Ważny krok w kierunku budowy Drogi Współpracy Regionalnej. Połączy Oświęcim z autostradą A4 i Jaworznem
Droga Współpracy Regionalnej to kluczowa dla rozwoju regionu inwestycja. Jaworznicki odcinek trasy powstał już ponad 10 lat temu. Kolejnym jej fragment stanowi północna obwodnica Oświęcimia oddana do użytku w 2018 roku. W ramach drugiego etapu inwestycji, który spiąłby te dwa odcinki, miałaby powstać droga łącząca Oświęcim z autostradą A4. Samorządy od początku optowały za koncepcją przebiegu trasy od ronda w Bobrku do węzła autostrady A4 Jeleń w Jaworznie. Nowa droga miałaby mieć długość ok. 9,5 km. Przygotowanych zostało kilka wariantów przebiegu drugiego etapu DWR.
Pojawił się konflikt. Większość samorządów optowała za proponowanym od lat przebiegiem trasy od ronda w Bobrku do węzła w Jeleniu w Jaworzanie. Natomiast Chrzanów proponował przebieg drogi przez Żarki. Koliduje on jednak z planami eksploatacyjnymi kopalni Janina. Chcieliby budowy drogi do ronda Pileckiego w Chrzanowie i węzła Byczyna. Wówczas jednak DRW nie byłaby obwodnicą dla Chełmka i Libiąża - mówi Jacek Latko, burmistrz Libiąża.
Powiat oświęcimski i pięć gmin: Chełmek, Libiąż, miasto i gmina Oświęcim oraz Jaworzno były przeciwne wariantowi, zgodnie z którymi droga miałaby przebiegać przez tereny zabudowane i przeznaczone pod zabudowę w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a na granicy z Żarkami prowadzić blisko istniejących domów.
W tej sprawie mówimy jednym głosem. Wyraziliśmy zdecydowany sprzeciw wobec takich rozwiązań. Jesteśmy gotowi zaakceptować jedynie wariant od ronda w Bobrku do węzła autostradowego w Jeleniu w Jaworzanie. Jesteśmy też skłonni sfinansować dokumentację wyłącznie dla takiego przebiegu - podkreśla burmistrz Libiąża.

Spotkanie w tej sprawie odbyło się w środę (6 grudnia) w siedzibie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Zgodnie z oczekiwaniami większości samorządowców do dalszych prac wybrany zostać wariant od ronda w Bobrku do węzła w Jeleniu. To dla niego będzie przygotowywana dokumentacja. Po jej sporządzeniu poznamy szacunkowe koszty realizacji inwestycji.
To ogromne logistyczne przedsięwzięcie, które wymaga nakładów kilkudziesięciu milionów złotych. Dlatego wszystko trwa tak długo. O ile samorządy są gotowe sfinansować dokumentacje, o tyle na wykonanie samych prac województwo musi znaleźć pieniądze zewnętrzne. Duże nadzieje wiążemy z funduszami unijnymi - wyjaśnia Jacek Latko.
Droga Współpracy Regionalnej to kluczowa dla rozwoju regionu inwestycja. Nie tylko będzie stanowić naturalną obwodnicą Libiąża i Chełmka, ale także pozwoli Libiążowi zrealizować z Chełmkiem nową strefę aktywności gospodarczej Gromiec-Bobrek i w końcu zagospodarować pokopalniane tereny tzw. Upadową.
Wiążemy spore nadzieje z ich zagospodarowaniem. Zresztą pojawiły się zapowiedzi rządu, że gminy będą mogły przejmować od Spółki Restrukturyzacji Kopalń tereny pogórnicze. Ponadto na terenie Jaworzna powstaje ponad 300-hektarowa strefa przemysłowa otwierająca nowy rynek pracy. Być może zatrudnienie znajdą w niej także mieszkańcy gminy Libiąż. Kopalnia Janina kiedyś zakończy swoją działalność - puentuje burmistrz Libiąża.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Chrzanowski orzeł z Placu Tysiąclecia ma już 53 lata. Archiwalne zdjęcia
- Domy w cenie mieszkania w Chrzanowie i okolicy, ale nie tylko
- Miały być tanie, a będą bardzo drogie. Ludzie stracą szansę na własne mieszkanie?
- Rusza budowa wiaduktu i ronda na DK 79 w Młoszowej. Kierowcy za rok pojadą nową drogą
- 25. Libiąska Biesiada Patriotyczna. Zobacz zdjęcia i wideo
- Trzebinia. Ślubowanie kadetów klas mundurowych z udziałem ppłk Zbigniewa Rylskiego
