https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wiadukt w Batowicach. Przeprawa przez tory w fatalnym stanie, a przebudowa zbyt droga

Barbara Ciryt
Wciąż nie udaje się przebudowa wiaduktu w Batowicach w gminie Zielonki. Okazuje się, że strategiczna przeprawa przez tory na granicy powiatu krakowskiego i miasta Krakowa jest bardzo droga.

Nie udał się drugi przetarg na przebudowę wiaduktu w Batowicach, czyli powstanie nowego węzła komunikacyjnego.
W 2017 r. podpisano porozumienie powiatu krakowskiego, miasta Kraków i gminy Zielonki w sprawie wspólnej budowy wiaduktu - bardzo ważnego dla komunikacji w metropolii krakowskiej, z którego korzystają mieszkańcy Krakowa i gmin: Zielonki, Michałowice, Kocmyrzów-Luborzyca oraz Iwanowic, Słomnik, Miechowa, Proszowic.

Dofinansowanie unijne w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) miało wynieść 5,9 mln zł, podczas gdy inwestycję szacowano na 18 mln zł. Zorganizowano dla niej dwa przetargi. W pierwszym w 2018 roku najniższą zaproponowaną przez firmy kwotą było ponad 27 mln zł, a w drugim przetargu już ceny wzrosły i najniższa kwota wyniosła ponad 31 mln zł.

- Okazuje się, że dofinansowanie jest za małe. Zdecydowaliśmy, że rezygnujemy z ZIT-u i składamy wniosek o dotacje w ramach rządowego programu - Funduszu Dróg Samorządowych, z którego mamy szansę otrzymać dofinansowanie w wysokości 50 proc. kosztów zadania - podkreśla starosta Pałka.

Pieniądze z ZIT prawdopodobnie wykorzysta miasto Kraków na inne zadanie, a powiatowa inwestycja ma szansę na większą dotację z pomocą rządową. W połowie sierpnia tego roku będą rozstrzygnięcia związane z przyznaniem dotacji i wówczas będzie wiadomo, czy wiadukt w Batowicach zostanie uwzględniony.

- Przedyskutowaliśmy to z władzami powiatu krakowskiego i miasta Kraków. Zaproponowane rozwiązanie może być o wiele korzystniejsze, tym bardziej, że wniosek powiatu jest wysoko na liście rankingowej. Już nie ma co dyskutować nad tym, bo przy dotychczasowych rozwiązaniach nie poradzimy sobie finansowo - mówi Bogusław Król, wójt gminy Zielonki.

Po otrzymaniu informacji o dofinansowaniu rządowym będzie kolejny przetarg. Inwestycja zakłada budowę nowego wiaduktu nad torami kolejowymi, który ma mieć około 34 metry rozpiętości i łączyć ul. Powstańców w Krakowie z drogą powiatową w Batowicach i Dziekanowicach. Wraz z wiaduktem zaplanowano tutaj cały przyległy układ komunikacyjny. Będą trzy ronda i fragment drogi.

Inwestycja jest droga także ze względu na przeprawę przez teren kolejowy z liniami energetycznymi wysokiego napięcia. problem w tym, że konieczne będzie również przełożenie wysokociśnieniowego gazociągu Kraków-Śląsk, zrobienie odwodnienia oraz budowa zbiornika retencyjnego.

WIDEO: Zbawienie dla pieszych, rowerzystów i niewidomych. Bezgłośne samochody elektryczne i hybrydowe będą wydawać dźwięki

Źródło: TVN Turbo/x-news

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Przyjezdny

Budowany będzie wiadukt obok obecnie zamkniętego, w przedłużeniu ul. Piasta Kołodzieja.

Jak w wielu innych artykułach na ten temat na zdjęciach jest wiadukt obecnie użytkowany.

G
Gość
Wójt zrezygnował z zadania?
G
Gość
2019-07-23T08:07:45 02:00, Gość:

Jak wójt tego nie wybuduje, to nikt nie wybuduje. Majchrowski słodko śpi.

Za budowanie wziął się ten, któremu na dojeździe do miasta zależy. A Majchrowski tylko kasę dokładał.

G
Gość
2019-07-23T08:07:45 02:00, Gość:

Jak wójt tego nie wybuduje, to nikt nie wybuduje. Majchrowski słodko śpi.

...jak ty....

G
Gość
Jak wójt tego nie wybuduje, to nikt nie wybuduje. Majchrowski słodko śpi.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska