Spis treści
- Spełniło się wielkie marzenie Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
- „Z wiatrem i Pod wiatr lotnictwo cywilne” - wystawa stała w nowym hangarze
- Pozyskiwanie eksponatów cały czas trwa
- Jak wyglądała historia hangaru nr 5?
- Heksagon. Budowa hangaru dla Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
- Inwestycja warta blisko 26 mln zł
Spełniło się wielkie marzenie Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
W czwartek, 24 października miała miejsce uroczysta ceremonia przekazania nowego hangaru przez Województwo Małopolskie dla Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Nowy hangar poświęcił metropolita krakowska abp Marek Jędraszewski. Uroczystość swoim występem uświetniła Filharmonia Krakowska.
„Z wiatrem i Pod wiatr lotnictwo cywilne” - wystawa stała w nowym hangarze
- Tematem planowanej wystawy jest lotnictwo cywilne ze szczególnym uwzględnieniem sportowych sukcesów polskich lotników począwszy od lat 30. XX wieku. Na ekspozycji pojawi się ok. 40 obiektów wielkoskalowych: szybowców i samolotów. Wystawa uzupełniona będzie didaskaliami w postaci instalacji scenograficznych, obiektów i ekspozytorów edukacyjnych, tablic i opisów – również w formie interaktywnej. W projekcie znajduje się także szczególna atrakcja multimedialna: symulator lotu szybowcem oraz symulator lotu lotnią - opisuje Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Układ oraz sposób eksponowania statków powietrznych będzie nawiązywał do tendencji ekspozycyjnych z lat 20. XX wieku. W wyniku tego zabiegu uwaga zwiedzających skoncentruje się na unikatowych, odrestaurowanych szybowcach.
Pozyskiwanie eksponatów cały czas trwa
- Cały czas pozyskujemy nowe eksponaty w ramach darów lub depozytów od lotników i ich rodzin, kolekcjonerów, pasjonatów lotnictwa. Dlatego zachęcamy do przekazania Muzeum pamiątek związanych z działalnością lotnictwa sportowego, pasażerskiego, rolniczego, ratunkowego czy rekreacyjnego, a w szczególności: trofea sportowe, fotografie, dokumenty, odznaki, odznaczenia, mundury i kombinezony, jak również zapisy wspomnień – zachęca Tomasz Kosecki, Dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Otwarcie nowej wystawy stałej planowane jest na jesieni 2025 r.
Jak wyglądała historia hangaru nr 5?
Pierwotny hangar nr 5 znajdował się w obrębie Zachodniej Grupy Hangarowej i został zaprojektowany przez Górnośląskie Towarzystwo Przemysłowe jako jednonawowa konstrukcja stalowej o wymiarach 55 m x 56 m. Jego projektantem był inż. Bronisław Kowalski, a kierownikiem budowy i autorem projektów wykonawczych prof. inż. Izydor Stella-Sawicki. Zautomatyzowane, stalowe wrota hangaru zaprojektował inż. Ignacy Brach. Oddany do użytku w 1929 r. był zaliczany do grona największych i najnowocześniejszych budowli tego typu na świecie. Stał się jednym z symboli krakowskiego lotniska 2. Pułku Lotniczego.
Po okresie okupacji przez Niemców, w styczniu 1945 r. wycofujący się najeźdźcy dokonali zniszczenia infrastruktury lotniska, wysadzając hangary w powietrze. Po wojnie odbudowano dwa, w tym Hangar Główny Muzeum. W zachodniej grupie hangarowej zachowały się jedynie relikty budynków m.in. ściana zachodnia hangaru nr 5 – stanowiąca obecnie spójny element nowego hangaru.
Heksagon. Budowa hangaru dla Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
20 kwietnia 2023 r. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie podpisało umowę na realizację inwestycji „Heksagon – budowa hangaru dla Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie”. Generalnym wykonawcą inwestycji wyłonionym w drodze przetargu zostało Przedsiębiorstwem Budowlano-Produkcyjnym Łęgprzem Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie.
Etap przygotowawczy budowy rozpoczął się od prac archeologicznych polegających na ręcznym odczyszczeniu i udokumentowaniu fotograficznym pozostałości historycznego hangaru nr 5. W ramach tych działań wzdłuż południowej ściany hangaru odkryto pozostałości poniemieckiej przybudówki, która nie była wcześniej zinwentaryzowana.
Właściwe roboty budowlane rozpoczęły się w wakacje 2023 roku. 5 października 2023 r. nastąpiło uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego. Po 16 miesiącach budowy 30 sierpnia 2024 r. doszło do odbioru budowlanego nowego hangaru.
Nowy hangar w liczbach:
- 3260 m2 – powierzchnia wystawiennicza nowego hangaru
- 1300 kubików – tyle betonu zostało wylane w ramach całej inwestycji
- 498 dni – tyle trwała budowa nowego hangaru, w której udział wzięło łącznie 150 pracowników
- 232 tony – tyle waży stalowa konstrukcja nośna hangaru, a dodatkowe 53 tony zbrojenia zostały wbudowane w konstrukcjach żelbetowych
- 56,4 m - rozpiętość łukowej kratownicy nad budynkiem wzorowanej na rozwiązaniu z historycznego hangaru nr 5
- 52,25 m – długość bramy hangaru wzorowanej na rozwiązaniu historycznym i otwieranej za pomocą systemu linowego, który był stosowany w zburzonym hangarze nr 5. System został dostosowany do współczesnych realiów i możliwości technicznych - prowadzenie lin oraz silniki zostały ukryte.
Inwestycja warta blisko 26 mln zł
Inwestycja uzyskała dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych edycja II w wysokości 22 140 000 zł brutto. Wkład własny i koszty obsługi procesu inwestycyjnego pokryło Województwo Małopolskie. Łączny koszt budowy hangaru wyniósł 26 mln złotych.
Generalny wykonawca: Przedsiębiorstwo Budowlano-Produkcyjne Łęgprzem z siedzibą w Krakowie
Projektanci: Warsztat Form, Proarchivision
F-35: Najnowsze myśliwce dla polskiego wojska
