 r. (w tym lotniska Rakowice-Czyżyny, na którego terenach znajduje się Muzeum), łączący funkcje bazy wojskowej i portu cywilnego. Jego centralne miejsce zajmowało koliste pole wzlotów z rozlokowanymi na planie czworo- lub sześcioboku grupami hangarów i cywilnego dworca lotniczego".
Teraz przyszła kolej na bliźniaczy Hangar nr 4, który powstanie równolegle do Hangaru nr 5 od strony północnej.
- 19 września bieżącego roku Muzeum podpisało umowę z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach której otrzymało dofinansowanie zadania „Opracowanie dokumentacji architektoniczno-budowlanej dla Muzeum Lotnictwa Polskiego do rozwoju działalności kulturalnej Hangar 4” ze środków finansowych pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - informuje Muzeum.
Polacy oceniają rząd: mieszane opinie po roku
