https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wieliczka wybuduje dwa ronda. W planach są jeszcze estakady

Jolanta Białek
Andrzej Banaś / Polska Press
Nowe rozwiązania komunikacyjne mają usprawnić ruch na zakorkowanym wielicko-krakowskim odcinku trasy krajowej nr 94 (dawnej „czwórki”). To projekt Wieliczki. Teraz przyłączy się do niego także województwo małopolskie

Jako pierwsze powstaną ronda. Zaprojektowano je na newralgicznych wielickich skrzyżowaniach - przy wjeździe do miasta (zbieg ulic Krakowskiej i Kościuszki oraz drogi krajowej nr 94), a także na skrzyżowaniu ulic Krakowskiej, Dembowskiego i Narutowicza.

Inwestycja, której wartość wyliczono na 6,5 mln zł, zostanie wykonana w przyszłym roku. Połowę kosztów prac pokryje dotacja z rządowego Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016-2019 (tzw. schetynówka).

Budowa rond ruszy w marcu. Prace potrwają 8-9 miesięcy. Jak podaje Teresa Kuchnia, dyrektorka wielickiego Gminnego Zarządu Dróg, przy wjeździe do Wieliczki zaprojektowano małe rondo - o średnicy zewnętrznej 35 m, z wyspą otoczoną dostępnym dla ruchu „pierścieniem” o szer. 2,5 m. Podobne prace będą wykonane w rejonie zbiegu ulic Krakowskiej, Dembowskiego i Narutowicza.

Prócz modernizacji skrzyżowań, inwestycja ta obejmie także częściową przebudowę chodników, nawierzchni jezdni i zatoki autobusowej oraz budowę nowego przystanku przy ulicy Krakowskiej.

Wjazd do Wieliczki jest koszmarem kierowców od dawna. Korki ciągną się tam często do granicy z Krakowem. Ten sam problem mają wszyscy chcący wyjechać na drogę krajową. Powstanie tam ronda powinno poprawić sytuację, ale problemu nie rozwiąże. By w całości unormować ruch w tym rejonie, potrzebna jest estakada nad trasą nr 94.

Projekt jej budowy zrodził się w Wieliczce przed rokiem. Władze miasta i powiatu przygotowały koncepcję architektoniczną dla tej inwestycji. Zadeklarowały też, że sfinansują część prac i poprosiły o pomoc przy tym przedsięwzięciu Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Koncepcję wykonania estakady przy wjeździe do Wieliczki zaopiniowała pozytywnie także Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Plan zakłada, że dwupoziomowe skrzyżowanie przy zbiegu ulicy Krakowskiej z drogą nr 94 będzie wzorowane na największych tego typu krakowskich obiektach. Ruch w kierunku Wieliczki ma się odbywać po wiadukcie, natomiast przy wyjeździe z miasta w stronę Krakowa i Tarnowa - pod nim. Koszty wprowadzenia takiego rozwiązania są szacowane na 20-30 mln zł.

Wieliczka zabiega teraz, by w budżecie państwa na 2018 r. zabezpieczono 2 miliony zł na przygotowanie dokumentacji dla estakady. Jeśli tak się stanie, budowa drogowego wiaduktu może ruszyć już w roku 2019.

- O wsparcie tej inwestycji zaapelowaliśmy także do województwa małopolskiego. Zaproponowaliśmy, by projekt poprawy sytuacji drogowej w tym rejonie poszerzyć o budowę drugiej estakady - na skrzyżowaniu trasy krajowej z ulicą Niepołomską (droga wojewódzka nr 964 - przyp. red.), gdzie korki również są na porządku dziennym - mówi burmistrz Wieliczki Artur Kozioł.

Zdaniem wicemarszałka Wojciecha Kozaka wielicki projekt jest dobry i bardzo potrzebny. - Estakady na pewno rozwiążą problemy z przejazdem pomiędzy Krakowem i Wieliczką. Zgłosiłem już tę sprawę na zarządzie. W przyszłym tygodniu planujemy zorganizować spotkanie z przedstawicielami m.in. Zarządu Dróg Wojewódzkich oraz GDDKiA, by omówić ten projekt - powiedział nam wicemarszałek Kozak.

WIDEO: Magnes. Kultura Gazura - odcinek 25

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto


Fot. Archiwum Polska Press

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
To tylko dla samochodów osobowych. Ciężarówka się nie zmieści, tym bardziej autobus. Pomyślcie także o wielkogabarytowych pojazdach, które musza mieć pas ruchu o szerokości 3,5 metra (autobusy).
B
Beata
Dawno temu na spotkaniu "miasta" z mieszkańcami usłyszałam zapewnienia dla mieszkańców ul. Gdowskiej że takie połączenie nigdy nie nastąpi - przynajmniej nie jako " wpięcie" w rondo przy tej ulicy Coś się zmieniło ???
M
Maciej Filipiak
Na skrzyżowaniu 94 z Niepołomicką są już światła,
Natomiast na skrzyżowaniu z ul. Powstania Styczniowego non stop są wypadki - to bardzo niebezpieczne i stale zakorkowane skrzyżowanie, zwłaszcza wieczorem.
G
Gość
a gdzie Andrzej Masny? czy już się wypowiedział?
O
Obwodnica
Zamiast pakować kasę w ul. Niepolomska powinno się raczej dokończyć wschodnia obwodnice Wieliczki - odcinek pomiędzy ul. Powstania Styczniowego a Dobczycka i tam powinna docelowo przebiegać droga wojewódzka 964 a nie ul. Asnyka i Niepolomska przez środek miasta!
Kto i dlaczego blokuje dokończenie wschodniej obwodnicy??
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska