https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wieliczka. Coraz bliżej do budowy estakady na wjeździe do miasta

Jolanta Białek
Ostatniej jesieni na wjeździe do Wieliczki powstały dwa ronda. Ale by unoromować tu ruch niezbędna jest estakada
Ostatniej jesieni na wjeździe do Wieliczki powstały dwa ronda. Ale by unoromować tu ruch niezbędna jest estakada Agnieszka Rogalska
Możliwy termin budowy wiaduktu na wjeździe do Wieliczki to lata 2020-2022. Koszty przedsięwzięcia wyliczno wstępnie na 35 mln zł. Projekt ma być realizowany w partnerstwie z samorządami

Przebudowa skrzyżowania drogi krajowej 94 z ulicą Krakowską ma zostać wykonana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w partnerstwie z gminą Wieliczka i powiatem wielickim.

Oba samorządy zdeklarowały wyłożenie na inwestycję o wartości szacunkowej 35 mln zł, co najmniej po 3 mln zł. Wieliczka sfinansuje przygotowanie dokumentacji dla estakady wraz z uzyskaniem decyzji zrid, co będzie kosztować minimum milion złotych oraz wykupi grunty (koszt ok. 2 mln zł) na potrzeby nowych rozwiązań drogowych. Natomiast budową wiaduktu ma zająć się GDDKiA ze wsparciem powiatu wielickiego.

Spotkanie w sprawie kluczowej dla Wieliczki inwestycji odbyło się w czwartek w siedzibie krakowskiego oddziału GDDKiA. - Zaprezentowano trzy warianty przebudowy, przy czym wszystkie zakładają budowę estakady w ciągu DK94 wraz z łącznicami do ul. Krakowskiej. Zdaniem GDDKiA najlepszy jest wariant z rondem pod estakadą - informuje Iwona Mikrut, główny specjalista ds. komunikacji społecznej GDDKiA w Krakowie.

Generalna Dyrekcja przygotuje teraz projekt porozumienia o wspólnej realizacji tej budowy, który przed podpisaniem go przez partnerów projektu musi zaakceptować jeszcze Ministerstwo Infrastruktury. - Jeżeli zostaną przyznane fundusze z budżetu państwa realizacja inwestycji odbywałaby się w latach 2020-2022 - podaje Iwona Mikrut.

Koncepcję przebudowy drogi 94 z ul. Krakowską przygotowała w 2017 roku Wieliczka. W ostatnich miesiącach wprowadzono do tego opracowania zmiany (m.in. zachowanie obecnego wjazdu do Wieliczki, który w pierwotnej koncepcji został przesunięty bliżej DK94, a także zaprojektowanie lewoskrętu, trzeciego pasa ruchu na drodze krajowej od strony Tarnowa), o które prosiła GDDKiA.

- Na 26 lutego zaplanowaliśmy sesję Rady Miejskiej, podczas której zabezpieczymy pieniądze na dokumentację dla budowy estakady. Przygotowanie tego opracowania potrwa około 12 miesięcy - powiedział nam burmistrz Wieliczki Artur Kozioł.

reklama]

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

w
wrrr
I sądzisz, że ta estakada spowoduje, że przez miasto nie będzie ruchu? Budującym czy zakladajacym budowe tej estakady chodzi chyba bardziej i plynny wyjazd niz o dk 94. Jadąc od np. dobczyc masz tylko światła na powstania, ewentulanie przez sienkiewicza to na asnyka na goliana na kosiby lub piłsudskiego to sienkiewicza i na powstania 3 sztuki z tym, że jedne to głownie dla przejscia dla pieszych przy liceum. a na dk94 masz 5 niepołomska grottgera, czarnochowska, reformacka i bogucka i przynajmniej dwa z nich podporzadkowane są mocno obłożone wiec nie ma tak, ze tylko ruch jest na dk94.i ciagle jest zielnone. Bez solidnej obwodnicy i zamkniecia centrum dla ruchu tranzytowego nigdy w wieliczce nie bedzie dobrze pod wzgledem smogu, spokoju i bezpieczenstwa.
s
swell
Ależ przecież estakada ma być właśnie w ciągu DK94. Tam ma być bekolizyjny, upłynniony przejazd. Obecnie korki na DK94 stoją rano aż po Czarnochowską i dalej bo blokują właśnie światła przy Krakowskiej.
w
wrrr
Nikt nie mówi, że nic nie mają robić. Ale sens budowy estakady i ułatwiać wyjazd tranzytowi przez Wieliczkę to bezsens. Czy nie lepiej przebudować dk94 wraz z budową obwodnicy wschodniej? Koszty pewnie większe, ale przynajmniej centrum odciążyć od korków i ruchu. Wszędzie wprowadzają ograniczenia w ruchu przez centrum miast, a tu chcą wprost zaprosić do centrum. Nawet taka miejscowość jak Gdów ma obwodnice i tez to nie był mały koszt chociażby przez budowę samego mostu przez Rabę.
a
aaa
Ludzie! Zastanówcie się bo się niedobrze robi jak się Was czyta. Zawsze Wam źle. Będą budować drogę to źle bo nie budują szkoły. (A propos z tego co wiem mają budować 2 szkoły w Wieliczce). Albo źle budują, bo to nic nie da. Chore. To może lepiej jak nic nie będzie robione a ludzie i tak będą narzekać.
Z
Z Czarnochowic
Jeśli chodzi o odkorkowanie DK94 - będzie to bardzo ciężko uzyskać ze względu na zwiększony ruch na następnych światłach - skrzyżowanie na Krzyszkowice. Plus dodatkowy ruch generowany z nowej galerii handlowej.
Po wybudowaniu węzła w Niepołomicach można liczyć na chwilowe zmniejszenie natężenia ruchu, miejmy nadzieję że będzie odczuwalne.
Problem skrzyżowania z DK94 z Czarnochowską i pozostałymi ciągami komunikacyjnymi rozwiązuje rondo (z tarczą przesuniętą w kierunku wlotu ul. Wygoda).
Budowa łącznika to nie tyle "chory pomysł" co konieczność związana choćby z brakiem zjazdu od strony Tarnowa i S7 na Wieliczkę. Natężenie ruchu wzrośnie po dokończeniu budowy S7 - co zakorkuje węzeł A4 Wielicka.
Po co odcinać ul. Czarnochowską skoro kto ma dojechać do centrum Wieliczki i tak to zrobi.
Budowa obwodnicy Wieliczki ...
Jak rozumiem teraz nazywa się to nowym przebiegiem S7 od Myślenic, jeszcze kilka lat temu była mowa o BDI (która ostatecznie zakończyła się na Zakopiance), a miała kończyć się łącznikiem z węzłem bieżanowskim.
w
wrrr
Ale co za debilizm żeby przez miasto ułatwiać przejazd bezkolizyjnym wyjazdem z Wieliczki. Juz dzisiaj wszyscy jada przez centrum bo szybciej niż dk94, a co dopiero gdy upłynnią wyjazd z Wieliczki
j
ja
gdzie parkingi wielopoziomowe i rozbudowa szkół podstawowych się pytam? dzieci się nie mieszczą w szkole, boiska nie ma, sali gimnastycznej też nie ma. Rządzi drugą dekadę XXI wieku i nawet tego nie zrobił. Szkoła zatrzymała się w latach 80 XX wieku, nic, kompletnie nic.. dno... Dobrze że chociaż nauczyciele fajni i dzieci dobre...
Ale ja już nie wytrzymam i pogonię tego Kozioła chyba...
j
ja
ślimaczy się to jak krew z nosa, w Japonii zrobiliby to za 2 miesiące, u nas trzeba czekać 3 lata nie mówiąc o tym, że plany estakady były już z 15 albo i więcej lat temu... Kozioł do wymiany
a
abaqus
Od ronda Żołnierzy Wyklętych do Dobczyckiej oczywiście, nie do Niepołomskiej
a
abaqus
Przecież właśnie dzięki tej inwestycji DK94 się odkorkuje! Obecnie stoi ona dlatego, że trzymają światła na skrzyżowaniu z Krakowską. Jak będzie estakada to na kierunku DK94 będzie bezkolizyjny przejazd na wprost. Rondo będzie przecież dołem dla wyjeżdżających z miasta.

Do tego jak zbudują węzeł na Niepołomice to zniknie problem korkowania się skrzyżowania z Niepołomską, bo ci co będą chcieli jechać na Niepołomice w ogóle nie pojawią się na DK94 tylko pojadą A4. A w ogóle to na Niepołomskiej będą też rondo budować.

Natomiast wizja budowy drogi od węzła bieżanowskiego do DK94 to wprost chory pomysł. Nie dość że koszty kosmiczne (a nie mogli uciułać na bieda-węzeł na Niepołomice tylko 3 razy unieważniali przetarg) samej przebudowy węzła Biezanowskiego to do tego jeszcze 2 km drogi w trudnym terenie i całkowita demolka DK94 na skrzyżowaniu (ciekaw jestem jak by to miało wyglądać skoro już obecnie tam się spotyka 5 dróg i jest niewydolne, a ta byłaby szósta) a wszystko to wypada w absurdalnym miejscu, czyli na wprost Wieliczki (ta inwestycja miałaby jakikolwiek sens wyłącznie w przypadku odcięcia ul. Czarnochowskiej w stronę centrum miasta od DK94 inaczej cały ruch wleje się do miasta). Za te pieniądze należałoby dokończyć obwodnicę Wieliczki. Przecież nawet wschodnia jest nieskończona - brakuje odcinka od ronda Żołnierzy Wyklętych do Niepołomskiej tylko ruch kierowany jest przez osiedle Asnyka - najgęściej zaludniony obszar w całym mieście. A gdzie południowa i zachodnia obwodnica?? I jest jeszcze jeden powód - przebieg S7 na odcinku Myślenice-Kraków. S7 ma do dziś niezatwierdzony przebieg na tym fragmencie. Modernizacja istniejącej zakopianki do klasy drogi ekspresowej jest tam niewykonalna, więc szuka się alternatywnego przebiegu i w każdym z planowanych wariantów S7 przebiegać będzie wokół Wieliczki właśnie do węzła bieżanowskiego, więc jeśli coś tam będzie podłączone do węzła Bieżanowskiego to najprędzej S7, tylko oczywiście nie na przebiegu do DK94 tak jak to jest w MPZP tylko szerokim łukiem wokół WIeliczki na kierunek Koźmic Wielkich i dalej do Myślenic.
Z
Z Czarnochowic
To bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców Wieliczki, ale niestety nie dla tych którzy codziennie stoją w korku na DK94. Oddanie do użytku tej inwestycji spowoduje zwiększenie czasu postoju-przejazdu obwodnicą Wieliczki.
Co z połączeniem ul. Czarnochowskiej z S7?
Bez tego połączenia nie ma szans na realne zmniejszenie ruch na DK94.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska