2 mln zł - tyle będą kosztować Wieliczkę w tym roku przejazdy sześciu autobusowych linii dowozowych (ALD), dzięki którym mieszkańcy gminy podróżują komunikacją publiczną na miejską stację PKP, gdzie mogą przesiąść się do pociągu do Krakowa.
Swą cegiełkę - 30 tys. zł - dołoży do funkcjonowania ALD (do linii D1 kursującej do Huciska - także gmina Gdów. Umowę z województwem małopolskim (organizator przejazdów) o współfinansowaniu tych połączeń przez gminy podpisano w czwartek. Tym samym Gdów dołączył oficjalnie do zintegrowanej komunikacji, bo do tej pory linia D1 zabierała mieszkańców Huciska i okolic nieformalnie, a Gdów nie dopłacał do autobusu ani grosza.
Z podpisaniem transportowej umowy z gminami, województwo czekało na wybór operatora ALD na kolejny okres. Od jesieni 2017 roku przejazdy te realizował Mobilis, a od 1 kwietnia br. - Firma Przewozowa „Michalus”.
Wbrew wcześniejszym zapowiedziom nowego operatora wybrano nie na 5-7 lat, ale tylko do 31 sierpnia br. - Wtedy ogłoszony zostanie kolejny konkurs na obsługę ALD. Obecnie nie da się wybrać przewoźnika na dłuśzy czas, ponieważ w związku z ciągłymi zmianami w przejazdach pociągów nie można przedstawić stałego harmonogramu kursów ALD i innych kwestii potrzebnych do ogłoszenia przetargu - wyjaśniają pracownicy Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
Wieliczka wchodzi w nowy etap
Mieszkańcy gminy Wieliczka korzystają z linii dowozowych do pociągu od grudnia 2014 roku. - Jesteśmy na drugim etapie rozwoju transportu (I etap to linie MPK funkcjonujące w gminie od ponad dekady - red.). Wraz z województwem stworzyliśmy pilotażowy system komunikacji autobusowej, integralny z połączeniami kolejowymi. Ten projekt odniósł sukces i choć na pełne dostrzeżenie jego trafności trzeba poczekać na zakończenie obecnych inwestycji kolejowych (powodują one wielkie kłopoty w kursowaniu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej - red.), powodzenie nowej komunikacji wymusiło na nas kolejne działania w tym zakresie - mówi burmistrz Wieliczki Artur Kozioł.
Trzeci etap rozwoju transportu w gminie Wieliczka, który będzie prowadzony z pomocą funduszy unijnych, jest właśnie na rozruchu. Na 10 kwietnia zaplanowano otwarcie ofert w trzech kluczowych dla tego projektu przetargach: na budowę park&ridów w Kokotowie i Węgrzcach Wielkich, a w Wieliczce dworca autobusowego (przy ul. Dembowskiego, na parkingu przy stacji PKP „Wieliczka - Rynek - Kopalnia”), na zakup gminnego taboru autobusowego, na wykonanie w gminie 100 nowoczesnych wiat przystankowych.
Dworzec przy ul. Dembowskiego powinien być gotowy na przełomie 2018 i 2019 roku. Wcześniej, od września, mają rozpocząć kursy gminne autobusy, na początek na dwóch trasach: Wieliczka - Janowice (przez Sierczę i Koźmice Wielkie) oraz Wieliczka - Sułków - Mała Wieś - Węgrzce Wielkie. Potem - od stycznia - dojdą do tego jeszcze przejazdy relacji Wieliczka - Grabówki - Sygneczów - Golkowice oraz Wieliczka - Bogucice - Czarnochowice - Kokotów - Brzegi.
Gdów zrobił pierwszy krok
Tak można nazwać podpisanie przez gminę umowy w ramach „Zintegrowanej komunikacji publicznej ”. Krokiem drugim ma być budowa w Gdowie dworca autobusowego oraz parkingu w systemie park&ride. Plan zakłada, że infrastruktura dla podróżnych powstanie przy ul. Krakowskiej, na terenie gdzie znajduje się dziś stadion Gdovii.
Wójt Gdowa Zbigniew Wojas mówi, że zarząd Gdovii wyraził już zgodę na przeniesienie klubowej bazy w rejon kompleksu oświatowego przy ul. Szkolnej. - Gdovia będzie mieć tam do dyspozycji boiska i halę sportową, a teren przy ul. Krakowskiej zagospodarujemy - w perspektywie pięciu lat - na potrzeby komunikacyjne. Teraz przygotowywana jest koncepcja tego przedsięwzięcia, a kompletna dokumentacja ma być gotowa najdalej za 1,5 roku - powiedział nam Zbigniew Wojas. Dodał, że po powstaniu dworca można będzie myśleć o uruchomieniu do Gdowa ALD, dla których „obecnie nie ma w gdowskim rejonie żadnej bazy i infrastruktury”.
Z perspektywy Małopolski
* Marszałek Jacek Krupa o zintegrowanej komunikacji: - Organizacja zintegrowanego transportu to dla nas jedno z najważniejszych wyzwań na najbliższe lata, także z uwagi na ochronę powietrza i klucz do harmonijnego rozwoju regionu. Dlatego od lat wspieramy transport kolejowy, kupujemy nowoczesne pociągi, rozwijamy ofertę Kolei Małopolskich i uruchomiliśmy autobusowe linie dowozowe, które jeszcze ułatwiają codzienne dojazdy mieszkańcom podkrakowskich gmin.
* 34 pociągi. Tyle nowoczesnych składów kupiło województwo małopolskie od 2014 roku. W tym tygodniu podpisano umowę o zakupie kolejnych czterech pociągów, z dofinansowaniem Uni Europejskiej
* 340 autobusy. Tyle ekologicznych pojazdów przybędzie w sumie w regionie dzięki dotacjom unijnym.
* 125 park&ridów. Tyle centrów przesiadkowych ma zostać wybudowanych w Małopolsce w najbliższych latach
ZOBACZ KONIECZNIE:
WIDEO: Poważny program - odc. 19: Partia matka
Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto
