Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wieliczka projektuje dużą estakadę

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Planowane nowe rozwiązania komunikacyjne przy wjeździe do Wieliczki od strony Krakowa
Planowane nowe rozwiązania komunikacyjne przy wjeździe do Wieliczki od strony Krakowa fot. archiwum
Inwestycje. Nowe rozwiązania komunikacyjne mają usprawnić ruch na zakorkowanym wielicko-krakowskim odcinku trasy krajowej 94.

Wiadukt drogowy przy wjeździe do Wieliczki, a w samym mieście pięć nowych rond. Taka jest koncepcja na poprawienie sytuacji komunikacyjnej na wielicko-krakowskim odcinku drogi 94. Ten rejon to od dawna koszmar kierowców. Przy wjeździe do Wieliczki korki ciągną się nieraz do granicy z Krakowem. Ten sam problem mają kierowcy chcący wyjechać na drogę krajową.

Z propozycją budowy estakady nad trasą 94 wystąpiły władze Wieliczki i powiatu. Samorządy przygotowały koncepcję architektoniczną dla tej inwestycji, zadeklarowały też, że sfinansują część prac. Obecnie sprawa trafiła do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

- Wiem, że samorządy bardzo aktywnie zabiegają o tę inwestycję, ale na razie nie ma żadnej decyzji w tej sprawie - mówi nam minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. I podkreśla, że decydujący głos będą mieć eksperci, którzy powinni wykazać, że powstanie dwupoziomowego skrzyżowania przy wjeździe do Wieliczki od strony Krakowa jest niezbędne oraz poprawi bezpieczeństwo ruchu w tym miejscu.

Wiadomo już, że wątpliwości co do zasadności wielickiego projektu nie ma Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Jak informuje Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA, złożona tam przez gminę Wieliczka koncepcja budowy estakady nad drogą 94 oraz ronda na skrzyżowaniu wielickich ulic Krakowskiej i Kościuszki, została zaopiniowana pozytywnie.

Wieliczka uzasadnia swój projekt faktem, że w tym rejonie przemieszcza się ogromna liczba podróżnych. - Samych turystów przyjeżdża do nas każdego roku grubo powyżej miliona. Wcześniej myśleliśmy o tym, by wybudować na wjeździe do Wieliczki rondo, ale to nie wystarczy. Potrzebna jest dużo szersza infrastruktura, bo ruch cały czas rośnie. Budowa estakady to dla nas w tej chwili inwestycja strategiczna - mówi burmistrz Wieliczki Artur Kozioł.

- Powiat wielicki rozwija się bardzo dynamicznie, a to zmusza do wprowadzania ciągle nowych rozwiązań, w tym przypadku komunikacyjnych. Nie można pozostać na poziomie sprzed kilku lat. Estakada jest Wieliczce bardzo potrzebna i nadszedł w moim przekonaniu czas na jej realizację - dodaje wielicki starosta Jacek Juszkiewicz.

Projekt zakłada, że wielicka estakada będzie wzorowana na największych tego typu krakowskich obiektach. Ruch w kierunku Wieliczki ma odbywać się po wiadukcie, natomiast przy wyjeździe z miasta w stronę Krakowa i Tarnowa - dołem. Koszty wprowadzenia takiego rozwiązania są szacowane na 30 mln zł.

- Z budową rond poradzimy sobie sami, ale aby wykonać estakadę potrzebujemy wsparcia finansowego ze źródeł zewnętrznych. Chcielibyśmy, by inwestycja ta ruszyła w 2019 roku - planuje Artur Kozioł.

„System pięciu rond” ma usprawnić wyjazd z różnych części Wieliczki. Najszybciej - do połowy 2017 roku - taka inwestycja ma zostać wykonana u zbiegu ulic Kościuszki i Sadowej. Rondo wybuduje tam prywatna firma, która zamierza wznieść w tym rejonie duży sklep spożywczy (warunkiem pozwolenia na jego budowę była modernizacja ciasnego skrzyżowania).

Ronda na wjeździe do Wieliczki oraz na skrzyżowaniu ulic Krakowskiej i Dembowskiego, miasto chce wykonać w roku 2018, z pomocą „schetynówki”. Rok później mają zostać przebudowane dwie „krzyżówki” na ul. Jedynaka.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Wieliczka projektuje dużą estakadę - Dziennik Polski

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska