Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

We wrześniu dojedziemy tramwajem do Górki Narodowej, ale nie do pętli

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wideo
od 16 lat
Na ukończeniu jest budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Początkowo, po uruchomieniu nowej linii, od września pasażerowie nie będą mogli jednak dojeżdżać do pętli końcowej. Ostatni przystanek ma być przy ul. Banacha.

- Chcemy, żeby próbny przejazd tramwaju odbył się 28 sierpnia. 4 września nad ranem planujemy uruchomienie linii tramwajowej do Górki Narodowej, ale bez obsługi pasażerów na samej Górce Narodowej. Ostatnim przystankiem, który będzie obsługiwany dla pasażerów ma być ten przy ulicy Banacha - przyznaje Piotr Jurczyk, prezes firmy Intercor Zawiercie, która wykonuje inwestycję.

Realizacja części torowej jest już na ukończeniu. To pozwoli na uruchomienie regularnej komunikacji tramwajowej na północ wraz z nowym rokiem szkolnym. Budowa pozostałych elementów – dwupoziomowego parkingu park&ride na ok. 470 pojazdów z terminalem autobusowym i pętlą tramwajową - ma zakończyć się w tym roku. Do tego czasu pasażerowie będą musieli wysiadać z tramwaju na wcześniejszym przystanku przy ul. Banacha.

Początek nowej trasy tramwajowej o długości ok. 5 km znajduje przy istniejącej pętli Krowodrza Górka, u zbiegu ulic Bratysławskiej, dr. Twardego i Wybickiego. Następnie linię poprowadzono w kierunku północnym do ul. Pachońskiego, gdzie tramwaj skręci w prawo, w kierunku wschodnim i pojedzie wzdłuż ulic Pachońskiego i Siewnej. W rejonie ul. Bociana projektowana trasa tramwajowa skręca na północ w kierunku ulic Kuźnicy Kołłątajowskiej i Banacha, aż do pętli autobusowo-tramwajowej z nowoczesnym dworcem.

W ramach trasy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej wykonano też dwukomorowy tunel drogowy o długości ok. 100 m w ciągu ul. Opolskiej. Takie rozwiązanie ma zapewnić bezkolizyjny i sprawy przejazd komunikacji tramwajowej z północnych osiedli do centrum miasta.

Ponadto w ramach zadania nasadzonych będzie prawie 3,5 tys. roślin – zdecydowana większość w granicach inwestycji. Z kolei w rejonie ul. Węgrzeckiej, a więc nieopodal pętli na Górce Narodowej, zostanie utworzony kolejny „Park Krakowian”.

Budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku Moczydło - Miechów.

Nowy odcinek trasy S7 z Krakowa do Warszawy zostanie otwarty...

Wszędzie tam, gdzie to możliwe ze względów technologicznych, zastosowano tzw. zielone torowisko. Oznacza to, że około 60 proc. linii będzie zielona. Do tego dojdą wiaty przystankowe z dachami z rozchodników. Część już została zamontowana. Docelowo wszystkie wiaty mają być zielone.

Według danych Wydziału Spraw Administracyjnych Urzędu Miasta Krakowa w obrębie oddziaływania inwestycji zameldowanych jest ponad 18 tys. osób. Do tej grupy należy doliczyć osoby mieszkające w tym rejonie bez meldunku, przyjezdnych z gmin położonych na północ od Krakowa, a także przyszłych mieszkańców północy Krakowa. Jak się szacuje, nowa infrastruktura będzie więc dostępna dla ok. 30 tysięcy osób, które dzięki linii tramwajowej będą mogli dojechać z Górki Narodowej do centrum Krakowa w około 20 minut

Od września duże zmiany dla kierowców

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska