Magdalena Opyd, rzecznika prasowa UMWM w Krakowie przekazała nam, że planując ofertę na roczny rozkład jazdy 2024/2025, który wejdzie w życie 15 grudnia 2024 roku województwo małopolskie założyło „zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów w godzinach wieczornych na całej linii SKA1 Kraków Lotnisko – Wieliczka Rynek Kopalnia”.
- Mając jednak na uwadze obecnie otrzymywane wnioski w sprawie uruchomienia dodatkowych połączeń na linii SKA1, organizator przejazdów przeanalizował z ich operatorem, z Kolejami Małopolskimi - możliwości mające na celu rozszerzenie oferty jeszcze w obecnym rozkładzie jazdy. Ze względu na ograniczone możliwości konstrukcyjne związane z ułożonym rozkładem jazdy oraz dostępność taboru Kolei Małopolskich, uruchomienie większej liczby kursów od 15 lipca 2024 było możliwe jedynie na odcinku Kraków Lotnisko – Kraków Główny – tłumaczy Magdalena Opyd.
Małopolska Szybka Kolej Aglomeracyjna od 2014 roku. Zaczęło się od pociągu Kraków - Wieliczka
Pierwsza w naszym regionie linia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA1) została uruchomiona 14 grudnia 2014 roku, na trasie Kraków Główny - Wieliczka Rynek Kopalnia. Jej operatorem zostały Koleje Małopolskie, które obsługę połączeń do Wieliczki przejęły od Przewozów Regionalnych. Szybki pociąg – kursujący co 30 minut, dojeżdżający w ciągu 20 minut do centrum Krakowa - błyskawicznie zyskał uznanie pasażerów. 28 września 2015 roku SKA1 została przedłużona do lotniska Balice, a liczba jej pasażerów rosła z miesiąca na miesiąc.
Wszystko to „załamało się” jednak w 2017 roku, gdy ruszyła gigantyczna, warta blisko miliard złotych inwestycja PKP, w ramach której przebudowywano kolejową infrastrukturę m.in. pomiędzy Krakowem Płaszowem a stacją Kraków Główny. Przez kilka kolejnych lat SKA1 na trasie Wieliczka – Kraków kursowała z dużymi kłopotami, w różnorodnych wariantach, przykładowo: z kilkugodzinnymi przerwami w ciągu dnia lub średnio co 60-90 minut, albo wcale (na odcinku Wieliczka – Kraków Płaszów).
Pasażerom obiecywano, że po zakończeniu kolejowej inwestycji „pociągi do Wieliczki” znów pojadą co pół godziny. Na razie spełniono to częściowo. Od połowy grudnia 2023 SKA1 kursuje do Wieliczki co 30 minut w godz. 6-18 a w pozostałych porach dnia co 60 minut.
Zaczęły się wakacje. Dalej, pomimo wysokich cen, wybieramy Polskę
